Kan være trådstarter er klar over følgende allerede, men tillater meg å utgreie likevel:Tradisjonelle telemarksbindinger (75mm binding) har både blitt montert på balanse-punktet på skien, og f.eks Black Diamond anbefaler enten -14mm (progressiv) eller -25mm (classic) bak factory recommended (fac.rec) utifra skiens geometri, balansepunkt, etc
NTN er utviklet fra Rottefella sin side til å kunne monteres som fac.rec eller personlig ønske, så NTN montering vil være litt lenger framme enn 75 mm.
@Henriette: dine tidligere preferanser bør sees opp mot hva slags type binding du har brukt. Vet ikke hvor mye minus fac.rec er på dine ski men normen på dagens ski er fra -3cm (head cyclic115) til -6cm (volkl gotama) fra senter, men oftest ser jeg -5cm fra senter som fact.rec. Så jeg ville målt hvor langt er fact.rec i fra senter, for å dannet meg et bilde av skien. Montering foran fact.rec gjør mange, så det er ikke unormalt. Å montere lenger bak enn fact.rec derimot, går faktisk Black Diamond ut og FRARÅDER, se link under (bruker BD som referanse, pga det er et av få selskap som gir litt info til kunden.)
https://blackdiamondequipment.com/o...75606942/files/F11_BD_Mounting_Specs.pdf
@Mikkel: hvis du anbefaler lese instruksjoner fra Rottefella, ikke anbefal noe Rottefella ikke selv anbefaler;) (pga de anbefaler fac.rec som utgangspunkt)
Selv så har jeg slitt med at tuppen dupper i løssnø når jeg var montert foran fact.rec på min atomic alibi98, med NTN. Når jeg la skikkelig press så, hadde jeg ikke nok lengde på fremskien, slik at jeg slet med at tuppen duppet ned i løssnøen. Har fått justert meg til +0.5 i forhold til fac.rec, men vil absolutt anbefale å være forsiktig med for langt fram for fac.rec, både NTN og vanlig alpint (riktig som mikkel sier i forhold til initiering av sving etc). Har aldri vært misfornøyd med fac.rec (ca -5cm fra senter), men har angret når jeg har gått for langt fram i montering etter tips fra kjørere (som jeg siden fant ut lander mye switch, og har andre behov fra skien).
Håper det gav deg noen svar=)