Hei!
Det du nevner her er et veldig klassikst eksempel på randostøvler for en med litt bred fot.
Heldigvis er det ikke helt sikkert at du har kjøpt katta i sekken. Det er noen grep jeg ville gjort før jeg evt kjøpte en ny sko. Hvis butikken du kjøpte de i driver med tilpassing av skisko kan de kanskje hjelpe deg. Har aldri jobbet med kion,men vulcan og mercury har jeg jobbet mye med og det var ofte samme problem der. Folk kjøpte de etter anbefalinger,men så viste det seg at de ikke passet så bra og de fikk knapt kjørt opp første heis før helvete var løst.
Det første er da å få butikken til å varme opp hele skallet i en ovn. Padde press punktene på foten og så sette de på seg mens skallet er varmt. Ved å da spenne skoene blokker du de med din egen fot da hvertfall plasten i de to foregående modellene tok varme veldig godt. En god bootfitter bør kunne dette knepet. Evt er det vanlig blokking som gjelder. Det bør være inkludert i prisen om butikken tilbyr disse tjenestene.
Om du er usikker på hvordan skallet er i forhold til foten din ta ut innerskoen og tråkk oppi skallet. Når stortåa såvidt tar i framme i skallet ser du bak foten din hvor mye plass du har å gå på samt om du kan flytte den sideveis i skallet uten innersko på. Man kan flytte skallet ganske mye i bredden om det ikke allerede er helt tight. Innerskoen er ikke veldig tykk så ikke mye ekstra plass du skal behøve. Enkle grep som har redda mange vonde føtter.
Gå alltid til en butikk med godt utvalg og dyktige folk som kan hjelpe deg! Skoene er det viktigste verktøye vi har som skikjørere!!