Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenings råd for dager man ikke står på ski
#184699 27/01/2016 1:00 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei er rimelig fersk på ski. Begynte såvidt i slutten av fjorårets sesong. Merker eg mangler utholdenhet i beina blir fort sliten av å stå nedover bakkene og blir skjelven etter noen timer i ski anlegget. Har dere noen gode råd til å trene opp beina på dager der man ikke har mulighet til å stå på ski. Slik at man får utholdenhet og klarer å stå lengre og etterhvert en hel dag. Takk for svar på forhånd. 

Re: Trenings råd for dager man ikke står på ski
Robert mikkelsen #184700 27/01/2016 11:49 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Heihei! Anser meg selv som dreven med planker på beina, men er ingen ekspert. Kan likevel dele mine egne erfaringer med deg, siden du spør så fint. Jeg tror sesongens aller første turer vil føles tunge for de aller fleste, uavhengig av hvor rutinert man vanligvis er. Nedoverkjøring er en ganske unik bevegelsesform for kroppen, og kan oppleves som et sjokk.Er du medlem av noe treningssenter? Her finnes plenty av apparater som kan forberede de riktige muskelgruppene. Klassikeren knebøy i Smithmaskin er alltid en vinner, samme gjelder lårbøy, lårpress, lårstrekk og utfall. Google it. Ellers kan løping være en god tilvenningsmetode, da aller helst utendørs i ulendt terreng. Håper dette hjelper deg til å bli pr0, lykke til!

Robert mikkelsen #184701 27/01/2016 11:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,

jeg skal ikke si så mye om hvordan du best trener opp styrke og utholdenhet i beina, det er det nok flere her inne som kan langt mer om enn meg.

Men kan si litt om hva som funket for meg, siden jeg slet med akkurat det samme tidligere.

Jeg har ganske store sterke bein fra før, bl a fra mye terrengsykling og turer i fjellet med tung sekk. Likevel kreperte lårene på no-time.

Det første jeg tok tak i var teknikken. Jobbet litt med å finne en god grunnposisjon, kom meg lenger frempå skia og i mye bedre balanse. Finnes masse vidoer etc på nettet som tar for seg dette. Se f eks "Den perfekte svingen" på fftv.no for litt grunnleggende tips.

Bare gjennom det fikk jeg avlastet beina, og tålte mer. Deretter stelte jeg meg på balansebrett i grunnposisjon, og sto til lårene rista igjen og igjen. Etterhvert supplerte jeg med med mer vekt på kroppen, pluss noen som kunne utfordre balansen min, enten gjennom små dytt i ulike retninger eller å kaste en ball frem og tilbake.

Dette, pluss masse core-trening, ble løsningen for meg. Har fortsatt mye igjen, men tåler fint trasking og kjøring flere dager i strekk nå.

Håper du finner ut av det, eller får flere svar her! Ellers finnes det sikkert massevis av info om dette rundt om kring på nettet.

Lykke til!

Robert mikkelsen #184702 27/01/2016 1:11 PM
Fersking
Fersking

Trappeintervaller! Varier øvelsene. Hopp over trinn, hopp oppover, hopp fra side til side på en fot (stå på venstre fot på venstre side av trappetrinn, så hopp til høyre side av neste trappetrinn og land på høre fot), med innslag av knebøy på hvert trinn på en fot. Osv...

Du kan også stå i hockey og gå sakte fremover i hockeyposisjon. Len deg over til hver side og hold posisjon. 

Sitt inntil veggen med 90 graders vinkel i knærne så lenge du klarer. Sett deg mål.

Ellers er løping og sykling i oppoverbakke bra trening. Husk å ta det rolig i nedoverbakkene og ned trappene så du ikke får belastningsskader. 

Robert mikkelsen #184703 27/01/2016 3:02 PM
Medlem
Medlem

Enig med Fredrikn; God teknikk kan være energieffektivt (og mye morsommere)

Her har du en fin oversikt over det helt grunnleggende: http://www.nrk.no/sognogfjordane/slalam-kurs-med-even-hole-og-nrk-1.8038683

Robert mikkelsen #184704 28/01/2016 1:29 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Enig med de som terper teknikk. God teknikk med tyngden frem og i ballanse gir deg mange flere timer på ski. Særlig hvis du kjører offpiste. Nesten alle står feil på skia, ligger for langt bakpå og står med musklene i spenn hele tiden. Jeg har kompiser som sykler Birken og egentlig er i knallform, som bare står og skjelver etter noen timer. Ellers fine treningsråd her, men det er ingenting som hjelper deg mer enn god teknikk. Ta et kurs, eller få en "gammel" luring til å vise deg noen triks... Ikke så vanskelig egentlig. Litt sånn "aha-opplevelse".

Lykke til! Du har mye godt i vente...

Robert mikkelsen #184705 28/01/2016 1:46 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar alle sammen laugh