Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpetur
#184240 28/03/2016 3:39 PM
Andreas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann! Jeg ser etter alpetur for meg og fattern i vinterferien neste år, og lurte på hva dere anbefaler. Er interessert i et alpested med en del heiser, koselig by, SNØSIKKERT, og helst en del høydemeter med lange løyper. Afterski og nattliv er ikke viktig, men gode restauranter er et pluss. 

Re: Alpetur
Andreas #184241 28/03/2016 7:13 PM
Medlem
Medlem

Anbefaler å ta en titt på Megeve og byene rundt det anlegget der. Mer familievennlig enn Chamonix, men også betraktelig flere sammenhengende heiser og bakker.

God artikkel om Megeve i Utemagasinet:

http://www.utemagasinet.no/Magasin/De-familiaere-alpene 

Andreas #184242 03/04/2016 10:58 PM
Fersking
Fersking

Jeg var i Kitzbuhel/Saalbach området i februar. Kjøpte et skikort som dekket 9 anlegg med tilsammen over 1000 km med nedfarter.  Vi hadde leiebil og fartet litt rundt til de forskjellige stedene. Leide rom på et lite gjestgiveri som lå strategisk til med tanke på kjøretid mellom stedene. Kan anbefale Fieberbrunn/Saalbach og Kaprun. Morro å ha rent ned utforløypa i Kitzbuhel også. Vi fløy til Munchen og leide bil der. Ca 1,5 times kjøring til destinasjon.

Andreas #184243 04/04/2016 11:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har vært på flere far/sønn-turer til mitt "faste" sted ? Chamonix. Første gang da han var 14. Nå i vinter var vi flere familier som dro sammen, med kids fra 12 til 17. De likte seg veldig godt, alle sammen. Koselig by, mange spisesteder ? fra italienske pizza-resturanter til Michelin-steder. Anbefaler pizza på Le Caveau, en grotteliknende sak i gågata, nesten ved Posten. Oppe til kl 2 på natta, så passer bra hvis man ankommer sent fra flyplassen. For kjempegode burgere er MOÖ stedet, vis a vis Langley-hotellet Gustavia. Blir det drittvær (og det kan det virkelig bli, med alt stengt) er det stor svømmehall og stort treningssenter. Og så har du alle sportsbutikkene ? med Snell Sport i spissen. Enkelt og rimelig å komme dit hvis du planlegger litt. Finn billige flybilletter til Geneve. Transfer bestiller du på nettet, f.eks Alpybus. Koster ca 25? hver vei. De kjører deg til hotellet, og henter dere samme sted når dere skal hjem. Hoteller finner du på Booking.com. Mange tilbud. 

Lykke til, og kos dere med planleggingen!

Andreas #184244 05/04/2016 12:20 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kan anbefale Val Thorens som er endel av Les Trois Vallees. Utrolig flott område med mange lange bakker og variert skikjøring. Største sammenhengende område i Alpene med over 150 heiser og nesten 600 km med løype. Her kan man virkelig kjøre på tur. Området ligger høyt og er derfor ganske snøsikkert. Byen er ikke så spesiell, men det byen mangler av sjarme tar den igjen på skikjøringen.

Dersom du legger mer vekt på selve "bylivet" så kan Val d'Isere være et alternativ. Ikke på langtnær så stort område, men OK.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå