Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randosko med høy vrist
#184632 02/02/2016 8:16 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg har et par Dynfit TLT 6 Mountain W's som eg har brukt noen få turer. De er veldig behagelige i starten men eg får raskt blodstopp i hele fremfoten, selv på turen opp føles det etterhvert. Som eg skjønner det så er dette på grunn av høye vrister. Eg har lyss at kjøpe nye skor som har lignende egenskaper som de eg har men med mer plass for vristene. Dette har vist seg være en utfordring at finne informasjon om på nettet, så eg er takknemlig for all hjelp! Skal selvfølgelig prøve skoen før eg kjøper den, men bur på en liten plass der utvalget ikke er særlig stort, så det hjelper at veta hvilke skor som kunne fungere hvis eg må reise for at teste dem ut.

Re: Randosko med høy vrist
Larissa Darvell #184633 02/02/2016 8:31 PM
Fersking
Fersking

Scott Cosmos/Celeste, bred og høy rist. Verdt å prøve.

Larissa Darvell #184634 02/02/2016 10:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvordan er bredden på foten din ift skallet på støvelen?

Om du sliter med høy rist, kan det ofte ha sammenheng med at støvelen er for smal, og du ikke får tråkket foten ordentlig ned, og da får du lett slike plager som du beskriver. 

Om ikke du allerede har det, er det helt obligatorisk å få tilpasset en skikkelig såle, slik at foten din ligger nøytralt i støvelen. 

Jeg er ikke veldig godt kjent med lettvekts støvler med høy rist, vet bare at Scarpa er veldig motsatt, så styr unna smile

La Sportiva Spectre og Black Diamond Quadrant er uansett støvler med ekstra bredde i fremfoten, hvilket ofte også betyr litt ekstra høyde. Sistnevnte har jeg brukt selv de siste årene, og sliter også med både bred fot og høy rist. Har måttet blokke ut enda litt mer bredde på de, men høyden har vært ok. 

Uansett skal du ikke se bort i fra at det er mulig å blokke ut litt mer plass på støvlene du allerede har, men da er det viktig å velge sin bootfitter med omhu. 

Om du har mulighet, så ville jeg i første omgang fått en vurdering av en fagmann om hva som er mulig å gjøre med de du allerede har. 

Men om du må ha nye støvler, skal du ikke se bort i fra at du må litt opp i vekt. Men gevinsten kan fort bli både mer behagelige støvler, og bedre kjøreegenskaper smile

Larissa Darvell #184635 02/02/2016 10:14 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar! Jo eg har bred fot i tilegg, men tenkte det ikke var hele problemet siden det blei blodstopp i hele fremfoten... Men skal ta med støvlene til butikken og høre ka synspunkt dem har.  

Larissa Darvell #184636 02/02/2016 10:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vet akkurat hva du snakker om, har slitt veldig med dette selv. Har nye støvler for sesongen nå, og de har blitt blokket ut veldig mye i bredden, og nå tror jeg at jeg begynner å nærme meg et brukbart resultat. Mulig de er litt for lave over rista fremdeles, men fikk senket sålene ca 1 mm, tror det skal funke nå. Om ikke annet blir det til at jeg får justert skallet litt mer i høyden.

Jeg tok opp dette på et annet forum for ikke lenge siden, og dette er et av svarene jeg fikk;

Når du løfter foten, kan beina i fotbladet bevege seg i forhold til hverandre for å tilpasse seg et evt ujevnt underlag. Når du tar et steg fremover, låses de i hverandre for å overføre kraft i frasparket. Det samme skjer når trykker ned på skia gjennom tåballen. Hvis du ikke har plass til foten i bredda når låsingen skjer, blir det spenninger i foten som du opplever som smerte.

Kombiner dette med dårlig sirkulasjon, så har du det gående.. Men sjekk ut hva du kan gjøre med støvlene du allerede har, forhåpentligvis slipper du å bytte. Men det er litt begrenset hvor mye det går å blokke ut på lettvekts støvler, skallet er for tynt. Men verdt forsøket smile

Larissa Darvell #184637 02/02/2016 10:48 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ja høres ut som at du har opplevd samme problemet. Det tar jo vekke mye av gleden når støvlene ikke passer så gott. Eg skal undersøke om de går at få pressa dem ut, ellers blir det at prøve nytt. Stort takk for utførlige svar!

Larissa Darvell #184638 02/02/2016 10:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Forresten, om du ender opp med nye støvler, ta en kikk på Dynafit Neo, den er vesentlig bredere enn TLT. (5-6 mm)

Den er også laget i en plast som tåler blokking bedre.

Larissa Darvell #184639 03/02/2016 1:41 PM
Medlem
Medlem

jeg ville prøvd å støpt såle. kan være det som er problemet og ikke høy vrist

Larissa Darvell #184640 04/02/2016 6:07 PM
Fersking
Fersking

Jeg har bred fot og høy vrist. På noen sko pleier jeg å ta ut sålen. Den skoen som passet meg best var Scarpa Gea. Den er betydelig mer romslig enn Dynafit Neo hvertfall. Har ikke prøvd Scott sine, men de har også rykte på seg for å være romslige.