Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkpudder ski - lengde?
#184933 24/02/2015 6:45 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.Jeg er på utkikk etter telemarkski som skal brukes mest i pudder, men også i løypen.Men hvilken lengde skal det være på skia? Leser at noen sier kortere enn din kroppslengde, mens noen sier lengre...Jeg er 168cm og 55kg. (ikke noen sværing :D)

Re: Telemarkpudder ski - lengde?
alehalse #184934 24/02/2015 11:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vi har samme høyde, (men jeg er dog 10 kilo tyngre), og jeg har lengde 163 på skiene! Bruker mine til både topptur og telemark og er storfornøyd!

alehalse #184935 25/02/2015 9:22 AM
Fersking
Fersking

Til løssnø trenger du litt lengde. Ikke noe kortere enn kroppslengde, vil være min anbefaling. Heller noen centimeter lengre. Det kommer også an på hvor mye rocker det er i skia du velger ? er det mye, kan du gjerne velge en lengre ski.

alehalse #184936 23/03/2015 6:38 PM
Fersking
Fersking

Det vil også ha noe å si med hvor bredde skiene er. Det er kontaktflaten som skal bære kroppsveksten som er avgjørende. Skogskjøring bør man ha kortere og breiere ski enn ved åpne sletter. Uansett kortere enn høyden ville jeg ikke ha valgt.

alehalse #184937 25/03/2015 11:43 AM
Fersking
Fersking

Hei! Ikke meningen å kuppe tråden, men søker litt hjelp i samme type kategori.. Har bestemt meg for å oppgradere telemarkutstyret og hive meg på NTN- bølgen etter tiår med T2 og cobra. Snuser på et par Kästle BMX 108 og er usikker på lengden. Leser på sizing guide backcountry at den øvre lengden (188, 195) er forbeholdt "pro" og "expert". http://www.backcountry.com/kastle-bmx108-ski

Jeg er nok intermediate/expert, men har få skidager i forhold til for 10 år siden :-)

Jeg er selv 183 cm og 71 kg. Vil en ski på 188 cm være altfor lang for meg? Hva vil dere anbefale av lengde gitt mine preferanser; En årlig alpetur, ellers stort sett preppa bakke.. Dvs. Røldal stort sett. Bare tull å gå for lange ski av denne typen??

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

alehalse #184938 27/03/2015 3:04 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg ville definitivt valgt 188 med din høyde. Telemarkski bør minimum være kroppslengde og med rocker skader ikke litt ekstra lengde heller. Det gir bare ekstra stabilitet og komfort i litt høyere hastigheter eller dyp pudder. Har selv 10cm kortere ski enn kropp og savner mer lengde. Hender faktisk at jeg krysser skia når jeg går dypt i svingen.

alehalse #184939 30/03/2015 11:49 PM
Fersking
Fersking

Korrekt lenge på Kestle skien til deg er nok 188, men er du sikker på at det er den riktige skien. Nå vet selvfølgelig ikke jeg dine preferanser, men en ski med svingradius på 32 meter og midt mål på 108 mm og Rocker. Utifra det du skriver kan det virke som dette skal være dine ski til alt. Da ville jeg ha sett på er mer all mountain ski, rundt 95-100 mm på midten og svingradius på rundt 20-23m. Tror det ville ha vært en ski du hadde blitt mer fornøyd med. Funker i løsnø og er super i bakken.

alehalse #184940 10/04/2015 12:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tidligere i vinter sendte jeg mail til Rottefella om lengder, jfr topptur -> mulighet kutte vekt = hvor kort kan man gå?

Fikk svar fra den tekniske avdelingen:Telemark er mer sårbar for korte ski. Dette gjelder spesielt på ski som skal brukes utenfor bakke. Årsaken til det er på slalom legger man seg bakpå/flytte tyngdepunt for å få opp tuppene dersom snøen er løs/bærer dårlig. På telemak er ikke dette like lett. Bakskien vil alltid ha en del trykk i fremmere del.Da er det kjedelig om bæringen blir for dårlig. Her er lengde viktigere enn bredde.Men det er ikke som på tidlig  90 tallet hvor skiene var 205cm.Med normalt brede toppturski 85mm+ så er vel din egen lengde +- 5cm en ok lengde på skiene.

En pudder ski vil ofte være helrocker eller tip/tail-rocker. Så her er det greit å være klar over at skien blir effektivt kortere, så pass på at det ikke blir for kort.1) som nevnt fra rottefella

2) tailrocker gir endret monteringsposisjon på skien, som gjør at monteringspunktet blir lenger frem (relativt sett) sammenlignet med flat-tail. Da blir også fremskien mindre, som gjør at man ikke kommer seg så frempå i telemarkposisjonen, pga press i fremski bærer mindre pga monteringen.(merket det litt med en setup jeg har, har investert i flattail nå)

FF sin egen tråd:http://www.friflyt.no/Telemark/Kjoepe-telemarkski

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå