Hvordan er bredden på foten din ift skallet på støvelen?
Om du sliter med høy rist, kan det ofte ha sammenheng med at støvelen er for smal, og du ikke får tråkket foten ordentlig ned, og da får du lett slike plager som du beskriver.
Om ikke du allerede har det, er det helt obligatorisk å få tilpasset en skikkelig såle, slik at foten din ligger nøytralt i støvelen.
Jeg er ikke veldig godt kjent med lettvekts støvler med høy rist, vet bare at Scarpa er veldig motsatt, så styr unna 
La Sportiva Spectre og Black Diamond Quadrant er uansett støvler med ekstra bredde i fremfoten, hvilket ofte også betyr litt ekstra høyde. Sistnevnte har jeg brukt selv de siste årene, og sliter også med både bred fot og høy rist. Har måttet blokke ut enda litt mer bredde på de, men høyden har vært ok.
Uansett skal du ikke se bort i fra at det er mulig å blokke ut litt mer plass på støvlene du allerede har, men da er det viktig å velge sin bootfitter med omhu.
Om du har mulighet, så ville jeg i første omgang fått en vurdering av en fagmann om hva som er mulig å gjøre med de du allerede har.
Men om du må ha nye støvler, skal du ikke se bort i fra at du må litt opp i vekt. Men gevinsten kan fort bli både mer behagelige støvler, og bedre kjøreegenskaper