Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Prepping av nye ski
#184167 19/04/2016 9:46 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei ! Er det oblikatorisk med fibertex og gul voks for metting av nye ski før første gangs bruk ? Tenkte å bruke skinene mine for første gang imorgen, men blir problematisk for meg å komme meg til en plass de selger voks. Har kun lilla swix og blå rex.

Er det ulempe å kun bruke blå rex eller lilla swix første gang og så mette sålen med gul swix og fjerne hår med fibertex senere ?

Skiene er armada halo 2013

Re: Prepping av nye ski
Arne Austenå #184168 19/04/2016 5:02 PM
Fersking
Fersking

Hei! Det fibertexen gjør er at den blant annet fjerner et oksidert belegg på skien, samt hår som du sier. Er skien ny, og ikke vært utsatt for mye fukt, skal det gå fint uten. Med mindre du kjører konkurranse eller vil ha best mulig ski, vil du ikke merke å droppe fibertex før gliderpålegging. Bruker den kun selv etter børsting av topplag på langrennski.

Antar at lilla swix du snakker om er CH7 eller LF7, som ligger på ca -2 til -8. Kort svar er nei, ingen ulemper, bare legg på. Prinsippet her er at man ønsker å starte med en varm glider, eks gul (CH/LF/HF10) eller rød (CH/LF/HF8), ettersom disse binder seg best til sålen da disse er myke. Glideren blir altså hardere jo kaldere den er. Poenget her er at å legge en forholdsvis hard voks som CH/LF7 er lite økonomisk, da den slites fortere av. Det er derfor man egentlig alltid legger en gul i bunn, ettersom denne trekker best inn i sålen. Videre bygger man på med kaldere og kaldere voks til man treffer ønsket område, ettersom voksen best binder seg til voks som er i noenlunde samme temperaturområde.

Selv bruker jeg CH8 i bunn, før jeg legger annenhver med LF10 og LF6 på mine ski, har enda ikke truffet på noen hindringer med det (Trondheimsområdet).

Re: Prepping av nye ski
Arne Austenå #184169 19/04/2016 5:06 PM
Medlem
Medlem

Om du kjører "oppskriften" til Swix er metting av sålen noe som gjøres med Rød Swix i 3-4 omganger uten sikling imellom, før man sikler denne. Når man har gjort det "låser" man den røde voksen inne med et lag blå, som så sikles, føre man legger dagens voks + sikling og børsting. Dette er vel det man kaller metting av nye ski. Du kan få mere informasjon om dette på Swix sine hjemmesider, under video arkiv Alpint.

Anbefaler å bruke LF serien, som er en prisgunstig og en vell utprøvd trenings/Rennvoks.

Husk å kjøp 180grams forpakning, da det går litt voks igjennom sessongen.:@