Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger litt info ang heliski i Cervinia..
#184026 07/09/2016 8:02 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

På alpeturen vår i Januar tenker vi oss på heliskiing, men lurer på om en trenger ekstra utvidet forsikring for heliskiing over 4000 meter??

... Eller følger forsikring med inkl. i prisene på disse turene??

... Evt. Hvem har slike utvidede forsikringer til best pris??

Hilsen Øyvind

Re: Trenger litt info ang heliski i Cervinia..
Pulken-75 #184027 07/09/2016 8:44 PM
Fersking
Fersking

Hei Øyvind, Hvis jeg hadde hat samme mulighetene og ønskene, ville jeg begynne å sjekke detaljene fra min egen reiseforsikring. Jeg kan ikke se for meg at det er snakk om en 4000 meter grense eller noe sant inni, men begin der. Hvis du kan ikke finne noe om heliskiing der, kan du alltid sende en epost til å spørre forsikringen din. Hvis du har allerede en ide om en helioperator/guide kan du også spørre de selvfølgelig.

(Og selv ville jeg bare kjøre ski med guide og kanskje pitelitt toppturing noen dager lengere enn å ta helien, pga du far sikkert like mange høydemeter, pudder, osv mellom alle Italienske Alberto Tomba's wink )

Lykke till og god tur!

Pulken-75 #184028 07/09/2016 9:44 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hei... Har pr i dag ikke reiseforsikring enda for vinteren, men vet at flere forsikringer bare gjelder opp til 4000 meter etter hva jeg har lest meg fram til, men ekstra informasjon om evt utvidet forsikring må en ta å henvende seg til det enkelte forsikringsselskap etter hva jeg forstår...

Heliskioperatørene har ikke noe forsikringstilbud på sine hjemmesider iallefall som jeg kan se.... Dette for Cervinia...

... Fant nå ut at Gouda har helårsforsikring (super) som dekker ferdsel over bla. 4000 moh. til kr 1495,- :-D

Pulken-75 #184029 09/09/2016 8:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I heliski området er det mange topper godt over 4000 meter, men skikjøringen holder seg under.

høyeste helidropp i Italia er Colle Del Lys i område du skal til, toppen er på rett over 4200 meter, men helikopteret lander et stykke under 4000 meter. 

Pulken-75 #184030 10/09/2016 10:07 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Det står på heliskicervinia.com sine sider at di flyr opp til Monte Rosa på 4300... Det er ikke langt fra Dufourspitze på 4634 moh, så jeg tror nok di lander på over 4000 meter om en skal ta denne hjemmesiden på ordet.. ;-)

Her er linken til hjemmesiden og toppene di flyr til: 

http://www.heliskicervinia.com/content_e.asp?ID=33

Pulken-75 #184031 10/09/2016 11:53 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kjørte ned fra MontaRosa for noen år siden fra Zermatt-siden. Helikopteret landet vel på ca 4200, men jeg hadde ingen spesiell forsikring for det utover min vanlige fra Europeiske. Tror ikke man får kjøpt forsikring ut i fra hvor høyt du skal med helikopter....Mer naturlig å tegne tilleggs-risiko på ulykkesforsikringen, hvis du er ekstra bekymret.

Pulken-75 #184032 11/09/2016 8:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ahh. Ser du har rett Pulken, de lander på "lys Pass" på Monte Rosa som er på den sveitsiske siden, den er på 4300 meter. Diskuterte med en Italiensk ski guide for noen år siden, da var det ingen helidropp i I talia til over 4000 meter pga at du må ha egen tillatelse til å lande over. Derfor du set veldig mange landingsplasser er på ca 3950 meter. Men ser de også lander i Sveits, her er det ikke restriksjoner. Men det kan jo hende disse restriksjonene er borte fra Italia nå, dette var jo 10-15 år siden. Kanskje jeg egentlig prater drøvl .... God tur uansett. 

Pulken-75 #184033 11/09/2016 12:19 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

... Var ihvertfall fint at Gouda hadde forsikring til en forholdsvis grei pris også, så får vi se om det blir heliski på den høyeste toppen, eller om vi velger noen lavere... Vi kommer vel til å ta et par rolige dager for å tilvenne oss høyden og så evt melde oss på en heliskiing ;-)

... Det er ihvertfall viktig og gjøre litt forundersøkelser og få mest mulig info om slike turer... alt fra terreng og bratthet, skredfare osv....

... Vi er jo i grunnen ganske erfarne alpinister, så kjører jo greit ned svarte løyper i norge, så vil vel tro vi klarer disse rutene også, men vi vil helst ikke ha for eksponerte og for skredfarlige turer/ruter, siden vår offpisterfaring i høyalpine strøk er noe begrenset, men ellers har vi jo stått offpist i norge en god del år, men uten slike klippedropp ;-)

Denne vinteren blir det med nye ski som vel i utgangspunktet er noe korte i forhold til min lengde og vekt 180 cm på 100 kg: ski: 166 cm, 139-116-135 mm..... Dette pga. skikiting og at jeg har hatt trøbbel med knærne tidligere og vil spare dem litt for store trøkker og vridninger..... Kanskje ikke helt ideelt ute i pudderet, men vil tro det går på et vis likevel ;-)

Pulken-75 #184034 16/09/2016 3:17 PM
Fersking
Fersking

Snakk med guide og heliselskap, de pleier å ha bra peiling. De er vanligvis heller ikke så veldig interesserte i å ha med folk uten forsikring! Sjekk med forsikringsselskapet om detaljer. Jeg har den fra Gouda og har vært ganske tilfreds, men har ikke brukt den så veldig mye + kombi med kredittkortforsikring på selve reisen, siden jeg ofte arrangerer tur selv og ikke kjøper pakke.