Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Støvel-trøbbel. Trenger innspill...
#185279 17/01/2021 9:30 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei,
Da jeg nå skulle gå til innkjøp av nye alpinsko har det vært mye fram og tilbake. Skal sies at det er første gangen jeg har kjøpt helt nye sko. Brukt det vi har hadt liggende hjemme før, med nå kom behovet for sko med gåutslag. Undersøkt mye på forhånd for å ha en liten anelse om hva jeg skulle se etter ift passform.

Er 190 høy og kraftig bygd. Rundt 100kg. Kjører også relativt hardt. Så vil ha ei sko som sitter godt og gir god støtte. Skal brukes til cå 70%-anlegg og 30%-topptur.

Har vert inne hos VPG i litt travle tider for å finne de som passer meg best. Stod mellom Atomic Hawx Prime XTD 130 og Salomon Shift 130 etter å ha prøvd det de hadde. Har HØY rist, så alle sko klemmer uten unntak. Salomon synes jeg ble litt mykere, så valget falt på Atomic. Likte også løsningene for topptur bedre på disse.
Foten min ble målt til 27/27,5, så det var den størrelsen jeg gikk for da den kjentes ut på foten sånn det har blitt beskrevet at en sko skall sitte. Tight, men ikke ubehagelig, med tærne frammi når de er løse, men ikke når de strammes. Klarer å bevege tæra bittelittegran i front.
28/28,5 ble liksom litt for lange. Disse klemte dog også på rista. Ble derfor i 27. Fare for at tilpassning er eneste løsninga.

Innerstøvel ble tilpasset litt over rista før jeg tokk de ut på prøvetur. Skal dog tilbake å gjøre det en gang til tror jeg.

Når jeg brukte skoa første turen var det -15 ca. Problemet var at jeg ble j***** kald på tæra etter to runder i annlegget. Brukte tynn skisokk i merino, da det er disse jeg har prøvd skoa i. Tykkere sokker har ikke plass. Skal sies at jeg svetter mye på føttene også, noe som ikke hjelper.

Jeg ble litt rød over begge rister etter bruk, men kjentes ikke noe velldig ubehagelig ut. Skal som sagt tilpasses litt til. Er ikke vant til tighte sko, så vil anta det er ok. Er ikke ubehaglige, med unntak av rist. Lineren skal vist også gå seg velldig til over tid ift selger da han selv bruker samme sko. Dog jeg kjenner at skallet skal utvides littegran for å gi lilletåa bedre plass. Bittelittegran smale.

Spørsmålet er da om tæra mine ble kalde, eller om de rett og slett ikke fikk nok blod? Ingen stikking slik som når jeg minsster blodtilførsel i fingre. Tærne kjentes rett og slett kalde ut. Var ikke kald andre steder. Leggene var gode og varme når jeg tokk de ut for å varme tærne. Tærne ville jeg bare varme fort som fy. Vurderer å legge inn varmetråder under såla med utvendig batteri da et tykkere innersåle ikke får plass. Forbeholdt at det ikke er blodsirkulasjon som er problemet.

Så har jeg også ett sspørsmål til dere som går topptur. Ligger tærne helt inntil lineren i skoa når dere har de i gå-modus. Eller har dere store nok sko til at de har rom selv når de ikke er strammet opp?

Takk for svar!
Mvh

Re: Støvel-trøbbel. Trenger innspill...
Hogna #185283 18/01/2021 11:52 AM
Entusiast
Entusiast
Høres ut som dårlig blodflyt ja, men om det ikke stikker kan det ikke være for ille så varmesåle burde funke. Typisk når du har veldig trang tåboks gruer du deg skikkelig til å ta av skoen på slutten av dagen da det stikker som et hælvete. Dette bruker å være et mindre problem på topptur da skoen er mer åpen, du beveger mer på foten og selve bevegelsen drar foten tilbake i skoen istedenfor å presse den frem som gir mindre press på tærne. Tærne bruker altså ikke ligge helt oppi lineren på tur opp.

1 member likes this: Hogna
F33d3r #185284 18/01/2021 12:08 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: F33d3r
Høres ut som dårlig blodflyt ja, men om det ikke stikker kan det ikke være for ille så varmesåle burde funke. Typisk når du har veldig trang tåboks gruer du deg skikkelig til å ta av skoen på slutten av dagen da det stikker som et hælvete. Dette bruker å være et mindre problem på topptur da skoen er mer åpen, du beveger mer på foten og selve bevegelsen drar foten tilbake i skoen istedenfor å presse den frem som gir mindre press på tærne. Tærne bruker altså ikke ligge helt oppi lineren på tur opp.

