Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Høgruta på Sitski...
#184084 13/07/2016 10:58 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg er dobbelamputert, og kjører til vanlig sitski. I vinter prøvde jeg for første gang å komme meg på topptur, med rando-ski, og det funka veldig bra for meg. jeg hadde med meg bærehjelp, som bar sitski, og tilbehøret til denne. Har nå blitt hekta på dette, og har lyst til å gå flere turer på nye topper.

I hodet mitt så er jeg ganske bestemt, og har sett for meg at det ultimate, ville være å gå Høgruta, noen av dere vil kanskje kalle meg gal, og det er i orden, men jeg er sånn skrudd sammen, at når jeg først for noe på hjernen, så lar jeg meg sjeldent stoppe.

Så spørsmålene mine til folket her inne er egentlig ganske enkelt:

- er det mulig å komme seg ned alle nedkjøringer med sitski?  - hvor mange timer bruker dere på de forskjellige dagene?

Kjell Vidar

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]

Re: Høgruta på Sitski...
Kv (Chevy) #184085 17/07/2016 10:02 AM
Fersking
Fersking

Hei,

Det høres ut som et supert prosjekt. Tror ikke det er mulig å holde seg under 30 grader hele tiden, men det kan du sjekke inne på xgeo.no der du kan se på kart med bratthet.

Spørsmålet er vel egentlig hvor bratt du kan kjøre? Mange kan synes at 30 grader er bratt selv med vanlige ski, derfor er det sikkert greit å komme seg ut på flere turer den neste vinter for å sjekke hvor bratt du kan kjøre og i hvilke forhold du håndterer det. Det finnes veldig mange fine turer i Jotunheimen, som du ikke trenger å være i brattere terreng enn 30grader. Jeg vil anbefale å gå mange av disse først. På Høgrutajotunheimen.no sier de at du bør kunne kjøre komfortabelt ned svart løype i alpinanlegg og kjøre off-piste under varierende forhold.

Er det mulig å komme seg ned alle nedkjøringene med sitski? 

Det vil jeg tro, men er ikke sikkert det blir så elegant.

Inne på høgrutajotunheimen.no kan du finne litt forskjellig informasjon. Og om du kjøper boka så er det sikkert masse fint å drømme seg bort i der.

Hver dag blir mellom 10-20 kilometer og 1000-1500 høydemeter, og det bør jo gå fint for en som er bra trent og forberedt på det.

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å ta kontakt

Hilsen Knut

Kv (Chevy) #184086 17/07/2016 4:23 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei,

hope it is fine I answer in English, my Norwegian is not that great yet.

Currently busy with the same idea, up on fjellski and crutches and down in a sit ski. Do have osteoarthritis in both knees and was hiking on crutches until now, but the downhills are becoming more and more of a challenge, so thought I might need to change activity a bit. But at the same time do not want to give up getting to mountain tops wink.

Anyhow, I have met with one of the suppliers of NAV to see what is possible. He is a sit-ski instructor himself and thinks that with a lot of training it might work. He suggested to switch to a dual-ski sit ski for toppturer (tessier scarver or tempo). That way I would also be able to drag it behind me on the way up (there is the possibility of some side supports so it does not fall to the side). In the tessier sit skis there are a couple models where you can switch between uni-ski and double-ski bindings, so a combination of alpine skiing with a uni-ski and toppturer with a dual-ski with one and the same seat would be possible. Additionally, there is the possibility of attaching a safety frame, which I think I would really like in the beginning so that friends can help stearing in parts where it gets to steep.

So much for now, have not tried it out in practice yet so waiting for the winter to come wink.

Julia

Kv (Chevy) #184087 17/07/2016 5:27 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei Kjell Vidar! Etter å ha tusla snart det som er av topper i Jotunheimen, og gått høgruta på alt fra konkurranse rando til tungt utstyr mener jeg at det er mulig å gjøre veivalg som gjør at du ikke må kjøre brattere enn 30grader, hvis det er begrensningen. Regner med at førte også er av stor betydning. Disse valgene er ikke nødvendigvis beskrevet i boka eller på nett, men de er der. Det som er utfordringen er at det kan bli litt lengre å gå. 

