Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke ski er gode for freeride
#184749 21/01/2016 8:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg er på jakt etter en ny ski pakke, og trenger hjelp med og finne ut av hvilke ski, bindinger og sko jeg burde velge. Jeg har tenkt til og reise rundt til forskjellige topper og skisentre rundt om kring i Norge i første omgang. Den dag i dag kjører jeg med et par "Faction Kennedy", som er en fin type park ski. Vil helst ha Twintip. :) 

Re: Hvilke ski er gode for freeride
Tobias Malvig #184750 26/01/2016 9:56 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Rocker2: Den breieste (122mm) for pudderfokus eller 108mm (eller deromkring) for noe mer all mountain allsidighet... Twintip(ish), lett(ish) og billig (om du finner fjorårets på Xxl (esempelvis)). Marker Tour eller en eksklusiv frikjørings-techbinding. En hvilken som helst sko som er god på foten, gjerne med gåfunksjon og nødvendigvis kompatible med bind. Se også Armada JJ (selvfølgelig med Metallica design).

Re: Hvilke ski er gode for freeride
Tobias Malvig #184751 26/01/2016 11:21 PM
Fersking
Fersking

Ikke for å være prippen, men Marker Tour (F12 eller F10) er rammebinding, ikke techbinding. Fordelen med ramme er at den har mye bedre kjørestyrke, både fordi bindingen er kraftigere (bedre kontroll på ski), samt at den passer så og si alle sko, slik at du ihvertfall får en stiv nok sko.

Alternativet er for eksempel Marker Kingpin (DIN10 eller DIN13), som da har tech-innfestning i front og "vanlig" alpinskolås i bakbinding. Denne skal tåle like mye som andre bindinger, men er det kjørestyrke du er ute etter i bakken er F10/F12 et bedre valg. Ville ikke gått for Kingpin på 122mm breie ski, da jeg føler du ikke vil få nok kontroll gjennom frembindingen.

Du må også velge om du vil ha kjørestyrke ("vanlige" alpinsko med gåfunksjon) eks Salomon Quest Pro eller mer topptur-retta sko med techinnfestning, eks Scarpa Maestrale. Sjekk også ut Salomon MTN Lab og Dalbello Lupo, da disse blir en mellomting.