Randoutstyr - nybegynner. Fått anbefaling i butikk - innspill?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei! Jeg skal kjøpe randoneeutstyr, og trenger alt. Ski, binding, støvel. Har vært innom et par butikker (Platou) for å se hva de har. Jeg har ikke peiling på ski, og regner meg selv som nybegynner, men har stått en del før (for flere år siden). Vil tro jeg kommer fort inn i det igjen. Vil ha ski som kan brukes i ulike forhold, men også i skitrekket i preppa løyper. Ski som er forholdsvis enkle å manøvrere for en nybegynner. Jeg veier ca 64-65 kg og er 163 cm høy. Er kvinne. Har fått anbefalt disse skiene: Atomic Backland 98 (I den ene butikken 156 cm, da jeg gikk i den andre så mente han det ble for kort). Dynastar M-tour 99 162 cmK2 Talkback 162 cmBlack Crows Camox FreebirdBindinger: ATK Crest 10 Støvler: Tecnica Zero G Tour Scout W. Det var de som passet best av alle jeg prøvde. Syns det er litt vanskelig med støvler. Er ca 38 i vanlige skostr, og prøvde i 24,5. Tror det blir den jeg går for. Noe dyr støvel da... Hva tenker dere om disse alternativene? Hva med bindingene? Noen som har noen andre forslag? Burde jeg gå for kortere ski enn min høyde? Som sagt - jeg har ikke mye peiling. Folk mener veldig mye forskjellig også. Min bror er helt bastant på at jeg bør ha full rocker, og snakker varmt om Völkl 100eight som om det er det eneste alternativet (eller Gotama). Han går ikke toppturer da, dette er jo forholdsvis tunge ski uansett? Er ikke full rocker litt vanskelig å svinge med? Håper noen kan gjøre meg litt klokere! Og hjelpe meg til å ikke gjøre et bomkjøp  All hjelp settes pris på!
|
|
|
 Re: Randoutstyr - nybegynner. Fått anbefaling i butikk - innspill?
|
Entusiast
|
Entusiast
Hei, Av de skiene du lister vil jeg mene Talkbacken og Camoxen vil passe deg best. De to andre er litt særere og nok ikke de beste for en nybegynner. Av Black Crows bør du og se på Navis Freebird da de er veldig fine til nybegynnere. Salomon MTN explorer 95 kan og passe deg veldig bra. Armada Trace serien er og bra, litt tyngre, men mer solid om du vil kjøre litt på- På lengde er ca din egen lengde grei, de fleste produsenter oppgir sålelengde og siden alle disse skiene har rocker så vil de uansett da blir litt kortere enn deg. Hvor i landet er du? På Vestlandet ville jeg anbefalt over 100 i midbredde, mens i Øst under 100. Bror din har ikke peiling! Ja full rocker kan være flott, men det gir ikke de mest allsidige skiene og krever at du tilpasser skistilen. De er ikke vanskelig å svinge akkurat (rocker gjør det lettere å initiere svinger), men krever mer balansert vekting av skien og gir ikke samme grepet på hardt føre. Dog Volkl BMT serien er veldig så kan være et alternativ om du vil ha fullrocker og ikke alt for tunge ski. ATK Crest er en fin binding, Fritchi Xenic, Atomic/Salomon N tour og Marker Alpinist er andre gode alternativer. På sko er det viktigste at de passer og Technica Zero G er veldig bra. Når det er sagt trenger ikke du som nybegynner en så stiv sko. Vil derfor anbefaler at du velger Technica Zero G Tour W (link) istedenfor. Den er mykere og billigere, men passformen er lik
Redigert av F33d3r; 10/01/2021 3:24 PM.
|
1 member likes this:
Pottesur |
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei, Av de skiene du lister vil jeg mene Talkbacken og Camoxen vil passe deg best. De to andre er litt særere og nok ikke de beste for en nybegynner. Av Black Crows bør du og se på Navis Freebird da de er veldig fine til nybegynnere. Salomon MTN explorer 95 kan og passe deg veldig bra. Armada Trace serien er og bra, litt tyngre, men mer solid om du vil kjøre litt på- På lengde er ca din egen lengde grei, de fleste produsenter oppgir sålelengde og siden alle disse skiene har rocker så vil de uansett da blir litt kortere enn deg. Hvor i landet er du? På Vestlandet ville jeg anbefalt over 100 i midbredde, mens i Øst under 100. Bror din har ikke peiling! Ja full rocker kan være flott, men det gir ikke de mest allsidige skiene og krever at du tilpasser skistilen. De er ikke vanskelig å svinge akkurat (rocker gjør det lettere å initiere svinger), men krever mer balansert vekting av skien og gir ikke samme grepet på hardt føre. Dog Volkl BMT serien er veldig så kan være et alternativ om du vil ha fullrocker og ikke alt for tunge ski. ATK Crest er en fin binding, Fritchi Xenic, Atomic/Salomon N tour og Marker Alpinist er andre gode alternativer. På sko er det viktigste at de passer og Technica Zero G er veldig bra. Når det er sagt trenger ikke du som nybegynner en så stiv sko. Vil derfor anbefaler at du velger Technica Zero G Tour W (link) istedenfor. Den er mykere og billigere, men passformen er lik Tusen takk for at du gadd å ta deg tid til et så utfyllende svar! Jeg er på Vestlandet, og det blir nok hovedsakelig her jeg skal stå. Du mener over 100 i midtbredde, ja? Hvorfor det egentlig?  Tenker du at skiene vi snakker om her blir for smale da? Så litt på Navis Freebird, men ser ut som den korteste skien er 167 cm. Den er ikke litt lang for meg da, selv med rocker? Ja, tro meg, jeg har ikke hørt på broren min, haha. Takk for tips om alternative støvler - jeg lurer bare på hva som er konsekvensen av å ha en for stiv sko? Er det fordi de blir ubehagelige å gå med? Det vil vel være en fordel med litt stivere sko til nedkjøring? Men absolutt interessert i et billigere alternativ som vil passe meg bedre, ja. Det er litt dårlig utvalg i butikkene her jeg bor. Ønsker egentlig å kjøpe fysisk i butikk, men blir jo litt i tvil om selgerne i disse spesialiserte butikkene faktisk ønsker å finne det beste alternativet til meg eller om de bare vil selge. Så begynner å vurdere å bestille på nett. Mye spørsmål her nå - men jeg har mye å lære! Har lite lyst å gjøre et bomkjøp når jeg skal bruke så mye penger.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tusen takk for at du gadd å ta deg tid til et så utfyllende svar! Jeg er på Vestlandet, og det blir nok hovedsakelig her jeg skal stå. Du mener over 100 i midtbredde, ja? Hvorfor det egentlig?  Tenker du at skiene vi snakker om her blir for smale da? Så litt på Navis Freebird, men ser ut som den korteste skien er 167 cm. Den er ikke litt lang for meg da, selv med rocker? Ja, tro meg, jeg har ikke hørt på broren min, haha. Takk for tips om alternative støvler - jeg lurer bare på hva som er konsekvensen av å ha en for stiv sko? Er det fordi de blir ubehagelige å gå med? Det vil vel være en fordel med litt stivere sko til nedkjøring? Men absolutt interessert i et billigere alternativ som vil passe meg bedre, ja. Det er litt dårlig utvalg i butikkene her jeg bor. Ønsker egentlig å kjøpe fysisk i butikk, men blir jo litt i tvil om selgerne i disse spesialiserte butikkene faktisk ønsker å finne det beste alternativet til meg eller om de bare vil selge. Så begynner å vurdere å bestille på nett. Mye spørsmål her nå - men jeg har mye å lære! Har lite lyst å gjøre et bomkjøp når jeg skal bruke så mye penger. Bare hyggelig! Du skriver utfyllende så da går det å svare meningsfullt. Hvor mer pudder og dyp snø du regelmessig kjører på hvor bredere ski og mer rocker ønsker du. Bodde selv 3 år på Vestlandet og syntes da min Black Crows Corvus (var vel 105 i den versjonen og ikke rocker, men lang) hadde for lite flyt pga. tung vestlandspudder som bremser mye når du ligger dypt i den. Man ble da sittende fast om man ikke hadde nok fart. Samtidig takler brede ski med rocker