Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lett rando sko til høy vrist
#183966 04/10/2016 11:40 AM
Terreng Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er på jakt etter nye rando-sko, vil prioritere at de er lette og behagelige på oppoverturen fremfor at de nødvendigvis er stive nedover. Har i dag Maestrale, men synes de er for stive (da skjønner dere kanskje hvor lista ligger...), men den største utfordringen er at jeg har så høy vrist at jeg må ha en av spennene over vrista åpen for at de ikke skal være altfor ubehagelig å bruke. Har sett på f.els en av tlt-modellene, men er usikker på hvordan de er over vrista. Er det noen som har gode tips til en lett og god støvel som passer en med høy vrist. Ønsker en sko som er behagelig å gå med en hel dag. 

Re: Lett rando sko til høy vrist
Terreng #183967 04/10/2016 7:49 PM
Fersking
Fersking

DF mercury fungerer for meg, ikke den aller letteste men hod nok for å kjøre det meste

Terreng #183968 05/10/2016 11:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hmmmm... Hvis vanlig Maestrale er for stiv, da er det ikke mye trøkk igjen... Jeg selv bruker Maestrale RS, og liker det stivt. Sønnen min ville ha en mykere støvel, og har samme støvler som deg. Men han hadde noe av det samme problemet. Kunne ikke spenne de nedre spennene... Klemte over vristen, og litt smal i forfoten. Fikk fort vondt, og dårlig stemning. Løsningen var en tur innom Snell Sport (i Chamonix), der de blokket ut skallet. Dermed kom smilet på plass igjen. Veldig mange rando-støvler er for smale for mine føtter. Jeg har egentlig en bred fot med høy vrist, men har altså funnet meg tilrette i lesten til Scarpa. F.eks Dynafit, kunne jeg bare glemme... Så du må bare prøve, og prøve... Eller ta med Maestralene ? som er knall støvler, og få en proff butikk til å tilpasse dem. Det vil antagelig være det beste.

Terreng #183969 07/10/2016 4:23 PM
Entusiast
Entusiast

Har selv Maestrale RS, ja de er veldig stive. Problemet med mine er at jeg ikke får de til å sitt hundre %. Går fint for en halv dag, men blir veldig vonde og ubehagelig etter 8 - 10 timer på ski. Det sikkert derfor randonne folka springer rundt med lett og myke støvler. Har selv vurdert å kjøpe mykere støvler og heller satse på komfort. Racepreget og stive støvler er det ingen vits å kjøpe om de ikke sitter 100%. Kommer nok til å bruke Maestrale RS fremover for de er digg å kjøre med, men skal nok forsøke å få de mer tilpasset før jeg eventuelt kjøper nye. Har du høy rist, må du nok finne deg andre støvler som har tilpasset for høy rist. Kan være at Tlt modellene er bedre egnet for deg. Om jeg ikke husker feil, kom disse med uttagbare leppe/tunge i front. Noen velger å kjøre med denne og noen uten.  

Terreng #183970 08/10/2016 7:56 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bruker selv dynafit mercury å er svært fornøyd med de. Har ikke problemet med vrista, men har en nokså vanlig vrist, men vet at en av de ansatte på Vpg som jobber med å tilpasse sko og han har en nokså høy og unormal vrist. Så tilpassing der anbefales på det sterkeste. 

Terreng #183971 08/10/2016 11:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.  Jeg har også meget høy vist og bruker Scott orbit 2 og er kjempefornøyd.  I år kommer disse også i en karbon versjon for de som liker sånt

Terreng #183972 09/10/2016 5:29 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Blokking av sko er nok løsninga for oss m vanskelige føtter. Problemet m lette randosko er at de som regel er tynne i skalet og derfor lettere ødelegges ved blokking.

Dynafit tlt er enligt min mening en supersko men håpløs til mine breie å høye føtter.

Atomic Backland Carbon ble løsninga for meg. Litt mer knøvlat m å få flekstungerne på plass en m tlt men helt klart beste lettrandoskon t mine føtter.

Terreng #183973 09/10/2016 7:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har hørt at LaSportiva spectre skal være fin for oss med litt breie og høye føtter..

hva er deres meninger om det?