Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Det evige spørsmål: Valg av binding
#183926 14/10/2016 8:01 AM
Benna Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har kjøpt meg nye ski, men mangler binding. Har lest og lest masser av tester osv, men klarer ikke bestemme meg for hvilken binding jeg skal gå for.Håper derfor noen her kan gi meg gode råd på veien!Skien jeg har er en Blizzard Zero G 95. Liker å kjøre på i nedkjøringen, gjerne litt hopp/dropp. Skien vil bli brukt til endel toppturer, men også litt heisbasert frikjøring.Vil ha en binding som ikke er for tung, men samtidig tåler å bli kjørt litt. Jeg er 180 høy og 75kg.Valget star vel mellom Dynafit FT2, Beast 14, Kingpin. Med to outsider G3 Ion og Diamir Vipec.Fyr løs! laugh

Re: Det evige spørsmål: Valg av binding
Benna #183927 14/10/2016 9:48 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjører med beast 14 og er veldig fornøyd med den. Gikk over til tech i fjor etter mange år på rammebinding. Har kjørt Diamir ff pro, marker baron og salomon guardian. Siste binding var en stor skuffelse og noe dritt. Har primært brukt ramme til topptur og vanlig alpin til heisbasert kjøring. Jeg ønsket et par bindinger og et par ski, fant ut at jeg ville teste ut om beast 14 kunne funke til dette. Beast 14 er det nærmeste jeg har kommet til en vanlig alpin binding + du har lav vekt til topptur om du sammenligner med beast 16. Alternativet til beast 14 er kingpin, som har en tradisjonell bakbinding. Har ikke testet kingpin, men jeg synes bakbindingen ser for puslete ut og det er alt for mye plastikk. Har også hørt at flere har klart å ødlegge bakbinding så det er ikke en så solid binding som man skal ha det til. Vær obs på å kjøpe støvler som er kompitabel og anbefalt av produsenten. Tech binding krever mer tilpasning/justering enn ramme/vanlig binding. Beast kan skape en del problemer med utløsningen om binding ikke er skikkelig tilpasset. Ikke monter selv, få en som har peilling til å gjøre dette. 

Benna #183928 15/10/2016 10:58 PM
Fersking
Fersking

Har du tenkt på å ha to bindinger med quiver killer inserts?

Benna #183929 01/11/2016 3:54 AM
plf Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

sammenlignet med dynafit's nye radical 2.0, har vipec 12 både en mye lavere vekt å bedre kraft overføring. kraftoverføringen alene burde være nok til å plukke opp denne bindingen isteden for en radical 2.0, for eksempel. med vipec 12 kan du også måle nøyaktig hvor mye kraft som skal til før bindingen slipper, noe som er umulig med dynafit å andre tech bindinger. å dette gjør den også til den sikreste bindingen å bruke.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå