Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger hjelp til valg av Randonee utstyr.
#184425 28/02/2016 5:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er 23 år, 178 cm høy og veger 80 kg - I god fysisk form. Har erfaring fra slalåm men ikke stått på ett par år nå (Ødelagt utstyr)Ønsker å investere i Randonee utsyr og har noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

Jeg ønsker å kjøpe ha utsyr som kan brukes både til topptur og i bakken. Tenker 50/50 i fordeling mellom disse type turene.

1) Er utstyr som selges på XXL greit, eller vil jeg fort bli missfornøyd med dette?

2) Hvilken lengde/Bredde anbefaler dere på skiene?

3) Hvilke bindinger anbefaler dere for mitt bruk? 

4) Bør jeg alltid gå for lettest mulig sko?

Om dere har noe å komme med ekstra info som jeg ikke har tenkt på setter jeg stor pris på det!

Re: Trenger hjelp til valg av Randonee utstyr.
Fredrik Riiser #184426 28/02/2016 11:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

1) Nei. Dvs.. Utstyret de selger er det samme som andre steder, og ikke noe galt med det. Men kompetansen og utvalget deres er såpass dårlig at sjansen for at du ender opp med utstyr som passer deg og ditt bruk, er lik null. Derimot, er du ukritisk og passe altetende, kommer du godt ut av det prismessig. Blir nok noe dyrere i en fagbutikk, men du får hjelp av en skiboms og ikke en håndballspiller.

2-4) Subjektivt, og du vil sikkert få mange ulike svar.

Mine svar er;

2) Lengde på ski = kroppslengde, eller 5-10 cm lengre. 105 mm midtbredde er ofte en god allroundbredde. Rocker i tuppen for flyt og spenn under midtskia for kantgrep, så er du i et sjikte som fungerer "overalt"

3) Ville gått for tech-bindinger som tåler litt kjøring. Dynafit Radical, Marker Kingpin, G3 Ion, m fl. Ville ikke vurdert annet enn tech-binding når toppturer er med i bildet. Det er penger å spare på rammebindinger, men det er ganske balle å gå topptur med. Passer best når du tar heisen til topps, og trasker den siste halvtimen til linja du har valgt deg.

4) Nei. Lettere sko er bedre å gå med. Tyngre sko er bedre å kjøre med. Sistnevnte er ikke nødvendigvis pga vekt, men konstruksjon og kraftoverføring. Om du tar dine daglige knebøy kan du fint ta noe midt på treet ift vekt, og få bedre kjøring, spesielt siden du planlegger å bruke de mye i bakke. Personlig foretrekker jeg solide støvler som gir meg de kjøreegenskapene jeg vil ha, så jobber jeg heller litt mer på oppturen. De vil også tåle hardt og slagete føre bedre. Det er ikke til  komme unna at lette sko på 1100-1300 gram og masse gåutslag er digg å gå med, men det går på bekostning av nedfarten gjennom ugunstig flex og torsjonsstivhet. Så lette som mulig, men så tunge som nødvendig!

De fleste vil nok mene at man skal gå med lett utstyr for å ha overskudd til en fin nedkjøring, og det høres egentlig ganske logisk ut. Men etter en del testing velger jeg selv det motsatte. Blir bare sliten i beina på vei ned av støvler som ikke gir god nok støtte, pluss at oppturen er bare en vanesak. 

Igjen, disse tingene er det mange meninger om, og fint lite av det er eksakt vitenskap. Men ta med noen tips og råd herfra og gå i en butikk som vet litt om hva de driver med, så er det bare å komme seg ut og leke!

Fredrik Riiser #184427 29/02/2016 11:15 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar smile Pakken jeg vurderte (kunne få til ekstra god pris i butikk var denne: https://www.xxl.no/rando-pck-backland-backland-95-15-16-randonnee-pakke/p/bp/1116699_b ) - Men disse skiene/støvlene/bindingene er ikke til å vurdere? Er det isåfall merkene, typene eller modellene som er for dårlig?

Fredrik Riiser #184428 29/02/2016 6:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke noe galt med noe av dette, men personlig mener jeg at du vil få vesentlig bedre hjelp og tilpasning av utstyr i en butikk som kan noe om dette.

Hos meg blinker de røde lampene så fort du får tilbud på en pakke der du ikke (?) har prøvd støvelene engang. Akkurat det er noe av det viktigste du gjør, det skal svært lite til for at støvlene ødelegger hele opplevelsen for deg. Du må prøve flere forskjellige modeller under kyndig hjelp, og det får du ikke på XXL. Og ikke har de utvalg nok heller. 

Men ikke noe galt med utstyr eller merker etc her. Spesielt bindingene er min personlige favoritt, og har erfart at de tåler mye misshandling :) 

Men jeg ville ha lukket øya fullstendig og gått for de støvlene som passer best til fot og bruk, fremfor hva du får i en ferdig pakke. Og jeg ville ha plukket litt breiere ski, men det er en smakssak. 

Men kjøper du alt på et sted, får du pakkepris uansett, så ikke heng deg opp i disse ferdigpakkene. Det er dyrt utstyr, desto viktigere at du får det du trenger til ditt bruk!

Fredrik Riiser #184429 29/02/2016 9:41 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk igjen. Setter stor pris på å få tips av kompetente folk! Skjønner godt hva du mener angående skoene. Er bare det at jeg er student og budsjett dermed er begrenset, og som nevnt kan jeg få en ekstra god deal om jeg kjøper på XXL - dette utgjør dilemmaet nå laugh Må prøve litt forskjellig som du sier, og håpe at jeg finner noe godt utstyr innenfor rammene laugh

Fredrik Riiser #184430 01/03/2016 5:06 PM
chr Offline
Fersking
Fersking

> student og begrenset

Eh,  har du vurdert å kanskje, (drumroll), kjøpe brukt?

Fredrik Riiser #184431 02/03/2016 12:37 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ja, selvfølgelig - men ettersom jeg ikke vet hva som er hva er det jo bedre å få hjelp her først, eller eventuelt i butikk. Denne posten er for det meste ment for å samle informasjon som jeg videre kan bruke til å evaluere mulighetene jeg har. Bruktmarkedet er sikkert supert, men da en ikke vet hvilke navn en bør søke opp kan det fort bli en jungel av tilbud som ikke gir noen mening.

Fredrik Riiser #184432 02/03/2016 8:24 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sjekk litt rundt på bruktmarkedet her og på finn, så kan du jo bare slenge ut de alternativene du lurer på her?

Men sko bør du absolutt kjøpe nytt, så du får det skikkelig.

Om du forhører deg med noen som skal selge brukt, så pass på å sjekke sålelengden bindingene er montert for, så ikke du ender opp med en montering som ikke passer størrelsen på skoene