Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Monteringsråd ang selvmontering av tech-bindinger..
#183916 15/10/2016 10:58 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Da jeg har kjøpt meg Dynafit Beast 14 bindinger har jeg tenkt å montere dem selv på skiene!

Ser i en tråd at en blir anbefalt å IKKE montere slike bindinger selv... Hvorfor det???

... Siden jeg er noe kalvebent, så har jeg tenkt og montere mine bindinger litt i en slags V-form om en setter skiene ved siden av hverandre..... Dette for at om jeg skal kunne stå i feks. hockey, så kan jeg bare gjøre det ved å også kante skiene innover på grunn av mine beinstrukturer som nok er litt utenfor normalområdet! ;-)

... Jeg vil tro at det skulle funke greit å skrå montere dem en smule på skiene!

Ønsker kun konstruktive innspill på dette!

Re: Monteringsråd ang selvmontering av tech-bindinger..
Pulken-75 #183917 15/10/2016 11:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

alle verdens tråder ville nok anbefalt deg å IKKE gjøre det selv uten relevant kompetanse/trening/maler.

Og ikke uten grunn. Mer konstruktivt enn blir det vel strengt tatt ikke.

Vinkelen du planlegger har jeg aldri hørt om før, til tross for at jeg er kalvbeint selv uten problemer med å holde skia i riktig retning. Der kan sikkert noen andre komme med innspill. 

Pulken-75 #183918 16/10/2016 4:22 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg kom på en ide... kunne jo tatt og forhåndstestet dem på en 2x4 planke/bjelke og sett om en fikk montert dem riktig der... så kunne en jo lagd mal ut fra hullene i planken og overført til skiene i den V-formen jeg har tenkt meg....

... Har jo stoppere på 120mm, så jeg vil anta at jeg kan tillate meg en ørliten skråvinkling i montering i fartsretning ;-) ..... Men noe ekstrem skråvinkling blir det nok ikke, med tanke på at det kan bli noe ekstremt og kanskje ikke optimalt for hverken ben eller ski ;-)

... Samtidig bør jeg nok tenke på leddbåndene i knærne ved en slik skråstillt binding.... Er jo ikke sikker på at en slik skråstilt fotstilling er bra for leddbånd og menisk osv.!

... Alternativet er jo som sagt å montere dem helt i fartsretning og bare nøye meg med å kante skiene ørlite innover når jeg skal stå nedover i hockey stillingen.... Mine vinklinger i knærne og ifot/ankel tillater ikke plan ski i hockey stilling...

... Har spesielle leggbeinstillinger + stramme scener, leddbånd og ackilles + har (lang- og tverr plattfot)...

... Innleggssåler har jeg prøvd, men fikser ikke min fotstilling uansett.. Går uansett i vanlige sko til daglig uten noe slags hemning eller smerter... Det samme i grunnen i alpinstøvler, bortsett fra di første 30 minuttene som liksom føttene må bli vant til støvlene, da kan di være litt såre og smertefulle, men etter ca 30 min, er føttene mine så godt som smertefrie resten av skidagen uten bruk av noen som helst innleggssåle! :-)

... Har jo selfølgelig kantet skaftet max innover som justeringsskruene lar seg justere på siden, men mulig det er mulig om "modde" litt på dem hos en støveldoktor slik at støvelskaftet kan kantes enda mer innover!!??? .... Men vil kanskje tro at da blir det noe feil med beinstillingen nede i støvelen, så dette bør nok noen fotspesialister se på før jeg evt får "moddet" dem!

Pulken-75 #183919 16/10/2016 4:39 PM
Avhengig
Avhengig

Å montere techbindinger på frihånd uten mal er å be om trøbbel. litt forskjell på bak og frambinding og det er kjørt! Ingen grunn til å ikke levere det til noen som kan det om du ikke sitter på mal og kunnskapen selv. 

Å montere de med vinkel bør ikke være umulig. Duck stance har vært montert i mange år. Monterte det på flere par ski back in the days og det funker som fjell. Aldri testa med Tech, men bør funke. Bare passe på at den som gjør det vet hva han/hun driver med. 

Går du til en som kan såler og skistøvler vil jeg garantere deg at du får tilpassa noe som passer bedre for foten din og skikjøringa di en å tråkke rett oppi en skisko med flat bunn... 

Pulken-75 #183920 16/10/2016 4:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ingen problem og montere tech bindinger selv. Noe mer arbeid en vanlige bindinger, jeg har selv montert quiver inserts på alle mine. Noe som krever at du er enda noe mer nøyaktig. Jeg har ingen fagbrev eller erfaring fra skimiljø. Det eneste du trenger er god tid, en god arbeidsbenk, og en drill og malen som følger med. 

Pulken-75 #183921 17/10/2016 12:32 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Med mine skavanker, så burde jeg kanskje hatt innleggssåler, men da spør jeg: Hvorfor det?? .... Jeg plages jo ikke nevneverdig med det hverken i alpinstøvler, eller joggesko!

... Men kanskje jeg skal forsøke å stikke innom noen som kan vinkle skaftet på støvlene mer innover ;-)

... Det viktigste er jo at vinkler i knær og føtter er forsvarlig for alpinkjøring.. og det kan vel disse fot/støvelspesialistene justere optimalt! ;-)

... Dessuten om jeg skal ha plass til noen såle inni mine støvler så må iallefall innerstøvlene kraftig utvides.... For per i dag, så er det ikke mer romslighet i dem enn strengt tatt nødvendig (og da uten såler)... Bruker heller ikke di 2 nederste klemmene på fotbladet heller (Maestrale støvler) som jeg i grunn er utrolig fornøyd med sånn all over!

Har føtter i strl 43,5 (28-28,5), men i Maestrale støvlene må jeg opp i 45 (29,5) for å tilfredstille romslighet og lengde i støvlene.... Men det gjør ikke meg noe... Manøvreringsmessig føler jeg di er helt topp, romslig: greit, gåfunksjom: helt greit, flex stivhet: 100, greit nok, men kunne godt vært nedi 90 uten at jeg hadde klagd ;-)

Pulken-75 #183922 17/10/2016 8:41 AM
Avhengig
Avhengig

Her kunne jeg gitt deg en halv bok som svar, 'en skal prøve å gjøre det kort. 

Når du belaster foten din så trykker du ned alle "skavanker" og formen på foten din forandrer seg ganske mye og står i en litt unaturlig posisjon. Det skjer for oss alle skavanker eller ei. Ved å få støpt en såle etter din fot vil din for stå mere i nøytral naturlig posisjon nede i skiskoene og både du og foten vil ha det bedre, samt du vil få en helt annen kraftoverføring ned i skiene. Ang plass så vil din fot oppta mindre plass nede i skiskoene med en korrekt tilpasset såle. Når vi belaster foten vår øker volumet, men ved å ha en støpt såle som støtter opp foten minsker faktisk denne økningen og du vil kunne oppnå en følelse av nedre plass! Moderne såler bygger minimalt i høyden så tror du vil bli positivt overrasket! Hvis du har så mye skavanker som du sier kan det være du også får dekka såler av helseforsikringen? 

Det høres for meg ut som at du bør ta deg en tur til ei sjappe med peiling på såler og skisko hvertfall. At du har gått opp så mye i str på skisko høres veldig rart ut. Det er ekstremt sjeldent det er den ideelle løsningen. Klassisk eksempel på vonde føtter og problemer er at man har for stor sko. Hvorfor har du gått opp så mye? For å få nok bredde i skoen? Vanskelig å konkludere med noe uten å ha sett føttene eller skoene. Hvor i landet bor du? De ekstra kronene i såler og justering av sko er nok helt klart verdt det og noe du får mye igjen for!!

Pulken-75 #183923 18/10/2016 3:08 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hei... Jeg bor i Hokksund!

Med mitt øko-budsjett, skal det godt gjøres å forsvare slike dyre invisteringer som en støveldoktor opererer med prismessig!

Når mine Maestrale støvler allerede ligger på ca 90% i førnøydhet hos meg på både brukervennlighet/ komfort og lite smerter hen hel dag på topptur eller i bakken, ja da er det nok ikke verdt å spandere flere tusen ekstra i litt modding av støvlene!

En kamerat fikk tilpasset såler på Intersport, men di bygde alt for mye opp til at han fikk plass til dem både i vanlige sko og randostøvler!

... For di som lider av myye smerter i vanlige sko og i alpinstøvler, kan jeg forstå og forsvare stive priser på slik tilpassing til en viss grad, men med min aktivitet, så lar ikke slike priser seg forsvare, men skjønner jo om såkalte "aktive" alpinister og andre "petimetere" som jeg kaller dem skal tyne absolutt alt i feelingen på ski...

Rent ergonomisk og anatomisk burde jeg nok sikkert gått med spesialtilpassede såler, men når ikke noen som helst vanlige sko passer med slike såler inni, ja da får det heller være!

I barndommen brukte jeg i stor grad av spesial innleggssåler uten at jeg merket noe spesiell forbedret effekt, men suykt mye hælglipping i skoene da som stor ulempe :-(

Kjøper overpronasjonssko i joggesko, ellers går det i normale sko ellers, men helst med litt tykk såle, det er alt! :-)

Pulken-75 #183924 18/10/2016 5:08 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Slik ser mine horrible bein/føtter ut!

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]

Pulken-75 #183925 18/10/2016 12:29 PM
Avhengig
Avhengig

Det handler nok litt om hvor man får disse jobbene utført desverre. Det er alt for lett å selge et par skisko uten å ha nevneverdig kunnskap om tilpassing, hvilke sko som passer hvilke føtter osv. Samme med såler. En korrekt tilpasset såle skal ikke ta så mye plass og det finnes jo flere alternativer. En butikk med kunnskap og utvalg har gjerne flere forskjellige varianter! Enig med deg i at prisen kan være stiv,men de fleste steder som kan faget inkluderer tilpassing i prisen ved kjøp av sko. At dette da er dyrt er feil. Så om skoa di er kjøpt i en butikk som kan faget ville jeg gått tilbake å spurt om de kunne justert canting og gjort litt tilpassinger for deg også burde du rive i ett par såler så skal du se du får en ny opplevelse! :) MEN som skrevet over dette krevet at det er en butikk og personale med kunnskap. Etter å ha jobbet med faget har jeg sett alt for mange som har kommet med skisko kjøpt i bynære butikker med lite kunnskap hvor sko,fot og evt såle ikke henger på greip. Heldigvis finnes det en del dyktige butikker og flere og flere ser viktigheten av kunnskap rundt merkene og modellene de selger og ikke minst viktigheten av å være flinke på tilpassing av sko til kundene! 

Ut i fra bildet ditt så er det ikke store justeringene jeg skulle gjort for å gitt deg en mye bedre opplelvelse i de skoene! ;)