Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski
#184122 22/05/2016 9:11 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er ute etter nye ski til kommende sesong. Kjører i dag på Vølkl Gotama som jeg er veldig fornøyd med, men alltid kjekt med noe nytt. Har sett på Blizzard Cochise og Atomic Automatic 109 og 117. Noen som har noen erfaringer fra disse. Er mest ute etter å kjøre pudder og ta med skiene på toppturer men blir jo mye kjøring i bakken også.

Noen tips?

Mvh Thomas

Re: Nye ski
Thomas Hoff #184123 23/05/2016 3:47 PM
Medlem
Medlem

Har god erfaring med Cochise sin lillebror Brahma, som er en meget kompetent lillebror på alle mulige måter. Den fungerer bra som en allmountainski når det har snødd litt om natten, og et glimrende valg om du skal kjøre i bakken på dager hvor det er litt løst og det har snødd. Om du kun skal ha et par ski til alt mulig som du beskriver, hadde jeg ikke valgt Cochise, mye på grunn av at de kan bli noe tunge og litt vel brede til det du beskriver, vel å merke til telemark. Som med det meste her i livet så er det mye personlige erfaringer og egne preferanser hva anngår utstyr så vel som ski, men Cochise ligger etter min mening langt over i grenseland om du skal bruke dem til telemark, løssnøkjøring, bakkekjøring og topptur. Hadde valgt Brahma var jeg deg ! Helt seriøst ! Atomic Automatic har jeg ingen komentar til.

Thomas Hoff #184124 23/05/2016 4:19 PM
Fersking
Fersking

Hmm, ikke enig med Mikkel:-) Har selv ski på 108mm på midten (K2 Sidestash) de er arbeidskia mine, funker til alt fra klink til puuder, bakkekjøring og toppturer. Har riktig nok et par på 85mm, men de kjøpte jeg bare fordi de var så billige, og er morsomme i bakken. På de dype dagene bruker jeg ski på 125mm på midten:-) Alle montert med 75 mm telemarksbindinger, 

Thomas Hoff #184125 23/05/2016 5:39 PM
Medlem
Medlem

Selv har jeg ski til mere enn alle formål. Andre klarer seg med et par ski, som dem bruker til alt. Valget man gjør får være opp til en selv og hva man selv mener man trenger. I mitt innlegg får jeg ikke fullrost Blizzard Brahma nok, annet enn at dem funker fint til det som er beskrevet i mitt innlegg. Selv foretrekker jeg ski med målene rundt 115-70-100 til bakkekjøring og målene på mine nåværende "vannski" 133-102-118. Har god erfaring med Black Crows Navis og Kästle Fx 104 som løssnøski, men synes dem er langt over i grenseland brede for bakkekjøring. Blizzard Brahma havner midt i mellom.

Thomas Hoff #184126 26/05/2016 3:59 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kjører selv på atomic 117, 193cm. Fantastiske ski! Har knekt to par Rottefella freedom, men skia er like fin. Fod både i løs og hard snø. Litt tung å ta med opp på fjellet, men det er verdt slitet når man skal ned. 

Thomas Hoff #184127 26/05/2016 9:07 PM
Fersking
Fersking

ut fra det du tenker å bruke de til ville jeg ha holdt døren åpen for et par nye Vølkl ski også. Vwerks Katana er en fantastisk allround ski som absolutt bør være med i kampen om din neste ski. Lett nok til toppturer, stiv nok til å gunne ned preppa løyper og bred nok til pudderdagene. Rett og slett en alt-i-ett ski!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå