Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Noen som har skitips til rusten telemarker???
#184979 28/12/2015 12:18 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

For mange mange år siden,stod jeg en del på telemark. Men så kom det et par barn, og plutselig en til og vipps var det gått ti år siden siste tur på nedoverski. Men nå har de to eldste begynt å stå og virkelig koser seg i bakken. Jeg har vært nødt til å låne mannens slalomski og støvler, ikke helt ideelt, men jeg kommer da ned bakken. Men kjenner nå at det rykker i telemarksnerva.

Jeg har et par Crispistøvler som passer, og Rottefella chilli bindinger, foreløpig sitter de fast på haugen av et par ski jeg har, som jeg ser for meg å flytte de over på et nytt par ski. (Det vil vel la seg gjøre?)

Så her er spørsmålet: Hvilke ski passer til en voksen trebarnsmor som foretrekker kontroll fremfor fart og som kun kommer til å bruke de i preparerte bakker? Som i tillegg er 175 høy, og ca 86 tung. 

Re: Noen som har skitips til rusten telemarker???
Ellen Wahlquist #184980 28/12/2015 9:38 PM
Fersking
Fersking

Hei du skriver kun for bruk i preparerte bakker men tror likevel att lurt å tenke for også litt bruk utenfor dei preparerte løyper i skitrekka,der som godfølelsen ligger og venter på ein telemarker,så ei lettkjørt ski med noe flyt må du kanskje ha?.For min egen del så kom a ha opplevelsen når fikk ei ski som k2 annex 108 plutselig så spiller det ingen rolle om preparert eller deiligt pudder,skare skavl eller is du berre nyter rusen nedover.Sånne ski også ganske lettkjørte i rein preparert bakke,men sikkert mange tilsvarende i andre merker.Eg selv hadde chili for maaange år siden men no  freedom og crispi evo så litt usikker på hva chilien vil takle av heftigere ski.

Ellen Wahlquist #184981 29/12/2015 7:37 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar. 

Grunnen til å ville ha med chilli bindingen er jo for å slippe å kjøpe alt helt nytt, men jeg ser jo at den er litt utdatert så kanskje heller oppdatere til noe som er litt heftigere etterhvert som ungene blir større og klare for mer.  

ble tur på mannens ski idag også, og kjenner at jeg hele tiden har lyst til å løfte hælen

Ellen Wahlquist #184982 30/12/2015 7:24 AM
Fersking
Fersking

Hei hvilken ski hadde du når sist kjørte tele?.Skjønner godt att du vil tilbake .

Ellen Wahlquist #184983 07/01/2016 2:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når alt kommer til alt har man ofte inviduelle preferanser, så det er vanskelig å gi riktig råd på såpass lite info. Liker du å stå på skjær vs skrenssving, lange vs korte svinger, bakkevendt vs dalvendt teknikk, osv.Men noen generelle tips/råd, som ikke slår feil:1) LengdeDu er 1,75, og egen kroppshøyde er en god indikator på skies (effektive) lengde.Ønsker du twin-tip, øk skiens lengde (f.eks + 5 cm) for å få tilstrekkelig lengde på bakskien. Bakskien på telemark gir viktig stabilitet, siden man ikke har paralelle svinger. Hvis du ikke skal utenfor løypen, kan du også velge ski på det kortere plan pga man trenger ikke tenke på bæreevne i løs snø (obs! for korte ski vil kunne raskere overrotere i sving, så kanskje ikke mindre enn -5cm?). Min egen preferanse er flat bakski til telemark (fordelene mer early rise/rocker bak er kanskje størst til alpint), men du har kanskje en annen.2) BreddeHvis du velger enn ski primært til bakkekjøring, vil en smallere ski være mer leken/svingvillig enn en allround ski. Men igjen den vil være mindre gøy utenfor løypene også pga redusert bæreevne/flyteevne pga redusert bredde. Kan ikke få alt i pose og sekk, så man må finne ut av hva man ønsker. Men dagens ski har blitt såpass gode (torsonstivhet, svingvillighet) at økt bredde på skiene er mer positivt enn negativt, så jeg vil hevde det gir flere bruksområder enn det fjerner. Samt at du kanskje oppnår en mer anvendlig ski som kan brukes til mer. Vektmessig ligger vi ganske likt, som eksempel. Skien skal bære vekten over med sin flyteevne, så det blir vekt / skiareal = bæreevne. Min allround ski er 98 mm midje. Det trives jeg med over hele fjellet, mestrer alle forhold godt. Hvis du ikke vil ha allround, så er old-school bakke ski 70-80mm midje.3) BindingerDu ønsket kontroll fremfor fart. Fartsstabile bindinger er bindinger som gir god kontroll, Men kort sagt, slik at du slipper å kjøpe nye sko (NTN-bindinger, enda mer stabile), så er chili-bindingen din fjellskibinding i disse tider å regne. Skal du ha stabilitet, så velg rottefella R8(Cobra) eller 22design Bombshell/Axl. Disse er de mest stabile bindingene på markedet.4) Siste tips:- Kjøp nyere ski enn 2013, da er det rocker i front (på nesten alle ski). Kort fortalt gjør det skien enklere i sving, i hardere føre, og at den er bedre i løssnø.- en ski med skikkelig trekjerne er det beste

Det er VELDIG mange gode ski på markedet, heller få dårlige. Så jeg hadde ikke vært så opptatt av merke...