Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til toppturutstyr
#184514 17/02/2016 9:11 PM
luffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Jeg har i det siste fattet interessen for toppturer.

Jeg lurer derfor på hvilket utstyr som passer meg best. Jeg har tidligere  gått noen korte toppturer med telemark- og langrennsutstyr, men nå vil jeg nyte nedkjøringene med fast hel. Jeg er ikke voldsomt god på ski, men klarer meg fint i de fleste terreng. Jeg veier rundt 90 kg.

Her er punktene jeg lurer på.

[*]
[*]Hvordan er det å gå toppturer med alpinstøvler og Marker F12 eller lignende? De fleste turene jeg kommer til å gå er 500-1200 høydemeter og varer 2-4 timer
[*]Merker man stor forskjell på ski som veier 1300g, 1700g eller 2300g per ski? På oppturen altså.
[*]Jeg kjører i dag på K2 Obsethed 2012 til heisbasert kjøring som jeg liker meget godt. Kan det være en ide å sette på bindinger med gåfunksjon på disse?
[*]Hvordan vil f.eks Fischer Alproute 82 være å kjøre på i forhold til mine Obsethed?

Re: Hjelp til toppturutstyr
luffe #184515 18/02/2016 3:29 PM
Fersking
Fersking

Mange gode svar i andre tråder, her er min mening:

1. Du kommer deg opp men føles for meg "feil" å gå i mange timer med tungt utstyr, og for min del er lettere utstyr medvirkende til at jeg tar flere turer, bla. fordi jeg sparer en del tid på oppturen, ikke uvesentlig for folk i tidsklemma. (evt. flere topper per tur)

2. Har gått fra ski med samme dimensjoner på 2100 ned til 1600 og så ned til 1250 g, og JA! Du merker vesentlig forskjell på 200g på skia. 

3. Ja, men du får ikke den aha-opplevelsen som lettere utstyr gir oppover.

4. Det er ikke så mange gode grunner til å velge såpass spinkle ski annet enn for å spare vekt, og det finnes mye lettere ski enn disse. Det er mange som anbefaler ski med midtbredde på rundt 100mm til topptur, jeg har selv fischer hannibal 94 og denne eller hannibal 100 er mye mer anvendelige på vekslende føre, og faktisk lettere enn Alproute. SportConrad solgte disse til 300 euro tidligere. 

Re: Hjelp til toppturutstyr
luffe #184516 19/02/2016 12:51 PM
luffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mange gode svar i andre tråder, her er min mening:

1. Du kommer deg opp men føles for meg "feil" å gå i mange timer med tungt utstyr, og for min del er lettere utstyr medvirkende til at jeg tar flere turer, bla. fordi jeg sparer en del tid på oppturen, ikke uvesentlig for folk i tidsklemma. (evt. flere topper per tur)

2. Har gått fra ski med samme dimensjoner på 2100 ned til 1600 og så ned til 1250 g, og JA! Du merker vesentlig forskjell på 200g på skia. 

3. Ja, men du får ikke den aha-opplevelsen som lettere utstyr gir oppover.

4. Det er ikke så mange gode grunner til å velge såpass spinkle ski annet enn for å spare vekt, og det finnes mye lettere ski enn disse. Det er mange som anbefaler ski med midtbredde på rundt 100mm til topptur, jeg har selv fischer hannibal 94 og denne eller hannibal 100 er mye mer anvendelige på vekslende føre, og faktisk lettere enn Alproute. SportConrad solgte disse til 300 euro tidligere. 

Takk for svar.

Da blir det sikkert noen relativt lette ski med marker tour 12.

Alpinstøvlene mine tror jeg at jeg må beholde. Har ikke akkurat gjennomsnitsfoten.