Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fullrocker på telemarkski?
#184925 21/01/2015 11:53 AM
Camilla Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som har erfaring med fullrocker på telemark?

Vurderer å kjøpe Volkl Aura, men er litt usikker.  Jeg vil, som alle andre, ha en ski som gir meg alt. (Og vet dette er umulig).

Liker meg over hele fjellet, og vil ha en ski som fungerer fint på topptur. Står nå Volkl Cosmo, men den har så lite stabilitet i fart.

Har dere noen innspill? smile

Re: Fullrocker på telemarkski?
Camilla #184926 25/01/2015 2:58 PM
Medlem
Medlem

fullrocker til telemark er etter min mening helt ok, men ikke topp. Det gir litt "gyngestol-følelse" på hardt føre synes jeg. Dette kan du kompansere for ved å justere kjøreposisjon, men for meg blir det ikke helt det samme som med flat bakski.

Til syvende og sist tror jeg det er mest en vanesak, men ville ikke kjøpt ski med veldig høy rocker (bananform)

Camilla #184927 25/01/2015 9:37 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ikke noen full rocker på aura, det är tiprocker vilket passar meget bra til topptur. Bruker selv völkl kiku og nordica patron med full rocker å synes de går fint att bruka til vanliga toppturer, det lilla du miste i stabilitet uppöver får du tillbaka många gg om nedför! Men som sagt undvik de bananformade.

Camilla #184928 05/02/2015 9:42 AM
Camilla Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for tips! Kjører på tiprocker nå, så har det som ekstraski i tilfelle. Aura 2015 har fullrocker i følge volkl. Hører mye i begge retninger på fullrockere.

Camilla #184929 05/02/2015 9:42 AM
Camilla Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for tips! Kjører på tiprocker nå, så har det som ekstraski i tilfelle. Aura 2015 har fullrocker i følge volkl. Hører mye i begge retninger på fullrockere.

Camilla #184930 10/02/2015 5:29 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg liker ikke fullrocker fordi kjøringa blir for defensiv, samtidig som jeg synes det går saktere. Så jeg har gått tilbake til flat bakski. Men det kommer an på kjørestil og preferanser. Min bedre halvdel sverger til Völkl Shiro, som har frisk rocker bak.

Jeg har ikke sett '15 Aura, og det kan godt være at tailrockeren er så beskjeden at det ikke er noe problem.

Camilla #184931 10/02/2015 10:09 PM
Fersking
Fersking

Jeg er kanskje unntaket her, men jeg synes faktisk fullrocker er helt supert i løssnø. Kjører selv på Volkl Two når det er mengder med pudder, både morsomt og fartsstabilt synes jeg. På harde forhold liker jeg derimot flat bakski....

/cato

Camilla #184932 02/03/2015 10:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sendte en mail til Rottefella om noe lignende, en gang.Har man tailrocker også, blir skien effektivt kortere vs ski med flattail. Og på telemak er ikke dette like lett - bakskien vil alltid ha en del trykk i fremmere del. Dvs vil man ha tailrocker så bør du øke skiens effektive lengde for at man skal beholde en god kjørerposisjon, altså ikke for langt bak --> trykket i bakskien. Skien har også annerledes factoryrecommended montering, som gjør at du ikke monterer så langt bak, som om det skulle vært flattail. Da får man noe kortere fremski, som vil medføre at man blir mer bakpå i offpist/pudder/mykt terreng i kjøringen, med twintip/tailrocker (er tailrockeren veldig bekjeden så tør jeg ikke si hvor mye det påvirker, f.eks G3 synapse som vist nok har veldig beskjeden tailrocker), siden man ikke kan legge like mye press på fremskien pga den har mindre flyt, pga montering er lengre frem som følge av "større" baktupp. Lengre ski gir også tyngre ski, som blir tyngre til topptur.

Men du sier jo selv, du vet det er "umulig"=) Og det er ski nr.2 - hva med og heller kjøpe en ski som IKKE gjør det den skien du allerede har gjør? Så får du 2 ski som dekker behovet helt, framfor å ha 2 "kompromisser"?

Send en mail til Rottefella og spør - kanskje de kan gi noen god råd=)Råd her på friflyt: http://www.friflyt.no/Telemark/Kjoepe-telemarkski