bedre gjennomslagsføre ol. da de sjeldnere skjærer ned, de dykker sjeldnere og bryter mindre gjennom skare. Dette er noen år siden og skidesign har blitt bedre siden så du trenger ikke gå like bredt lenger, men flytareal er fortsatt viktig. Du vil og være sjeldnere på virkelig hardt føre der bredden er en ulempe (lengre fra kant til kant i sving). Ulempene med fullrocker blir og langt mindre med mye myk snø og fullrocker ski er veldig surfete og fine i myk snø så da skjønner jeg broren din litt bedre (om jeg skulle hatt en ski for å dra på pudderdager i anlegg på Vestlandet hadde det vært en fullrocker). Flex har med hvor mye kraft det krever å bøye støvelen i kjøremodus, da du bøyer selve skallet.. I gåmodus skal bevegelsen være helt fri rundt rotasjonspunkt så det har ikke med det å gjøre. Du ønsker at støvelen skal ha passende flex for deg så du bøyer den passelig under svinger, ikke for myk så skoen "kolapser" og føles som en tøffel og ikke for stiv så du ikke får bruk fleksen da fleksen gir sjokkabsorbasjon. Grunnen til at stivere flex ofte anses som bedre er ansett som bedre er fordi du kan potensielt overføre mer kraft til skien som lar deg kjøre hardere, fortere med mer krevende (tunge og stive) ski, men det hjelper ingenting om du ikke har denne kraften eller om de er overkill for skia du skal bruke (ski takler ikke krafta). Siden du er ganske lett og kort, nybegynner og skal bruke dem til ganske myke, lette ski trenger du ikke så stiv flex. Jeg bruker selv Technica Zero G Pro Tour som er 130 flex og de er stiv nok for meg (183cm 90 kg med pakning) som kjører 2,2kg 187 lange, titanalforsterkede, 118 brede storfjellski så fort jeg bare vil i alt slags føre. Mener 105 skoen blir bedre for deg da 120 blir for stivt, at de er billigere er en bonus. Om du tenker deg mest ut på god snø og vil ha lette ski kan du se på Movement sin Alp Tracks serie, du får da veldig mye areal for vekta og de brede modellene er veldig gode så lenge snøen er god, men faller litt igjennom når det blir krevende forhold. Syntes ikke de ga deg spesielt god hjelp. Den butikken som prøvde å selge deg 156cm ski lurer jeg på om bare ville bli kvitt dem, evt. vet ikke selgeren forskjellen på bakkeski og offpisteski så styr unna. Platou er en diger kjede så ikke akkurat som du støtter de lokale der. Om det er en liten, lokal butikk som gir god service så gjerne støtt dem, men det er mange dårlige butikker som du ikke velge en uoptimal setupp for.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Brukt tid på finne en god støvel som passer, en som sitter godt, er behagelig og ikke er alt for stiv. Har du gode støvler kommer du langt, både opp og ned. Prøv mange støvler før du bestemmer deg. Ski er pri 2, funker som regel med en topptur orientert ski og velg lengden som fabrikken anbefaler. Som regel samme som høyden eller 5 - 10 cm lengre, det er i alle fall min anbefaling. Som nybegynner kan det være greit med lav vekt, siden man sannsynligvis bruker mer tid på vei oppover enn nedover. Jeg vill valgt under 100 mm, siden det som regel er hardt og kartong føre når de egentlig har meldt pudderføre. Om du er redd at du ikke flyter nok i den dagen det er pudderføre, velg 5 cm lengre ski.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg endte med å https://xn--lnepenger-52a.no/ for å få råd til det utstyret jeg ville ha. Eller, kjøpte på avbetaling da.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
1))Jeg er på Vestlandet, og det blir nok hovedsakelig her jeg skal stå. Du mener over 100 i midtbredde, ja? Hvorfor det egentlig? 2) Ønsker egentlig å kjøpe fysisk i butikk. Så begynner å vurdere å bestille på nett. 1) Holder selv til på vestlandet, og gitt at det er raskere væromslag her enn øst (der jeg opprinnelig er fra), så vil jeg hevde det motsatte - smalere ski er bedre på vestlandet, selv om det er bedre mulighet for løssnø. Men man for oftere vinblåste topper, skare/gjennomslagssnø, hardere forhold. Jeg er sikkert 25-30kg tyngre enn deg, og har fortsatt til gode å klage på flyten i mine ski på topptur. Jeg har ski med 96mm midje (de aller fleste ski har rocker, hvertfall i front, så ikke bruk mye tid på det - men du ønsker det ja), og har sikkert stått i 30 cm + uten problemer med