Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Salomon QST 106
#183769 13/11/2016 2:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vil salomon QST 106 være en god allround ski? Tenker å kjøpe et par å ha som både bakke og topptur ski. Bindingen vil være rotefella freedom.

Re: Salomon QST 106
Hjalmar Heggem H #183770 14/11/2016 10:45 PM
Avhengig
Avhengig

Hei Hjalmar! 

Nå er nok jeg litt innhabil siden jeg kjører for Salomon.

Men den skia tok meg på senga når jeg fikk den i våres. Skia er lett på foten,men kjører veldig bra i alle typer snø. Den er lettkjørt og flyter overraskende bra i puddern, samtidig kjører den veldig bra på hardt føre også. Det er lenge siden jeg har blitt tatt så på senga av en ski som jeg ble av denne skien. Det er jeg faktisk sikker på at jeg hadde blitt også om jeg ikke kjørte for Salomon. Jeg kommer til å kjøre den både som freeride ski og som topptur ski kommende vinter. I bakke kjører den bra til å være en frikjørings ski. Jeg har dog kun testa den i 188 så vet ikke hvordan andre lengder oppfører seg,men i alle tester den har vært med denne høsten har den havnet godt ut! 

Uansett så vil jeg anbefale deg å teste den på en demo om du har mulighet før du handler. I dag er det så mange ski demoer rundt om kring og også en del butikker som har ski på demo så man kan teste før man kjøper. Da vil du får mulighet til å teste det som er av ski og finne det som passer best for deg! Det blir spennende å se hva folket sier om skia nå som den kommer i butikk,men jeg har trua på at den blir godt tatt i mot! 

Hjalmar Heggem H #183771 15/11/2016 1:45 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Veldig spennede den qst serien til salomon.  Tror det er et trygt valg etter tester jeg har lest.  

Spørsmål til Ole kan du si noe om qst 118 også?  hvordan blir qst 118 i forhold til 106? Tenker spesielt på varierte forhold og harde forhold,  og til topptur bruk.  Er qst 118 håpløs på dette  sammenlignet med lillebroren 106?  

Hjalmar Heggem H #183772 15/11/2016 9:00 AM
Avhengig
Avhengig

Hei Balleløs! 

Igjen husk at jeg nok er litt innahbil oppi dette,men jeg tror fortsatt jeg hadde ment dette uten tilknytning til Salomon. 

Det er jo en betydelig større ski så det bil jo påvirke noe,men som 106 er den overraskende leken og lettkjørt! Jeg har kjørt mest på 185 lengden og den er leken, kvikk til str og lettkjørt. Man mekrer det på ordentlig norsk møkkaføre at den blir litt slagete og mere uhåndterbar, men den fungerer overraskende bra på den type føre også. Nok mye pga sin lave vekt iforhold til areal. På slutten av sesongen i fjor var 118 førstevaglet mitt. Morsom ski i slusj og brukte den også mye i parken! 192 lengden er nok noe stivere og mere en charge ski ikke kjørt den like mye som 185 lengden,men har et godt intrykk av den skien også. Ville nok valgt lengste lengde som man har mye trøkk i låra eller er høy og har litt vekt i kroppen. Når det kommer til å gå tur med denne skien så skal det funke bra. Jeg har ikke prøvd den på tur,men vet at flere på salomon teamet internationalt bruker den skien som topptur ski. Da både med low tech binding og vanlig rammebinding. Skulle man ha bare en ski til alt ville jeg nok valgt 106 pga allsidigheten og mindre vekt, men har man flere ski eller skal kjøre mest pudder/slusj og hoppe litt på topptur er nok 118 et godt alternativ! 

Jeg bor i Hemsedal og her har vi ofte varierende forhold iløpet av ei uke og også kanskje forskjellige forhold fra topp til bunn på en dag og samme dag og begge skiene har funka bra til mitt bruk. 

Vil igjen anbefale å stikke på noen av skitest helgene nå før jul om man har mulighet for å teste ski. Vi har alle forskjellig teknikk,kjørestil og prefreanser så noe som passer for meg er ikke nødvendig det som passer for dere. Men jeg har troa på at qst serien vil treffe et bredt spekter av brukere! 

Hjalmar Heggem H #183773 15/11/2016 2:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for grundig svar. Ettersom at jeg bor langt vekke fra alle skitrekk med demo dager så må jeg basere kjøp utfra omtaler, men har til nå bare hørt bra om QST 106. Så det ser ut som det blir denne skien jeg kjøper.

Jeg er et sted mellom 176-180 høy hvilken lengde bør jeg ha. Jeg tenker 188 pga rockeren korter ned kontakt flaten. Det vil også være ''go-to'' skien min så jeg tenker lengden vil være bra for de dagene jeg vil dra på litt ekstra.

Hjalmar Heggem H #183774 15/11/2016 3:39 PM
Medlem
Medlem

Hva med QST99? Hvorfor så bredt?

Hjalmar Heggem H #183775 16/11/2016 11:24 AM
Avhengig
Avhengig

Bare hyggelig å kunne hjelpe Hjalmar. 

Jeg ville uten tvil gått for 188 skien. Er 180cm selv og har stort sett holdt meg på lengder på høyt åtti og lavt nitti tall de siste 7-8 årene. En lengre ski blir mere stabil ofte og med dagens teknologi og konstruksjoner kjennes ikke lengden på samme måte som i "gammledager" En Sjelden gang kunne jeg tenkt meg litt kortere ski ved kjøring av bratte tranger renner osv,men det er så sjelden at jeg ender alltid opp med de lengre lengdene. Kjørestil, vekt osv spiller jo litt inn,men mitt heteste tips er 188 lengden! 

