Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Glipper mellom stålkant og såle
#184329 14/03/2016 6:18 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Oppdaget at det er små glipper mellom stålkanten og såla på den ene skia i et skipar jeg kjøpte nytt denne sesongen.

Stålkanten er ikke løs eller ujevn, men heller selve såla som mangler en halv millimeter enkelte steder, som om den ikke rekker helt ut til stålkanten.

Kan ikke helt se for meg at dette egentlig har noen betydning for verken bruk eller levetid, men synes ikke det er helt greit på nye ski, som attpåtil skal være håndlagede i vesten.

Noen som har tilsvarende erfaringer, eller vet noe om dette?

Re: Glipper mellom stålkant og såle
Fredrikn #184330 14/03/2016 9:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vestlige hender er ikke nødvendigvis mere presise enn østlige, selv om de er dyrere. Dette kan komme av utpressing av kant i produksjon på grunn av dårlige former eller upresise såler. Vann kan komme inn i skia og lage rust mellom såle og kant. Om det er så mye som en millimeter er det å regne som feilvare. Ta kontakt med produsent eller leverandør om det, de fikser helt sikkert nye ski til deg.

Fredrikn #184331 14/03/2016 10:02 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

OK, takk! Det er mindre enn 1 mm, men fullt mulig for vann å trenge inn. Har gått over alle skiparene mine, og gjelder kun denne ene skia.

Har sendt mail til butikken med bilder, får høre hva de sier. 

Fredrikn #184332 17/03/2016 2:17 AM
Fersking
Fersking

Dette er noe som har stor innvirkning på kjøreegenskaper. Mellomrommet gjør at kanten lett vil hekte i snøen og gjøre skiene mindre forutsigbare og vanskelige å håndtere. Spesielt ved sladd på fast underlag. Riper langs kanten er ofte det som gjør at jeg må kassere ski. Andre riper i sålen og rufsete stålkanter har mindre å si for skienes egenskaper. 

Fredrikn #184333 17/03/2016 9:42 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har det så mye å si når avstanden er så liten som den er? Det er kun punktvis, og minimale avstander det er snakk om. Har ikke merket noe til det under kjøring, men så har jeg aldri kjørt disse skia som de skal være heller, så blir artig å se!

Uansett, etter litt nærmere øyemål viser det seg at det er små hull langs sideveggen som vitner om luftbobler i lamineringen, så forhandleren er i dialog med produsenten om dette i disse dager. Kan ikke tenke meg annet enn at de blir byttet!