Kv (Chevy) #184088 17/09/2016 8:58 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat Knut:__________________________________________________________________________

Hei,

Det høres ut som et supert prosjekt. Tror ikke det er mulig å holde seg under 30 grader hele tiden, men det kan du sjekke inne på xgeo.no der du kan se på kart med bratthet.

Spørsmålet er vel egentlig hvor bratt du kan kjøre? Mange kan synes at 30 grader er bratt selv med vanlige ski, derfor er det sikkert greit å komme seg ut på flere turer den neste vinter for å sjekke hvor bratt du kan kjøre og i hvilke forhold du håndterer det. Det finnes veldig mange fine turer i Jotunheimen, som du ikke trenger å være i brattere terreng enn 30grader. Jeg vil anbefale å gå mange av disse først. På Høgrutajotunheimen.no sier de at du bør kunne kjøre komfortabelt ned svart løype i alpinanlegg og kjøre off-piste under varierende forhold.

Er det mulig å komme seg ned alle nedkjøringene med sitski? 

Det vil jeg tro, men er ikke sikkert det blir så elegant.

Inne på høgrutajotunheimen.no kan du finne litt forskjellig informasjon. Og om du kjøper boka så er det sikkert masse fint å drømme seg bort i der.

Hver dag blir mellom 10-20 kilometer og 1000-1500 høydemeter, og det bør jo gå fint for en som er bra trent og forberedt på det.

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å ta kontakt

Hilsen Knut

______________________________________________________________________________________

Hei Knut, og takk for tilbakemelding!

Beklager at jeg ikke har kommentert dette før, men jeg har rett og slett ikke fått logget inn :S

Jeg kan nok kjøre brattere enn 30 grader, og om det ikke blir elegant, så er ikke det så nøye. jeg skal ta denne turen for å vise for meg selv, og andre med funksjonsnedsettelser at det er mulig å gjøre ting bare man bestemmer seg for det.

Det høres ut som at du har gått denne turen, og da lurer jeg på hvor lange dager er det, altså i timer?

Kv (Chevy) #184089 17/09/2016 9:01 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

hope it is fine I answer in English, my Norwegian is not that great yet.

Currently busy with the same idea, up on fjellski and crutches and down in a sit ski. Do have osteoarthritis in both knees and was hiking on crutches until now, but the downhills are becoming more and more of a challenge, so thought I might need to change activity a bit. But at the same time do not want to give up getting to mountain tops wink.

Anyhow, I have met with one of the suppliers of NAV to see what is possible. He is a sit-ski instructor himself and thinks that with a lot of training it might work. He suggested to switch to a dual-ski sit ski for toppturer (tessier scarver or tempo). That way I would also be able to drag it behind me on the way up (there is the possibility of some side supports so it does not fall to the side). In the tessier sit skis there are a couple models where you can switch between uni-ski and double-ski bindings, so a combination of alpine skiing with a uni-ski and toppturer with a dual-ski with one and the same seat would be possible. Additionally, there is the possibility of attaching a safety frame, which I think I would really like in the beginning so that friends can help stearing in parts where it gets to steep.

So much for now, have not tried it out in practice yet so waiting for the winter to come wink.

Julia

-

Hello Julia, that sounds like an awesome project!

Kv (Chevy) #184090 17/09/2016 9:04 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei Kjell Vidar! Etter å ha tusla snart det som er av topper i Jotunheimen, og gått høgruta på alt fra konkurranse rando til tungt utstyr mener jeg at det er mulig å gjøre veivalg som gjør at du ikke må kjøre brattere enn 30grader, hvis det er begrensningen. Regner med at førte også er av stor betydning. Disse valgene er ikke nødvendigvis beskrevet i boka eller på nett, men de er der. Det som er utfordringen er at det kan bli litt lengre å gå. 

-

Takker for svar Martin!

Begrensningen er ikke 30 grader, men om det i det hele tatt er mulig. Men det er klart, så mye over 45 er vel ikke akkurat drømmen. Jeg har snakket med mange nå, og de fleste sier at det er mulig, og da regner jeg med at jeg tar sjansen, og utfordrer meg selv til å ta denna turen.

Nå gjelder det bare å finne folk som kan være med å bære, og en guide som tør å ta meg med wink

Kjell V