Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til alpint skibestigningsutstyr (
#184237 29/03/2016 11:44 AM
asse22 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

Jeg ønsker å skaffe meg alpint skibestigningsutstyr for toppturer. Jeg kjører i dag Telemark, men nå er jeg lei av det. Jeg ønsker derfor å konvertere til parallelle svinger. Jeg har kikket på noen aktuelle skimodeller, for eksempel Black Diamond Carbon Convert er Dynastar Cham 97 som to aktuelle modeller. Er det noen som har erfaring med noen av disse? Er det andre modeller i samme sjiktet jeg bør vurdere?

Videre er det sko og binding som har skapt mest hodebry. Det finnes så mange modeller på markedet. Når det gjelder sko, ønsker jeg en sko som både er lett nok og varm nok for toppturer ned mot 25-30 minus (dette er ikke et absolutt kriterium). Jeg tar gjerne i mot forslag til ulike modeller som passer en middels kjører, og personlige erfaringer. 

Skoen bør være kompatibel med stegjern. Hvor viktig er da gåutslag, eller har dette kun betydning for turen oppover på ski? Er det noen som forslag til sko og stegjern som går godt sammen? Hvilke egenskaper har en slik sko som skal være god å klatre/traversere med? Også bindinger volder litt hodebry. Jeg tror en tech-binding er mest aktuell, først og fremst grunnet vekt. Er det noen som har forslag til aktuelle bindinger (må være kompatible med skarejern når jeg først går til anskaffelse av dette)? Er det forskjell i kjøreegenskaper på en tech-binding og en mer "vanlig" randobinding?

Tusen takk for hjelpen.

Asse

Re: Tips til alpint skibestigningsutstyr (
asse22 #184238 31/03/2016 1:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei!

Har selv et pr Cham 87/179 og 107/184 ? i HM-utgave, selvfølgelig. Forbausende god flyt i de smaleste og korteste skia... Har en kompis med 97/184 som er godt fornøyd. Det er visstnok mange forskjellige oppfatninger av Cham-skiene... Jeg synes de er veldig komfortable. I Hm-versjon er de mer "spretne" en den vanlige versjonen siden de mangler titanal-innlegget. Mye morsommere og lekne, etter min mening ? jeg har prøvd begge. Og mye lettere... Har køpt til kone og datter også, så det sier jo sitt... Anbefales! Hvor lange og breie, bør vurderes i forhold til hva du har tenkt å bruke dem til. 97mm er et godt kompromiss.

Støvler? Jeg har Scarpa Maestrale i RS-utgave. De er stive nok til å kontrollere mine ski, men det er en smakssak... De "vanlige" Maestrale er også bra støvler, hvis skiene ikke er for stive og breie, og du ikke er for tung. Uansettt er det avgjørende at de passe føttene dine. Det er det viktigste. Føttene mine passer Scarpa bra, mens Dynafit er helt uaktuelle, men det har jo med passform å gjøre, så her må du føle deg frem, og prøve ulike modeller. Det finnes lettere støvler, men hvis du setter like stor pris på opplevelsene nedover som at det skal være lett å gå oppover, så er det verd de ekstra grammene å ha gode kjørestøvler! Utropstegn!

Dersom du kjøper stegjern som er tilpasset rando-støvler, så sitter de veldig godt! Har selv noen Grivel-jern, men her er det mange merker...

Bindinger: Hvis du ikke er "klippe-hopper-junkie" så holder sikkert vanlige TLT-bindinger greit nok. Det er neppe mange som "trenger" KingPin eller Beast. Bør kanskje ha en av modellene som går til 12. Uansett, så er TLT-bindingene bedre å gå med, enn Marker-variantene. 

Lykke til med valgene...

Re: Tips til alpint skibestigningsutstyr (
asse22 #184239 01/04/2016 8:20 AM
asse22 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei Flyt. Tusen takk for gode innspill. Jeg synes det var særlig spennende å lese om det du skrev om Chamskien. Jeg tror absolutt det kan være en aktuell modell for meg, så det er nyttig med folks erfaringer. Jeg har også en typisk Scarpa-fot, så Maestrale i en utgave er nok en modell som i hvert fall vil passe meg.