Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips og triks når en skal kjøpe toppturski?
#184439 27/02/2016 4:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Neste år skal jeg flytte til Lofoten for å gå på folkehøgskolelinja Ski & klatring. I den anledning skal jeg gå til anskaffelse av mitt første randoneeutstyr. Jeg har aldri vært på topptur før, men kjører mye på twintipski og går aktivt på langrenn, og gleder meg veldig til å få prøvd meg på topptur!

Jeg har veldigveldig lite peiling på randoneeutstyr og hvordan man skal velge, men jeg ønsker meg en lett og leken ski, veldig gjerne med tail rockers. Jeg har funnet et par Volkl Shiro ski til en god pris, men jeg må ned på juniorskien for å få passe lengde (163 cm). Ble litt skeptisk til at det er så stor prisforskjell mellom juniorutgaven av Shiro og voksenutgaven, er det noen store kvalitetsforskjeller på dem eller er det bare at juniorprisen er litt hyggeligere? Er det en god/dårlig idé?

Ellers setter jeg veldig stor pris på andre gode skitips og tips til bindinger (for det har jeg virkelig ikke peiling på 8| ) På forhånd tusen takk! 

Re: Tips og triks når en skal kjøpe toppturski?
Mathea Johnsgaar #184440 01/03/2016 2:03 PM
Fersking
Fersking

Ta deg en tur til en butikk ;)Usikker på forskjeller mellom junior og voksen her, men antageligvis er fleksen ulik. Shiro er jo en frikjøringsski som du kan gi gass med. Jeg gikk selv på folkehøgskole og var mye på topptur. Kjedelig å ha de tyngste skia og slite seg til topps hver gang. Gå for en allround-ski med midtbredde 90-110mm. I dag har også smalere og lettere ski rocker. Tech-binding er alltid best oppover, og er klart det beste for topptur. Det er svært viktig med gode sko! Og skoen må passe din fot, det beste tipset er å dra i butikken og prøve og prøve til du finner den som passer din fot best.

Mathea Johnsgaar #184441 01/03/2016 5:10 PM
Fersking
Fersking

Tech-binding er absolutt å anbefale, da både støvlene og bindingene er det letteste du får tak i. Gode støvler er et must, og sørg her for at du får dem formet hos forhandler. Dette for å fjerne eventuelle trykkpunkter best mulig. Tilpassede såler vil du merke stor forskjell med, og jeg vil si at det er verdt det hvis du skal bruke utstyret mye.

Summa summarum, går du til en seriøs og flink forhandler (ofte ikke kjedebutikkene) får du hjelp til det aller meste du lurer på.

Utstyr jeg ville sett på er Scarpa Gea (sko), Dynafit TLT-serien (sko), Marker Kingpin (binding) og Dynafit Radical ST / ST 2. Personlig ville jeg lagt meg på en midtbredde på 95-105, samt en fullrocker ski hvis du er villig til å ofre litt kantgrep på skare. 

Mathea Johnsgaar #184442 01/03/2016 5:09 PM
chr Offline
Fersking
Fersking

H123,

fortell mer om hvorfor du anbefaler 90-110 mm midtbredde?

Mathea,

hvor høy og (evt.) tung er du?

Mathea Johnsgaar #184443 03/03/2016 8:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

H123: Tusen takk for svar og gode tips! Fant ut av at det var en dårlig idé med juniorski da de er mykere og er beregnet på nybegynnere. Får ta meg en tur til en sportsforretning med peiling neste gang jeg er i Oslo, er dårlig med topptureksperter i Kristiansand smile

Mathea Johnsgaar #184444 03/03/2016 8:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Chr: Jeg er 170 høy og veier 67 kg smile

Mathea Johnsgaar #184445 03/03/2016 8:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jonas: Tusen takk for gode og konkrete tips! Skal sjekke ut utstyret du anbefalte laugh

Mathea Johnsgaar #184446 03/03/2016 9:25 PM
Fersking
Fersking

H123,

fortell mer om hvorfor du anbefaler 90-110 mm midtbredde?

- Mest fordi jeg synes det er den mest anvendelige bredden hvis du skal ha en ski til alt. Som gjelder mange av oss. For deg Mathea er det nok ikke vits i å gå over 100 hvis du ikke er ute etter pudderski. Midtbredde på 90-og noe vil gi mer enn nok god flyt i fine snøforhold.

Mathea Johnsgaar #184447 04/03/2016 2:26 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tips fra en som har prøvet og feilet altfor mange ganger!SKI Bredde: 95-110 mm (Har ikke bare med flyt å gjøre, men også stabilitet, vektfordeling etc.)        Vekt: rundt 3,5 kg paret og nedover er ideelt (over 4kg er for mye å drasse på, langt under 3 er ikke noe              særlig å kjøre på)        Shape: Rocker i front er et must (lettere å starte svingen, skia søker opp, lettere å gå med) resten                         av shapen og stivhet kommer an på stilen din. Liker personlig mykere framski.

BINDINGTLT Speed turn, Plum Guide eller en annen enkel tech binding. Disse er billigst, lettest å bytte                     deler/modifisere og er solide. Ikke fall for fristelsen å kjøp det grommeste, tyngste eller mest fancy. Kompisen min på 85 kg kjører pudderplanker med race bindinger, han kjører hardt og det holder, da holder det nok nok for de fleste. 

STØVLERSom sikkert nevnt utallige ganger, de som passer foten din best. Ikke bare av et merke, men av alt du kommer over, dette blir mest sannsynlig din dyreste og lengst levende investering. MEN ville likevel holdt meg innenfor dedikerte tech/topptur støvler som f.eks TLT 6. Plast er bedre enn karbon (lengre levetid, mer tilpasselig) de er mykere, men sleng i tunga så kjenner du ikke forskjell når gradestokken er under 0. Kjører selv aldri med tunga i, og har hatt kollaps en gang. 

Få deg noe som faller noenlunde innom disse kategoriene og du vil ha glede av utstyret i maaange år. Nå er jo også salg sesongen over, så du finner nok gode tilbud på det meste. Som et siste tips ville jeg anbefalt deg å kjøpe et par skarejern samtidig, om du ikke er så vant til kickturns osv er det til stor hjelp i isete sider.Lykke til og velkommen til Nord, ikke gløm å stoppe innom Lyngen mens du er her!

Mathea Johnsgaar #184448 05/03/2016 1:00 PM
Fersking
Fersking

En plass du kan spare noken kroner på randonéutstyr er feks. Snowinn.com eller sport-conrad.de. sistnevnte har no ei stund hatt fri frakt på skiutstyr til norge. Prøv sko i butikk FØR du kjøper på nett i allefall. kjøpte et par La sportiva Spectre derifra, og sparte nokon tusenlappar på dei derifrå (bet 4000 inkl norsk mva. kostar 7600 på norsk sokkel. Begge sidene monterar på bindingar på ski om du kjøper med dei, men om du kjøper laust er det for so vidt ikkje en heksekunst å montere, evt ikkje den største prisen å få utstyre tilpassa i ei sportsforetning.

Mathea Johnsgaar #184449 05/03/2016 5:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Oh my, tusen takk for knallgod hjelp! Ble med ett mye lettere å finne frem blant de uendelige mulighetene å velge mellom! :D