Det er riktig det de sier i butikken, du bør ha en match mellom ski/støvel/binding
Forsøk på enkel forklaring;
Kjører du en kraftig ski med en liten og lett toppturstøvel, vil mangelen på stivhet og kraftoverføring i støvelen gjøre at du må kjempe mye mer med å sette skia der du vil ha den i snøen, og du vil bli mye fortere sliten, og sannsynligvis også få en del vondter i legg, ankel og fot. Og skia vil i større grad kjøre deg, enn motsatt
Kjører du en spinkel ski med kraftig alpinstøvel, vil skia lett "kollapse" litt under deg, og du får dårligere kontroll.
Ift hvor kraftig du vil ha bindingen, så vil du ha en som gir så mye kraftoverføring som mulig, men lettere utstyr krever mindre av dette, og du kan dermed prioritere vekt etc i større grad.
Hoji er en kraftig ski som oppfører seg bedre og bedre jo mer brutalt du kjører den. Har ikke prøvd Khion selv, men katalogene sier at den skal være et bra valg til den skia.
Til sammenligning har jeg hatt en sesong på Hoji med rammebinding, og hva man kan kalle en relativt kraftig toppturstøvel. Den komboen fungerte ca OK. Men da jeg testet med alpinstøvler var det som om skia fikk et helt nytt liv, pluss at jeg begynte å kjøre mer offensivt og energieffektivt.
Siden du bare skal gå "litt" topptur, ville jeg ikke brydd meg særlig om vekt etc, men heller gått for den beste kjøreopplevelsen.
Er det tech du vil ha, er jeg fundamental tilhenger av Kingpin (pga bakbindingen). Andre bindinger er også bra, men i mine øyne har de ikke samme kraftoverføringen, men kanskje noe bedre utløserfunksjoner. (Dette er klart ting som kan diskuteres opp og ned). Alternativt ville jeg gått for Dynafit Beast, selv om den er litt balle å gå med.
Rammebindinger er kanskje det som vil være best, forutsatt at du skal holde deg mest i bakken.
Uansett ville jeg ha valgt en kraftig kjørebinding, slik at du får utnyttet potensialet i ski og støvel ordentlig.
Radical, G3 Ion etc er rettet mot toppturmarkedet, hvor turen opp er høyt prioritert.
Rammebindinger fra Marker eller Salomon bl a, er rettet mer mot kjøring, men mulighet for trasking.
Kingpin, Beast etc legger seg et sted midt i mellom.
Sånne valg er ofte høyst subjektive, men håper innspillet mitt her hjelper deg å gjøre et valg du blir fornøyd med!