Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken binding?
#184501 20/02/2016 1:08 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har Hoji mod 2013/14 på 179 cm med Dynafit Khion støvler- og planlegger å bruke skiene som det eneste skiparet, altså litt bakke, men mest upreparert og litt topptur. 

Kjører ikke spesielt hardt, dropper lite og skal på ingen måte vinne noen pokaler heller, men ønsker en solid, lett binding som er lett på tur, men som tåler utstyret og den allsidige bruken godt. 

Har kikka på dynafit radical 2, marker Kingpin Og G3 ion, men vet ikke ol det er vits i å legge såpass mye penger i det. Kanskje radical ST eller Ft er bedre valg, eller bør jeg kjøpe en av marker-bindingene?

kort oppsummert- tips ønskes! Intersport Sogndal mente at det var viktig å ha lik type binding som støvel og ski, altså kanskje ikke letteste binding til såpass brede ski og solid støvel?

skia har vel mål 129 - 112 - 120 mm. 2,2 kg og ganske mye rocker både foran og bak? 

Re: Hvilken binding?
Eirik Berge #184502 22/02/2016 9:41 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er riktig det de sier i butikken, du bør ha en match mellom ski/støvel/binding

Forsøk på enkel forklaring;

Kjører du en kraftig ski med en liten og lett toppturstøvel, vil mangelen på stivhet og kraftoverføring i støvelen gjøre at du må kjempe mye mer med å sette skia der du vil ha den i snøen, og du vil bli mye fortere sliten, og sannsynligvis også få en del vondter i legg, ankel og fot. Og skia vil i større grad kjøre deg, enn motsatt

Kjører du en spinkel ski med kraftig alpinstøvel, vil skia lett "kollapse" litt under deg, og du får dårligere kontroll.

Ift hvor kraftig du vil ha bindingen, så vil du ha en som gir så mye kraftoverføring som mulig, men lettere utstyr krever mindre av dette, og du kan dermed prioritere vekt etc i større grad.

Hoji er en kraftig ski som oppfører seg bedre og bedre jo mer brutalt du kjører den. Har ikke prøvd Khion selv, men katalogene sier at den skal være et bra valg til den skia. 

Til sammenligning har jeg hatt en sesong på Hoji med rammebinding, og hva man kan kalle en relativt kraftig toppturstøvel. Den komboen fungerte ca OK. Men da jeg testet med alpinstøvler var det som om skia fikk et helt nytt liv, pluss at jeg begynte å kjøre mer offensivt og energieffektivt. 

Siden du bare skal gå "litt" topptur, ville jeg ikke brydd meg særlig om vekt etc, men heller gått for den beste kjøreopplevelsen. 

Er det tech du vil ha, er jeg fundamental tilhenger av Kingpin (pga bakbindingen). Andre bindinger er også bra, men i mine øyne har de ikke samme kraftoverføringen, men kanskje noe bedre utløserfunksjoner. (Dette er klart ting som kan diskuteres opp og ned). Alternativt ville jeg gått for Dynafit Beast, selv om den er litt balle å gå med.

Rammebindinger er kanskje det som vil være best, forutsatt at du skal holde deg mest i bakken. 

Uansett ville jeg ha valgt en kraftig kjørebinding, slik at du får utnyttet potensialet i ski og støvel ordentlig. 

Radical, G3 Ion etc er rettet mot toppturmarkedet, hvor turen opp er høyt prioritert.

Rammebindinger fra Marker eller Salomon bl a, er rettet mer mot kjøring, men mulighet for trasking.

Kingpin, Beast etc legger seg et sted midt i mellom.

Sånne valg er ofte høyst subjektive, men håper innspillet mitt her hjelper deg å gjøre et valg du blir fornøyd med!

Eirik Berge #184503 23/02/2016 9:33 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for flott svar. Før jeg leste det bestilte jeg meg radical 2, ellers ville jeg kanskje vurdert en enda mer alpin binding. Jaja. Men trøsten er at med roterende fremhus virker den bindinga mer enn robust nok til mitt bruk?

ser forøbrig det ligger Gekko limfrie feller på finn- har noen prøvd dem? og vil 110 mm bredde fungere bra med mine ski ? 

Takk for svar igjen, Fredrikn. 

Eirik

Eirik Berge #184504 23/02/2016 10:34 AM
Fersking
Fersking

Svært dårlige erfaringer med limfrie feller, har løsnet for meg under tur hvor det kommer snø mellom og til slutt får du de ikke på igjen uten å tine/av-ise innunder jakka før turen kan fortsette, kjenner flere som har måtte snudd pga av dette også. Bruk heller penger på gode velprøvde løsninger med tradisjonell lim, som f.eks G3 Alpinist, sikker vinner.

Hoji er fullrocker og det er stort sett midtpartiet som vil gi deg grep på vei opp, 110mm er dog litt knapt da skiene er 112 på midten, du bør ha minimum 115mm så du får feller helt ut til stålkanten på ca 50% av skilengden, da skal det gå fint med traversering på hardere underlag osv. 110mm vil funke kun om du går i løssnø hele veien.

Eirik Berge #184505 23/02/2016 11:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Radical 2 vil fungere helt utmerket til bruken du beskriver, pluss at du da får mindre å drasse på når du er på tur! Og det er nok den mest kjøreorienterte bindingen i det segmentet. Du skal uansett ha kjørt litt for at fordelene med alpinbinding skal komme skikkelig til sin rett.

Har aldri testa limfri feller, og tviler på at jeg noen gang kommer til å gjøre det. Har hørt flere snakke om problemene Kim Marius over her trekker frem. Virker som det er litt elsk-hat forhold til disse, men limfeller fungerer bra for "alle"

Black Diamond i nylon eller mohair-mix er de jeg foretrekker, evnt G3 Alpinist. 

G3 har best festesystem, men synes BD er bedre å gå med. Igjen høyst subjektivt, men du gjør ingen feil med noen av dem smile

Eirik Berge #184506 23/02/2016 1:29 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk og takk til begge. Da går jeg nok for mohair-varianten til Black Diamond når den tid kommer, og i minimum 115 mm for å være på den sikre siden. appreciate the help!

Eirik