Hei!
Har selv et pr Cham 87/179 og 107/184 ? i HM-utgave, selvfølgelig. Forbausende god flyt i de smaleste og korteste skia... Har en kompis med 97/184 som er godt fornøyd. Det er visstnok mange forskjellige oppfatninger av Cham-skiene... Jeg synes de er veldig komfortable. I Hm-versjon er de mer "spretne" en den vanlige versjonen siden de mangler titanal-innlegget. Mye morsommere og lekne, etter min mening ? jeg har prøvd begge. Og mye lettere... Har køpt til kone og datter også, så det sier jo sitt... Anbefales! Hvor lange og breie, bør vurderes i forhold til hva du har tenkt å bruke dem til. 97mm er et godt kompromiss.
Støvler? Jeg har Scarpa Maestrale i RS-utgave. De er stive nok til å kontrollere mine ski, men det er en smakssak... De "vanlige" Maestrale er også bra støvler, hvis skiene ikke er for stive og breie, og du ikke er for tung. Uansettt er det avgjørende at de passe føttene dine. Det er det viktigste. Føttene mine passer Scarpa bra, mens Dynafit er helt uaktuelle, men det har jo med passform å gjøre, så her må du føle deg frem, og prøve ulike modeller. Det finnes lettere støvler, men hvis du setter like stor pris på opplevelsene nedover som at det skal være lett å gå oppover, så er det verd de ekstra grammene å ha gode kjørestøvler! Utropstegn!
Dersom du kjøper stegjern som er tilpasset rando-støvler, så sitter de veldig godt! Har selv noen Grivel-jern, men her er det mange merker...
Bindinger: Hvis du ikke er "klippe-hopper-junkie" så holder sikkert vanlige TLT-bindinger greit nok. Det er neppe mange som "trenger" KingPin eller Beast. Bør kanskje ha en av modellene som går til 12. Uansett, så er TLT-bindingene bedre å gå med, enn Marker-variantene.
Lykke til med valgene...