Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
bytte freeride binding mellom 2 par ski?
#184252 26/03/2016 10:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tenker på å kjøpe et par parkski som jeg vill sette telemark(ntn) binding på. Etter leting fant jeg ut at det er mulig å kjøpe en base der jeg kan bytte en binding mellom 2par ski. Vill denne basen holde til park kjøring? Vil jeg trenge en spesiel type skruer med tanke på at jeg vil skru skruen3 inn og ut av skien flere ganger?

Re: bytte freeride binding mellom 2 par ski?
Hjalmar Heggem H #184985 27/03/2016 12:32 PM
Fersking
Fersking

Hei, sjekk ut Quiver Killer systemet:)

https://www.7blaner.no/Search?q=quiver%20killer

Hjalmar Heggem H #184986 27/03/2016 12:36 PM
Fersking
Fersking

Jeg har ikke tatt meg tid til å finne ut om denne basen du nevner, men å skru skruer inn og ut av skiene vil jeg på ingen måte anbefale!...såfremt du ikke benytter deg av inserts (eksempelvis bindingfreedom.com). Jeg bytter bindinger frem og tilbake rutinemessig på mine ski med inserts, og det fungerer utmerket. Om bindingene fungerer utmerket i park, så vil de også fungere utmerket i park med inserts. Ryktene vil ha det til at utrivningskraften med inserts er høyere enn ved vanlig montering (gitt at insertsene er montert korrekt...)

Hjalmar Heggem H #184987 27/03/2016 7:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

slik jeg har forstått det vill denne basen føre til at jeg bare trenger å nytte 2 skruer når jeg flytter bindingen. Hvis jeg setter inn slike inserts der de 2 skruene skal stå på begge skia vil vel dette spare skia samtidig som det vil være enkelt å flytte bindingene?

Hjalmar Heggem H #184988 27/03/2016 7:51 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sett litt på inserts (quiver killer) og dette virker som en kjempe ide. Er det vanskelig å installere disse (trenger man noe spesial utsyr/verktøy)? og hvor mange trenger jeg til en ntn freeride?

Hjalmar Heggem H #184989 27/03/2016 9:17 PM
Fersking
Fersking

Ikke no' stress å montere, fordel med søylebormaskin, el et sånt stativ å sette drillen i, men går på frihånd og:-)

Det eneste du trenger, er bor i riktig dimensjon (husker ikke str) og en gjengetapp til å lage gjenger i hulla du borrer i skia. Det kjøper du fra de du får inserts'a fra, mener å buske det var litt grovere gjenger enn vanlig mm gjenger.. Litt araldit og en timestid, så er du i mål:-) søk på youtube, så finner du noen filmsnutter om det...

Hjalmar Heggem H #184990 28/03/2016 10:42 PM
Fersking
Fersking

Jeg har gjort dette noen ganger nå og kan si at du må være nøyaktig...! Skruehullene noe over en halv millimeter ute og skruene vil ikke gå ordentlig i. Jeg vil på det sterkeste anbefale en søyleboremaskin. Man trenger ikke noe stort fancy noe, den riggen som jeg bruker er billigste drit fra Biltema (drill og stativ). Cluet er at det er uendelig mye bedre enn å gjøre det på frihånd.

Etter en del prøving og feiling kom jeg frem til en metode  - som viste seg å være eksakt samme metode som på denne videoen: https://www.facebook.com/edgeandwax/videos/991234544256608/ Dette for å sikre i størst mulig grad at inserten blir montert vertikalt. Gjenge for hånd, og du er garantert at det blir skeivt. Disse bruker en del spesialverktøy, men man kommer langt med gode sjablonger, to forskjellige 6mm borr (ett med spiss og ett uten), nøyaktig måling og litt mindre enn ti tommeltotter. La skien være spent fast ift borrmaskinen under hele prosessen med borring og gjenging. Bruk ordentlig lim (Blå araldit) og sørg for at åpningen mellom insert'en og skien er tettet med lim.

Regner med at det allerede er skruehull på skiene dine. Som sagt, nøyaktighet er en dyd - sørg for at borret og hullet er nøyaktig lainet opp før du forstørrer hullet. Prøv å forstørr et allerede eksisterende hull med en drill for hånd, og du er tilnærmet garantert at senter for hullet blir forskjøvet.

Antallet du trenger er antall skruehull for hver binding X 4 (4 ski om jeg forstod deg rett), pluss noen stykker for litt øving. Fordelen med bindingfreedom sine inserts er at om noe går feil, så kan de skrues ut med et skrujern (før limet har herdet).

Når insertsene er montert og limet fremdeles ikke har herdet - skru på plass bindingene. Dette for å sjekke at alt sitter der det skal og at insertsene herder på plass i rett posisjon.

Bruk GODE skruer, spesielt om det skal skiftes frem og tilbake mye. Ikke bruk vanlig locktite. VC-3 som er brukt i filmen er en del bedre. Jeg for min del bruker ikke slik gugge, men har skruer fra bindingfreedom som sitter helt greit uten å bruke alt for mye makt - har ikke opplevd at skruer har løsnet ennå.

Hjalmar Heggem H #184991 29/03/2016 11:51 AM
Fersking
Fersking

Hei,

Jeg har sjølv inserts på alle mine ski og det funker bra. Spesielt hvis du tar nok tid (en fin lørdagettermiddag i sommer for eksempel) til å gjøre det. Nå vet jeg ikke hvor lett det er til å kjøpe de i Norge, men sjølv bruker jeg nå inserts fra binding freedom (http://www.bindingfreedom.com/) istedenfor quiver killer pga de er ennå litt lettere å skrue in med en vanlig skrujern etter du har pre-boret hullene.  Lykke til!

Hjalmar Heggem H #184992 29/03/2016 1:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Hjalmar. Basen det er snakk om trenger ikke inserts e.l. Når du kjøper NTN, så kommer den med en plate du monterer på skien, så "sklir" bindingen inn i den, og man skur bindingen fast i platen. Så hvis du vil ha ski nr.2 , så kjøper du deg ny plate (og helklosser?) så kan man bytte etter ønske. Skruer som passer følger med, og er IKKE samme dimmensjoner som skruene man monterer platen til skien. Platen isolert sett koster vel 400-500, men du trenger hel-kloser også, vet ikke prisen på de. Kan være at det lønner seg å kjøpe 2 stk bindinger? Uansett, lykke til=)

Hjalmar Heggem H #184993 29/03/2016 5:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da høres dette veldig mye lettere ut. Men det jeg ikke forstår er om de 2 skruene som du fester bindingen med på platen går ned i skien eller ikke. tenker at hvis de går ned i skien vill det føre til slitasje og etterhvert at de ikke fester seg skikkelig.

Hjalmar Heggem H #184994 08/04/2016 3:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei. Skruene går ikke ned i ski, så du har ingen slitasje sånn sett. Skruene er flate i bunn, og sitter kun i platen via gjengene (akkurat som bindinger sitter fast i skiene via gjengene i skruen. Vet ikke hvordan slitasjen er i det lange løp, men det bør holde, hvis ikke holder Rottefella oss for narr.