1) Nei. Dvs.. Utstyret de selger er det samme som andre steder, og ikke noe galt med det. Men kompetansen og utvalget deres er såpass dårlig at sjansen for at du ender opp med utstyr som passer deg og ditt bruk, er lik null. Derimot, er du ukritisk og passe altetende, kommer du godt ut av det prismessig. Blir nok noe dyrere i en fagbutikk, men du får hjelp av en skiboms og ikke en håndballspiller.
2-4) Subjektivt, og du vil sikkert få mange ulike svar.
Mine svar er;
2) Lengde på ski = kroppslengde, eller 5-10 cm lengre. 105 mm midtbredde er ofte en god allroundbredde. Rocker i tuppen for flyt og spenn under midtskia for kantgrep, så er du i et sjikte som fungerer "overalt"
3) Ville gått for tech-bindinger som tåler litt kjøring. Dynafit Radical, Marker Kingpin, G3 Ion, m fl. Ville ikke vurdert annet enn tech-binding når toppturer er med i bildet. Det er penger å spare på rammebindinger, men det er ganske balle å gå topptur med. Passer best når du tar heisen til topps, og trasker den siste halvtimen til linja du har valgt deg.
4) Nei. Lettere sko er bedre å gå med. Tyngre sko er bedre å kjøre med. Sistnevnte er ikke nødvendigvis pga vekt, men konstruksjon og kraftoverføring. Om du tar dine daglige knebøy kan du fint ta noe midt på treet ift vekt, og få bedre kjøring, spesielt siden du planlegger å bruke de mye i bakke. Personlig foretrekker jeg solide støvler som gir meg de kjøreegenskapene jeg vil ha, så jobber jeg heller litt mer på oppturen. De vil også tåle hardt og slagete føre bedre. Det er ikke til komme unna at lette sko på 1100-1300 gram og masse gåutslag er digg å gå med, men det går på bekostning av nedfarten gjennom ugunstig flex og torsjonsstivhet. Så lette som mulig, men så tunge som nødvendig!
De fleste vil nok mene at man skal gå med lett utstyr for å ha overskudd til en fin nedkjøring, og det høres egentlig ganske logisk ut. Men etter en del testing velger jeg selv det motsatte. Blir bare sliten i beina på vei ned av støvler som ikke gir god nok støtte, pluss at oppturen er bare en vanesak.
Igjen, disse tingene er det mange meninger om, og fint lite av det er eksakt vitenskap. Men ta med noen tips og råd herfra og gå i en butikk som vet litt om hva de driver med, så er det bare å komme seg ut og leke!