flyten. At du som veier såpass mye mindre enn meg skal dra på en såpass bred ski som en allround ski, gir ikke mening i min bok. Det er høyere vekt enn nødvendig, det er mer friksjon i hvert eneste steg med feller du tar når du drar skia etter deg, på vei opp, de er ikke så raske fra kant til kant hvis man må ta en rask manøver, og brede ski har gjerne en tendens til å være konstruert mindre allsidig enn smalere ski, da bredde ofte medfølger en konstruksjon som i større grad er fokusert på mykere forhold. En smalere ski vil jo fortsatt gi god bæreevne, gitt din vekt. Hvis du kan plukke og velge hvilke dager du skal ut, så kan jeg se at du sikter på bredere ski. Jeg har flere par ski, så blir de brede skiene oftest stående igjen på topptur da forholdene ikke alltid er perfekte. Det var den dagen man hadde ledig, man har forpliktelser eller andre planer, osv. (og store deler av våren er snøen så fast at alle skibreder flyter i påskeslusj, så da er det bare dødvekt) Hvis det skal konkretiseres, en ski med midje på 80-tallet et sted, være riktig i min bok. Men hvor du kjører, hvilke forhold du står på ski i påvirker mye. F.eks i Sogndalstraktene er det bedre snøforhold enn f.eks andre steder. Da øker sjansen for mykere dager, og du vil kanskje ønske nærmere 90mm midje. Mens hvis du bor et sted med mindre snø og færre snødager, så kan man være tjent med en ski der midjen er nærmere 80mm. 2) Husk at nettbutikker er like opptatt av å selge sine egen produkter som i butikk, uansett hvilken nettbutikker du ser i. Det er ingen forskjell på det. Det som skal nevnes, og for å slå et slag for den fysiske butikken. Det er utrolig mange gode skoprodusenter der ute, og få sko er direkte dårlige, snarere tvert i mot, der mest kvalitet, så kan man diskutere om man trives i Porsche eller Ferrari. Det som er viktigst er 1) passform 2) passform og til slutt passform. Det hjelper ikke om skoen er litt lettere eller litt bedre på ditt og datt hvis den ikke passer foten din. Husk at en testvinner eller anbefaling er gitt på premisset at de passer godt. Og det eneste stedet du kan prøve er i en butikk. Så stikk heller innom flere butikker, og prøv ulike merker. Og finn noe som passer foten din. Og ikke ta noen anbefaling for god fisk, før du har prøvd - man kan ikke anbefale noe man ikke vet om passer. Det er håpløs anbefaling, og jeg er nesten fristet til å si gå i en annen butikk. Ingen kan f.eks anbefale noen dressstørrelse 50, før de har sett hvor stor/liten vedkommende er. Vær tolmodig, prøv mye. Det er kanskje det viktigste. Det hjelper ikke ikke med gode ski eller bindinger, hvis du har vondt i beina. Gode skidager blir ødelagt av dårlig skotøy, og penger brukt på dyre ski/bindinger får lite verdi hvis du har vondt i beina. Bruk penger på sko du trives, det er det du merker best. Så kjøper du ski og bindinger for resten av budsjettet (normenn flest kjøper ski først, deretter bindinger, og resten av budsjettet går til sko. Blir mange dårlige opplevelser av sånt)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
1))Jeg er på Vestlandet, og det blir nok hovedsakelig her jeg skal stå. Du mener over 100 i midtbredde, ja? Hvorfor det egentlig? 2) Ønsker egentlig å kjøpe fysisk i butikk. Så begynner å vurdere å bestille på nett. 1) Holder selv til på vestlandet, og gitt at det er raskere væromslag her enn øst (der jeg opprinnelig er fra), så vil jeg hevde det motsatte - smalere ski er bedre på vestlandet, selv om det er bedre mulighet for løssnø. Men man for oftere vinblåste topper, skare/gjennomslagssnø, hardere forhold. Jeg er sikkert 25-30kg tyngre enn deg, og har fortsatt til gode å klage på flyten i mine ski på topptur. Jeg har ski med 96mm midje (de aller fleste ski har rocker, hvertfall i front, så ikke bruk mye tid på det - men du ønsker det ja), og har sikkert stått i 30 cm + uten problemer med flyten. At du som veier såpass mye mindre enn meg skal dra på en såpass bred ski som en allround ski, gir ikke mening i min bok. Det er høyere vekt enn nødvendig, det er mer friksjon i hvert eneste steg med feller du tar når du drar skia etter deg, på vei opp, de er ikke så raske fra kant til kant hvis man må ta en rask manøver, og brede ski har gjerne en tendens til å være konstruert mindre allsidig