Hjalmar Heggem H #183776 16/11/2016 11:36 AM
Avhengig
Avhengig

Hva med QST99? Hvorfor så bredt?

-

QST99 har jeg ikke prøvd så den har jeg lite førstehånds kunnskap om,men den skal også ha blitt tatt godt i mot. 

For meg personlig så har jeg de siste årene alltid endt om med å velge en ski med midje rundt 105-110 som allround ski. Det er jo veldig individuelt hva man foretrekker, hvilke type terreng man kjører i, kjørestil, vekt, mål med skikjøringen osv. Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv,men jeg prøver å velge en ski jeg kan bruke til alt. Å bruke en ski til topptur, en til heisnær frikjøring og en til de dype pudder dager blir litt "kaos" hver gang man skal ut på ski må man tilpasse seg en ny ski og det er kjipt å bruke halve nedturen på en topptur for å komme inn i hvordan randoskia oppfører seg forde man har kjørt masse på en annen ski den siste tiden. Så for meg har jeg kommet fram til at disse målene passer perfekt til allround bruk, de takler dårlig snø, bra snø, pudder og fart. En smalere ski blir litt dårligere på alt bortsett fra at man kanskje sparer vekt på vei opp. Det hender jo at jeg også tenker at shitt i dag skulle jeg hatt ei smalere ski. Spesielt i bratt terreng med krevende snø er ofte en smalere ski å foretrekke,men når jeg da stort stort sett bruker samme ski hele sesongen igjennom vet jeg også hvordan den litt bredere skien oppfører seg også i bratt terreng på dårlig snø. Største bakdelen med en litt bredere ski sånn jeg ser det er dårligere kantgrep på dårlig og bratt snø. MEN med dagens moderne konstruksjoner og stivere bindinger og rando støvler er det ett relativt lite problem! Går man derimot mye på tur, er like mye på tur for oppturen sin del og ikke nødvendigvis kjører de bratteste sidene ned kan man med fordel velge en smalere ski for å både spare vekt og tidvis kunne håndtere norskeforhold bedre! 

Hjalmar Heggem H #183777 17/11/2016 8:23 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei, vurderer å oppgradere mine rocker2 122 med qst 118.

hvordan er disse i forhold og er det stor forskjell på stivheten mellom 185 og 192 ?? Merkbar forskjell bortsett fra lengden ?

har alltid kjørt på 192 men vurderer nå å gå ned til 185

Hjalmar Heggem H #183778 18/11/2016 3:32 PM
Avhengig
Avhengig

Hei Nils Petter. Jeg har ikke kjørt så mye på R2 122 så vanskelig å gi deg et helt nyansert bilde,men det er en mye lettere konstruksjon, og en mere allsidig konstruksjon på qst 118. Den fungerer veldig bra på krevende forhold også iforhold til hva man forventer av en sånn type ski. Det kan nok være pga lav rocker profil og liten bak tupp. 

192 er nok noe stivere,men kjørt lite på den lengden. Kjørte den et par dager på Island i våres med store åpne flater,men her hjemme med mye skog og knotete kjøring har jeg foretrukket 185 lengden for lettere manøvrering. !85 overrasker med bra flytegenskaper tross lengden. Jeg har stort sett ikke kjørt annet en 190 lengder de siste 4-5 årene så var litt skeptisk,men funker bra for min type kjøring. Det har jo også litt å si i forhold til vekt, kjørestil osv. For meg som er normal ish i kroppsbygning og måler rundt 75 kg funker lengden veldig bra hvertfall. Den skia brukte jeg til alt fra bakke, pudder og park i våres. Håper du blir litt klokere av mitt svar! 

Hjalmar Heggem H #183779 05/12/2016 10:02 AM
Fersking
Fersking

Kjøpte QST 106 etter lengre tids kartlegging. Mye gode omtaler og tester. Geometri og materialvalg virket også tillitsvekkende.Ble derfor en smule overrasket da jeg åpnet siste Friflyt, der ble den dømt sist i testen..Åka skidor: Testfavoritt, 9/10 poeng. Imponerende allroundegenskaper, fartsstabil, lettkjørte, isgrep, "en av de beste freerideskidor som er tillverkats" Powder mag: Skier's choice. ?They are very stable at higher speeds with little to no noticeable chatter throughout the entire ski. The edge hold is very solid and overall they never leave you in doubt.?

Hjalmar Heggem H #183780 07/12/2016 6:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ble også overrasket over dette basert på hva jeg har hørt andre steder. Så det har fått meg til å vurdere kjøp av 4frnt hoji isteden. 

Hjalmar Heggem H #183781 08/12/2016 1:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bare et tips til slutt: Test også ut Rossignol Soul 7. De soper med seg "alt" av priser, etter det jeg kan se. Har en kompis som akkurat kjøpte et par, og han er superhappy. Midtbredde 106.

Hjalmar Heggem H #183782 23/12/2016 1:41 AM
Fersking
Fersking

Som allroundski til telemark anbefaler jeg deg å vurdere DPS Wailer 99 Pure3. Kostbar sak, men mye moro per gram og anvendt krone!Flyter godt i løssnøen og carver som få i pisten. Suverent kantgrep og en rocker og tapering som gjør den like fin i gjennomslagsføre som i pudderet.Anbefaler den 5-10 cm over kroppslengda. