Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner; Telemark eller Randonee
#184000 23/09/2016 1:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, har nylig startet på folkehøgskole på en friluftsliv linje som består mye av toppturer i Sunnmørs-Alpene til vinteren. Har lite erfaring med topptur og pudderkjøring generelt, men har mye erfaring med det å leike seg på både fjellski og langrennski etter 10 år med aktiv langrenn (med andre ord har jeg relativt god balanse på skia). Har også mye erfaring med det å kjøre i preppa bakke på slalomski. Når det kommer til valget av topptur-utstyr ser jeg for meg at som de fleste andre som er nye til topptur-gamet ville jeg nok definitivt hatt mest kontroll på randonee ski, men fristelsen av å lære seg noe nytt som telemark er stor. Noen som har noe erfaring med dette? Tenker spesielt på om følelsen av å pumpe pudder på telemarkski i forhold til det å carve på randonee ski er verdt læringskurven.

Re: Nybegynner; Telemark eller Randonee
Marius BF #184001 23/09/2016 3:44 PM
Fersking
Fersking

Hei Marius,

Både på alpin- og teleski kan det trenge noe øvning og mindre forte ettermiddager i bakken til å finne ut hvordan du kommer av en preparert løype og inni pudderen uten å falle hver gang du beveger deg. smile

Jeg kjenner folk på tele som har investert noe tid inni og folk på alpint. Alle på tele klarte det og mellom litt større gruppen 'alpinister' fant det noen som hadde ikke lyst til å fortsette med det, så de fortsetta å slappe av og cruise videre på løype etter noen timer ettermiddag. Sannsynligvis trenger alle som begynner i pudder litt tid med det, uansett på hvilken binding du begyner (Untatt kanskje en ung Alberto Tomba wink ).

Pga du har slalomerfaring, tar du sansynnligvis en slags mellomsteg hvis du først begynner å fa noe tele-erfaring før du hopper i pudderen, sjølv hvis du har en god balanse og langrennerfaring som kan sikkert hjelpe deg. Spørsmålet hvis det er vert er skikkelig persønlig og kunne du egentlig bare svare godt hvis du har sjølv erfaring på både tele- og alpint i pudder. Det siste har jeg ikke så mye så det er vanskelig å sammenligne. De eneste jeg kan si om det er at å pumpe pudder på tele er beste dansen jeg har noensinne danst i livet og at mellomstegen har sikkert vært verd det, spesielt pgå det var en gøy mellomsteg.

(Men igjen, det handler om persønlig smak så jeg ser fram til å lese et svar av en som har mer erfaring med begge i pudder og er overbevist at alpint er likevel ennå deiligere laugh )