enn smalere ski, da bredde ofte medfølger en konstruksjon som i større grad er fokusert på mykere forhold. En smalere ski vil jo fortsatt gi god bæreevne, gitt din vekt. Hvis du kan plukke og velge hvilke dager du skal ut, så kan jeg se at du sikter på bredere ski. Jeg har flere par ski, så blir de brede skiene oftest stående igjen på topptur da forholdene ikke alltid er perfekte. Det var den dagen man hadde ledig, man har forpliktelser eller andre planer, osv. (og store deler av våren er snøen så fast at alle skibreder flyter i påskeslusj, så da er det bare dødvekt) Hvis det skal konkretiseres, en ski med midje på 80-tallet et sted, være riktig i min bok. Men hvor du kjører, hvilke forhold du står på ski i påvirker mye. F.eks i Sogndalstraktene er det bedre snøforhold enn f.eks andre steder. Da øker sjansen for mykere dager, og du vil kanskje ønske nærmere 90mm midje. Mens hvis du bor et sted med mindre snø og færre snødager, så kan man være tjent med en ski der midjen er nærmere 80mm. Hva som blir riktig bredde her blir mye smak og behag, samt kondisjon. Det blir en avveining om det bedre neddoveregenskaper ned er verdt ekstra strev opp og eventuelt om det er mye traverser eller bæring av ski. Dog jeg er sterkt uenig i at man ønsker smalere ski ved gjennomslagsføre. Smale ski vil lettere skjære eller slå igjennom skaren noe som gjerne fører krasj, men større ski vil flyte oppå og gjøre kjøringen mye bedre. I tør finn pudder funker de fleste ski (dog brede pudderski er artigst), men i gjennomslagsføre, oppkjørt løssnø, kartongsnø ol. kan være et mareritt på smale lette ski, mens tyngre, bredere ski takler det bra. De tyngste skia mine tar jeg med når forholdene er vanskeligst (skiftende gjennomslagsføre) da de takler de krevende forholdene og kan gjøre det som ville vært kjipt føre på smale ski morsomt. Om det er panserskare på hele fjellet ønsker du smale ski da bredden bare blir i veien, men er det varierende mellom skare og gjennomslag eller myk snø fører smale ski fort til krasj om du ikke tar det veldig rolig. Om det bare er kjipe forhold og du bare skal berge deg ned fra fjellet er smale ski ønskelig da de er lettere på oppturen. Tilsvarende med vårforhold, er det jevn slusj i hele skia er alle ski bra og du kan like godt ha en smal en, men ofte kan gå fra pudder, til myk skare til vårslusj i en side og omslaget kan komme som ubehagelige overraskelser på smale ski, mens bredere ski jevner det ut. Når det gjelder allsidighet er det langt mer varierte utforminger av brede ski enn av smale ski som for det meste er konstruert som lette slalomski, det finnes konstruksjoner for aller forhold og ski som er veldig allsidige, men om vi snakker om akkurat de veldig lette, brede skiene er de konstruert for myk snø. Når det gjelder flyten blir det mest problematisk med pakket løssnø/fuktig løssnø og i slakt terreng. Bremseffekten av snøen øker drastisk når den tung grunnet fukt og/eller litt bundet sammet av vindpakking, noe som ofte skjer i vest grunnet fuktig kystklima med mye vind. Ofte velger man å gå slake turer på dager med mye pudder grunnet skredfare, det kan da bli et reelt problem i det hele tatt og få fart i det hele tatt. Bredere ski blir da forskjellen i om man kan svinge og leke seg ned fjellet, eller om man må stake og bare stå rett frem for å ha nok fart. I sum blir det en avveining hvordan du vil gå på ski, skal du hovedsakelig gå på våren med påskeslusj og skare vs skal du jakte pudder midtvinters og en avveining av hvor mye du prioriterer nedkjøring mot letter tur opp.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Innspillet fra P.Torman lukter det brun swix av! spør du meg.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for god hjelp alle sammen! Kom i mål til slutt, det ble K2 Talkback 96 163 cm (etter anbefaling fra samtlige jeg har snakka med) med ATK Crest bindinger. Ble noen Salomon sko med flex på 95 - mye lurere enn flex nærmere 120  Har ikke fått prøvd dem så mye ut enda pga vær, men tenker meg kanskje ut en tur i morgen eller mandag.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Innspillet fra P.Torman lukter det brun swix av! spør du meg. Huff. Jeg er ikke så kjent med brunsmørninga av Swix, men det hørtes ikke bra ut.. 
|
|
|
|
|