Takk for svar!
Stikker ikke nei. Bare kald. Så håper d rett og slett bare er at jeg fryser pga at føttene og sokken blir svette. Får ha med ekstra par for å byee utover dagen. Har sikkert også litt med dårlig blodtilførsel å gjøre. Men får håpe lineren går seg til.
Har ikke brukt de på topptur enda. De jeg har lånt tidligere av kamerater har altid klemt andre steder, så har liksom ikke tenkt på hvordan tåa hadde det på vei opp. Tenkt mer på å nye turen å fortrenge småplagene 😅. Når jeg tar skoa over i gåmodus så har jeg kontakt med fronten av lineren. Men foten vil nok som du sier skli bakover når jeg går.

Hogna #185290 19/01/2021 11:55 AM
Entusiast
Entusiast
Anbefaler å kjøpe ny tynn liner. Har alltid kjørte med tighte støvler, kjekt når du kjører heisbasert, men ikke når en skal gå 8 - 10 timer topptur og du ikke gidder å ta av deg støvel hver time. Kjøpte en tynnere liner fra https://intuitionliners.com/. Gullverdt pengene, gir mer plass til foten og plass til en tykkere sokk.

Hogna #185349 26/02/2021 11:30 PM
Nytt medlem
Nytt medlem
Hørest ut som du sliter med samme problem som jeg har hatt i mange år. Etter 4 forskjellige støvler på 5 år var jeg nær ved å gi opp. Kom over et par Dalbello Lupo AX 120 og jeg kan endelig ha glede av å ha ski på bena igjen. Ingen gnagsår, ingen smerter, og en veldig god sko. Lengste toppturen t/r jeg har brukt støvlene på varte i 6 timer og jeg kunne lett hatt støvlene på i 6 til. Prøv de, verdt et forsøk hvertfall. Jeg stusset første gang over de var ganske romslige sammenlignet med diverse Dynafit å Salomon støvler.. Jeg har en liten 42 for og bruker 26.5. Stortåa pirker såvidt i lineren.

Redigert av Rtec; 26/02/2021 11:31 PM.
Hogna #185352 27/02/2021 9:46 PM
Fersking
Fersking
Har hatt mye vondt selv pga vonde og trange sko, mest pga brede føtter. Pleier å gå seg til etter 5-10 skidager da liner former seg litt etter føttene. Strammer du til støvlene for fullt med en gang du kommer i bakken? Selv begynner jeg med litt mindre stramming de første turene, og strammer til etterhvert. Drar også opp klypene på skoene i stolheisen for å få litt blod i beina hvis jeg kjenner det begynner å trykke. Et godt tips mtp at du ble kald på tærne, ikke legg skoene i bagasjerommet om du kjører til anlegget/fjellet. Sett de på gulvet bak i bilen med varme på beina. Jeg setter også flasker med varmt vann i støvlene på vei til anlegget. Da starter jeg med varme støvler, og de blir sjelden kald når de først er god og varm. Funket fint sist i 19 minus.

Lykke til👍🏻

Flexx #185353 27/02/2021 11:05 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Flexx
Har hatt mye vondt selv pga vonde og trange sko, mest pga brede føtter. Pleier å gå seg til etter 5-10 skidager da liner former seg litt etter føttene. Strammer du til støvlene for fullt med en gang du kommer i bakken? Selv begynner jeg med litt mindre stramming de første turene, og strammer til etterhvert. Drar også opp klypene på skoene i stolheisen for å få litt blod i beina hvis jeg kjenner det begynner å trykke. Et godt tips mtp at du ble kald på tærne, ikke legg skoene i bagasjerommet om du kjører til anlegget/fjellet. Sett de på gulvet bak i bilen med varme på beina. Jeg setter også flasker med varmt vann i støvlene på vei til anlegget. Da starter jeg med varme støvler, og de blir sjelden kald når de først er god og varm. Funket fint sist i 19 minus.

Lykke til👍🏻

Takk for det ja.
Begynner alltid med varme sko som har lugget under varmluft fra vifta i bilen på vei til destinadjonen ja, samt nye sokker rett før beina går i skoa. Bytter ofte utover dagen også da jeg svetter en del pga intensiv kjøring.
Skal prøve å stramme mindre i begynnelsen når jeg drar ivei neste gang. Kan vøre noe av grunnen. Men liker samtidig at skoa sitter godt
Løsner alltid spennene i heisen for å få lettet på sirkulasjon. Men tror mye har bedret seg etter innkjøp av de tynneste sokkene jeg fant. Ble litt bedre plass, så får se om jeg øker volumet av sokken når lineren går seg til litt. Har derimot klart å få gnagsår på topptur nå sist, så skoa kan jo ikke være så alt for liten.

Bruker vanlige sko i cs 44. Nye alpinskoa er i 27,5 da fotbladet mitt er så langt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå