Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski for pudder og skogkjøring
#184800 16/01/2016 6:08 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Mine favorittforhold å stå i er deilig pudder i åpen og tett skog. Så langt har jeg stått på twintip skia mine, fra mine tidligere mindre suksessfulle park-dager, men begynner å bli lei av blåmerker på leggene fra støvelkantene og tånegler som verker. Jeg må legge meg så fryktelig langt bakpå for å flyte over begravde greiner og trær...

Har dere noen forslag på ski som vil takle pudder bra og som har trang nok svingradius til tett norsk bjørkeskog?Jeg er 192cm høy og veier 80-85kg smile

Re: Ski for pudder og skogkjøring
Sailfish #184801 18/01/2016 12:28 AM
Entusiast
Entusiast

Du tenker litt feil her. I pudder vil ikke tett svingradius hjelpe deg. Flyttareal, rocker, vekt, mykhet og hvor lett de er å slarve er det som gjør de god i pudderskogen. Det ultimate eksemplet på dette er DPS Lotus 138 og Spoon. Andre ski å titte på er SGN Togga Light, Volkl Three og Two,  Line Magnum Opus, Black Crows Nokta Air og Salomon Rocker 122.

Sailfish #184802 18/01/2016 1:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Personlig ville jeg gått for smalere ski enn forslagene over, men det er vel en smakssak... Uansett ? skiene skal flyte, og rockeren skal hjelpe skiene opp av snøen. Det største problemet ditt er at du står helt feil på skiene. Du skal IKKE stå bakpå i pudder. Du skal stå med gjevne, parallelle ben i full ballanse rett over skiene, kanskje med tyngden LITT fremover. Ved å trykke føttene parallelt ned i snøen, får du respons av skiene som hjelper deg opp igjen, da tyngdeoverfører du til ny sving, presser parallelt ned, får ny løft, svinger og holder på... Lykke til!

Sailfish #184803 18/01/2016 8:22 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kupper denne tråden litt, siden jeg likevel sniffer litt på samme type ski om dagen.

Hva mener folket om lengde i ift kroppslengde på ski i dette sjiktet? 

Sailfish #184804 18/01/2016 8:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Du tenker litt feil her. I pudder vil ikke tett svingradius hjelpe deg. Flyttareal, rocker, vekt, mykhet og hvor lett de er å slarve er det som gjør de god i pudderskogen. Det ultimate eksemplet på dette er DPS Lotus 138 og Spoon. Andre ski å titte på er SGN Togga Light, Volkl Three og Two,  Line Magnum Opus, Black Crows Nokta Air og Salomon Rocker 122.

- Mitt home spot har TETT skog; http://telemarkferie.com/wp-content/uploads/2012/12/skisenteret_rauland1.jpgFortsatt greit med så feite ski? smile

Sailfish #184805 18/01/2016 8:36 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Personlig ville jeg gått for smalere ski enn forslagene over, men det er vel en smakssak... Uansett ? skiene skal flyte, og rockeren skal hjelpe skiene opp av snøen. Det største problemet ditt er at du står helt feil på skiene. Du skal IKKE stå bakpå i pudder. Du skal stå med gjevne, parallelle ben i full ballanse rett over skiene, kanskje med tyngden LITT fremover. Ved å trykke føttene parallelt ned i snøen, får du respons av skiene som hjelper deg opp igjen, da tyngdeoverfører du til ny sving, presser parallelt ned, får ny løft, svinger og holder på... Lykke til!

- Smalere ski for å takle dager som ikke er så perfekte også? :)Jeg vet at det er en av de klassiske nybegynner-feila i pudderkjøring, men hva skal man gjøre når alt man har å stå på er to korte park twin-tip ski?Jeg kan ikke vente til å presse skia som de skal, med noen ordentlige planker! laugh

Sailfish #184806 20/01/2016 10:16 AM
Entusiast
Entusiast

<blockquote>

- Mitt home spot har TETT skog; http://telemarkferie.com/wp-content/uploads/2012/12/skisenteret_rauland1.jpgFortsatt greit med så feite ski? smile

</blockquote>

IMO hvor tettere skog hvor feitere ski. Mer flyt betyr at du raskere spretter opp av snøen og kan gjøre ny sving. 

Foretrukket bredde er litt smaksak som @Flyt sier, men det kommer og veldig ann på hvordan snøen er det du kjører. Det jeg har listet er rene pudderski, så har ikke gitt omtanke til hvor gode de er på harde dager. Tyngre snø krever breiere ski fordi den bremser mye mer og er tyngre å manøvrere i slik at å synke nedi den merkes mer. Når jeg kjørte mye i Voss kjørte jeg med ski som var 120 mm på midja og skulle gjerne hatt noe breiere mange dager, mens i Tromsø kjører med ski med 112 mm midje og føler det er nok (dog dette er som daily drivers på varierte forhold, ville hatt noe breiere viss jeg skulle ha til dedikert pudderkjøring i skog). Så kjører du på Vestlandet eller andre plasser med mye fuktig pudder anbefaler jeg breiere ski enn om de er i Nord eller på innlandet med tørrere pudder.

Sailfish #184808 20/01/2016 12:55 PM
Fersking
Fersking

Hoi,

Hvis du tenker deg en ski dedikert til pudder og skau - ville jeg anbefalt Skevik Oda eller

DPS spoon. Bred midje, minimal innsving og smale tupper er noe av det morsomte å oppdrive

under slike forhold. Skal sies at det er rimelig ubrukelig til alt annet - sammenlignet med mer

konvesjonelle ski. Lykke til

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå