Hei, jeg er en enda eldre gubbe (41) som har satt mer eller mindre brettet fra meg, men det er vel ikke det svaret du ønsker. Gikk over til ski for 8 år siden når den eldste datteren min skulle starte å stå på ski, og det har blitt mindre kjøring siden.
Jeg tror ikke du lærer deg teknikk på brett ved å se på en video, det du dessverre må gjøre er å sette av tid til å trene i bakken på å beherske kantskjær. Jeg regner med at det er dette som bekymrer deg i stor fart, nemlig at du kanter brettet og går på trynet?
Sjekk at du har stilt inn bindingene riktig, ikke bry deg om å sette de opp slik at du kan kjøre begge veier (goofy), jeg startet å kjøre brett for mange år siden men kjører med relativt liten vinkel på bakerste ben (høyre) og litt mer vinkel på frambeinet. Du skal ha mest tyngde på bakerste bein (60-70%) og det er i prinsippet dette benet du bruker til å styre med. Husk, at med brett har du mye kortere svingradius enn på ski, så det er mulig å herje mye mer utenfor løypene i skianleggene. Jeg pleier som regel å kjøre der ingen andre gidder, omtrent i skillet mellom løype og terreng. Der samler det seg mye løssnø og du får ofte "pudderfølelse" selv om ingen andre opplever det.
Splitboard er kult, så du får bare lære deg å beherske teknikken!
Lykke til!