Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Forslag til langhelg på ski i Sør-Norge
#184522 16/02/2016 2:56 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei,

jeg har lyst til å ta en langhelg (onsdag/torsdag - søndag/mandag) den andre helgen i mars. Jeg har tittet litt på å dra til Hovden, med dagstur til Røldal. Er det noen som har tips til hvor man kan dra? Jeg er litt feig, så det kommer til å hovedsaklig bli en tur i skianlegget. Håpet er å få tatt en dag med guide for å komme seg utenfor løypene. Har ski med gåbinding, men har ikke alpinstøvler med gåfunksjon.

Så, har noen tips til hvor jeg kan dra? Maks 5 timer kjøretur fra Oslo. Har man forslag til overnattingsmuligheter også, så blir jeg strålende fornøyd. Synes det er vanskelig å starte jakten etter sted, overnatting og guiding.

Re: Forslag til langhelg på ski i Sør-Norge
langemyh #184523 16/02/2016 4:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hovden har mye snilt terreng utenfor løypene som er veldig lett tilgjengelig, ser ikke behovet for guide her. Fint anlegg for "feig" kjøring, men synes selv det kan bli litt kjedelig.

Haukelifjell Skisenter har også en god del terreng og fine bakker, men tilgang på morsommere offpiste. Derfra er turen til Røldal også mye kortere. 

Jeg synes Hovden kan bli litt i overkant slakt, så ville selv ha valgt Haukeli av de to, spes mtp tur til Røldal.

For overnatting ville jeg bare søkt via booking.com og slike sider, da dukker det som regel opp fine tilbud. Eksempelvis bodde jeg og dama på normalt bra dobbeltrom på Haukeli for ca 1200 kr for 2 netter totalt inkl frokost for ikke mindre enn 2 uker siden. 

langemyh #184524 17/02/2016 11:46 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Tusen takk for veldig godt svar. Skal helt klart ta en titt på Haukeli.

langemyh #184525 18/02/2016 1:12 AM
Fersking
Fersking

Og hvis du har overnatting på Haukeli eller Hovden, er det kort vei til Raulandsfjell skisenter. Der er det mulighet for fin frikjøring etter snøfall. Bratt nok og tøft nok for de fleste. Røldal er kun 45 minutter unna Haukelifjell, men kan være problematisk med tanke på vind og sikt, så greit å ha alternativer.

langemyh #184526 18/02/2016 10:24 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for enda et forslag =)

langemyh #184527 18/02/2016 4:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.

Det kan hende vi har plass den helga, vi skal til Jotunheimen. Har booket fra torsdag-mandag på fjellhytte, med guide for toppturer fredag, lørdag, søndag. Det er en av de store fjellhyttene, hvor det er plass til 200 stk. Dette er åpningshelga for vinteren der oppe. Vi er IKKE erfarne, eller topptrente så turene blir ikke krevende teknisk kjøring. Vi er 2 gutter og 2 jenter i alderen 28-40. 3 av oss har vært på 1 langhelg før. de andre er ferske.  Gruppa blir på maks 6 pers. enkeltrom kommer på maks 6000 kr, da er guide, overnatting og mat inkl. kun det du drikker i baren i tillegg. Vi kjører fra Oslo med 2 biler, så har plass der også. Kan gjøres litt rimeligere hvis du bor i fellesrom også.

men du må ha randoutstyr, dvs ihvertfall støvler, hvis det er aktuelt, vet jeg om et sted som har opphørssalg, og har noen få par igjen til billig penge (ihvertfall i forhold til fullpris, har støvlene selv, Dynafit til 3000 kr, koster mellom 6-7000 normal pris.) skredsøker osv kan leies der oppe.