Tips fra en som har prøvet og feilet altfor mange ganger!SKI Bredde: 95-110 mm (Har ikke bare med flyt å gjøre, men også stabilitet, vektfordeling etc.) Vekt: rundt 3,5 kg paret og nedover er ideelt (over 4kg er for mye å drasse på, langt under 3 er ikke noe særlig å kjøre på) Shape: Rocker i front er et must (lettere å starte svingen, skia søker opp, lettere å gå med) resten av shapen og stivhet kommer an på stilen din. Liker personlig mykere framski.
BINDINGTLT Speed turn, Plum Guide eller en annen enkel tech binding. Disse er billigst, lettest å bytte deler/modifisere og er solide. Ikke fall for fristelsen å kjøp det grommeste, tyngste eller mest fancy. Kompisen min på 85 kg kjører pudderplanker med race bindinger, han kjører hardt og det holder, da holder det nok nok for de fleste.
STØVLERSom sikkert nevnt utallige ganger, de som passer foten din best. Ikke bare av et merke, men av alt du kommer over, dette blir mest sannsynlig din dyreste og lengst levende investering. MEN ville likevel holdt meg innenfor dedikerte tech/topptur støvler som f.eks TLT 6. Plast er bedre enn karbon (lengre levetid, mer tilpasselig) de er mykere, men sleng i tunga så kjenner du ikke forskjell når gradestokken er under 0. Kjører selv aldri med tunga i, og har hatt kollaps en gang.
Få deg noe som faller noenlunde innom disse kategoriene og du vil ha glede av utstyret i maaange år. Nå er jo også salg sesongen over, så du finner nok gode tilbud på det meste. Som et siste tips ville jeg anbefalt deg å kjøpe et par skarejern samtidig, om du ikke er så vant til kickturns osv er det til stor hjelp i isete sider.Lykke til og velkommen til Nord, ikke gløm å stoppe innom Lyngen mens du er her!