Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
100mm ski +/- Hva skal man velge?
#185249 14/12/2020 4:02 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei.

Er på jakt etter en ski som skal brukes 60% utenfor bakkene i forhåpentligvis litt pudder i feks gummiskogen hemsedal og jotunheimområdet. 30% rando, kan bli noen lange turer ila året samt 10% bakke.

Får anbefalt ekstremt mye forskjellig hva gjelder vekt, bredde osv.

Seneste anbefaleringer er litt mer vekt 1500 - 1800 mtp at jeg er 60% i anlegget og det vil være ok til rando.

Tittet på blant annet black crows navis freebird, blaze 106, dynafit 108, g3 94 osv men blir ikke klok. Noen med noen anbefalinger der ute?

Redigert av Sjur Nedkvitne; 14/12/2020 4:03 PM.
Re: 100mm ski +/- Hva skal man velge?
Sjur Nedkvitne #185251 18/12/2020 9:20 AM
Entusiast
Entusiast
Hei,

Generelt om vekt og bredde til det du beskriver: Tyngre ski er gjerne mer stabile og mer dempet. Mer vekt betyr at du må bruke litt mer kraft på dem. Til det du beskriver ville ikke jeg gått under 1800g. 1500-1800g er toppturski som er fokusert på nedkjøring ikke bakkeski. Jeg går 100% topptur nå og mine primære ski er 1800g + 350g binding. Mer bredde gir mer flyt, bedre på gjennomslagsnø, mens de er treigere å kante og verre på travers, til det du beskriver (70% heisbasert, 90% offpiste) så ville jeg anbefalt noe mellom 100 og 115 mm. På lengde din høyde og opp, mer lengde gir mer flyt og stabilitet, men er plagsomt i tett skog og ved kickturns. Husk at de fleste merker oppgir sålelengde ikke skilengde så ski med mye rockere er kortere enn du forventer. Jeg ville gått for egen lengde +5-10 cm for det du beskriver.

Så kommer det konkret til hvilken ski og det er vanskelig da vi er forbannet med utrolig mye bra ski for tida! Jeg ville valgt 4frnt Hoji for meg selv for samme formål, men det betyr ikke at den vil passe for deg. Vil anbefale å lese Blister sin 1-ski quiver artkkel om hva de forskjellige testerne liker og hvorfor + bla gjennom Fri Flyt sine forskjellige tester der du ikke kun ser på hvilken ski som vant hvilken test hvilket år, men istedenfor leser teksten og finner en ski du liker beskrivelsen av, en som passer din kjørestil og hva du trives med. Ski å se på er Fischer Ranger 102, Volkl Blaze 106 og Mantra 102, Black Crows Corvus og Atris, 4ftnt Hoji, Line SFB, Armad Tracer 108, Nordica Enforcer 104 Free.

På binding er heldigvis ting lett, du skal ha Salomon/Atomic/Armada Shift, da taper du ingenting i bakken, samtidig som du har bra binding til topptur.