Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonne sko på slalom bindinger?
#184785 18/01/2016 11:51 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har et par med randonne ski som vlir brukt aktivt. Men jeg har lyst til å kjøre mer i bakke/park. Og lurer på om jeg kan bruke randonne sko på twintip ski/ bindinger.

Re: Randonne sko på slalom bindinger?
Kevin Kvande #184786 18/01/2016 4:06 PM
Fersking
Fersking

Jeg har et par med randonne ski som vlir brukt aktivt. Men jeg har lyst til å kjøre mer i bakke/park. Og lurer på om jeg kan bruke randonne sko på twintip ski/ bindinger.

-dette gjorde eg sjølv seinast i går. Mine Dynafit støvler gikk fint i ordinære alpinbindinger.

Kevin Kvande #184787 18/01/2016 5:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Selv om man får toppturstøvlene inn i slalombindingene er det ikke å anbefale. En toppturstøvel er har friksjonsgummi i sålen samt at sålen er litt oppoverbøyd. En alpinstøvel har flat såle og sålen er glatt uten friksjon. En toppurstøvel vil derfor ikke løse ut slik den skal  pga av  friksjonsgummien ikke vil gli slik den skal mot glideplata på bindingen. Bøyen i sålen vil ytterligere forsterke dette problemet .Kort fortalt er det stor risiko for at skoa ikke løser ut ved sideveis vridninger.

Det fins i midlertidig noen bindingsvarianter hvor fronten på bindingen kan heves og senkes samt at hele glideplata er bevegelig for fungere med friksjonssåle.  Alternativer til en slik binding er Salomon Warden MNC og Marker Lord.

Trond Aalde

7blåner

Importør av Dynafit

Kevin Kvande #184788 19/01/2016 9:26 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for hjelpen smile Da får jeg vurdere nye sko da laugh