Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til valg av ski for bruk i preparert bakke / bittelitt offpiste
#183839 01/11/2016 9:42 AM
KnuT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Har etter et langt opphold begynt å stå på slalom igjen og kjøpte en nybegynnerpakke med carving ski. (Volkl M73 med 166 lange med 14,3M svingrad.) 

Har nå brukt disse i 2 sesonger og synes de er veldig ustabile både i lav og medium fart (støvlene sitter som støpt).

Husker de rette planke-slalåmskiene jeg hadde "i gamle dager" som mye bedre å kjøre på. 

Etter å ha lest igjennom en del tester osv har jeg ikke funnet noen gode tips til ski til å hovedsaklig bruke i preparerte løyper, så håper et rop om hjelp inne her fører meg på rett vei smile

Jeg er 185 høy, tett på 100kg og kjører stort sett i preparerte løyper i Norefjell. Holder meg unna parkene smile

Re: Hjelp til valg av ski for bruk i preparert bakke / bittelitt offpiste
KnuT #183840 01/11/2016 9:46 AM
Fersking
Fersking

Hei! I år har vi i Fri Flyt testet allmountainski som er akkurat den kategorien du etterspør. Testen kommer i Fri Flyt 121, som er ute til helga.

KnuT #183841 03/11/2016 4:18 PM
Medlem
Medlem

En liten tanke fra min side, er at det kan være greit å se på litt bredere ski. I fjor stod jeg nesten utelukkende på Head Cyclic med 113 mm under fot, og jeg synes de fungerte strålende på alt annet enn is. Sier ikke at det er riktig ski for deg, men går du i butikken så kan det være greit å spørre hva som er neste fra vanlige carving-ski.

Husk for øvrig at stivhet og lengde på ski fort vekk har mye å si for stabilitet i fart.

KnuT #183842 21/11/2016 9:58 AM
KnuT Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har ikke somlet meg til å kjøpe siste bladet ennå, men handler det i dag smile

Grunnen til at jeg "hater" carving ski er nok at jeg kjører på samme måte med de som jeg gjorde med de gamle rette plankene, så jeg må nok ha en ski med lite innsving som blir stabil i fart og må "overtales" til å svinge smile

Tenker at jeg tester ut litt forskjellige ski fra skiutleia den første helgen.

KnuT #183843 29/11/2016 10:29 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sjekk ut Atomic backland serien.