Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Frikjøring vs Allmountain?
#185235 07/12/2020 3:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Skulle gjerne hatt noen velmente råd cool

Kjører i dag på allmountain-ski (Volkl RTM 73), og kommer meg greit ned de fleste svarte bakkene. Hvor fort det går er av mindre betydning for meg. Mitt hovedmål er å oppnå størst mulig frihet til å kunne kjøre i de løypene jeg vil. Med vekt på løyper, jeg har ingen trang til off-piste. Likevel lurer jeg på, kunne frikjøringsski være noe for meg? Vil f.eks. en frikjøringsski gjøre det mer komfortabelt for meg å kjøre i oppkjørte råtne løyper mot slutten av dagen? Eller enklere å komme seg ned en isete Wyller-løype en sein vinterkveld?

Mitt mål er altså ikke å kjøre fortest ned bakkene eller å bli ny kretsmester, men å kunne cruise ned så mange bakker som overhodet mulig med mest mulig komfort og minst mulig melkesyre.

Vil freeride-ski være noe for meg, eller vil jeg ha mer glede av noen privattimer med allmountain-skia jeg har fra før? Andre tips?

Re: Frikjøring vs Allmountain?
vegardfv #185245 11/12/2020 11:26 AM
Entusiast
Entusiast
Til kun løyper vil ikke frikjørringski være egnet, men carvingski med noen frikjørringselementer kan være aktuelt

I oppkjørt, råten snø og løssnø i løypa vil en litt briere ski med litt rocker gjøre ting mer behagelig. Ved oppkjørte forhold vil og det at skien har lengre innsving, er lengre, mindre camber og tyngre hjelpe til å gjøre den mer stabil. Vi snakker da fortsatt om allmountain ski, men noe rundt 85 i midja og med litt rocker. Gjerne med metal/tittanal om du vil ha dem tyngre og mer stabil, dog tyngden kan og gjøre deg mer sliten i beina (ski kastes mindre rundt og absorberer mer slag, men samtidig må du bruke mer kraft for å styre de).

Til isete forhold vil derimot ha smalere ski med mer camber og sikkert mer innsving viss det er bratt (så det ikke må gå så fort). Om de er lengre, tyngre og med metal er de mer stabile, men krever mer av deg. Typisk racingski,

Om du bare vil kose deg kan du se på noe som Line Blade som er en svingmaskin for å ha det mest mulig gøy med svinger uten å trenge å kjøre fortest mulig.

Redigert av F33d3r; 11/12/2020 11:27 AM.
1 member likes this: vegardfv
Re: Frikjøring vs Allmountain?
F33d3r #185246 11/12/2020 11:31 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Tusen takk for svaret, dette var veldig nyttig! smile

Redigert av vegardfv; 11/12/2020 12:57 PM.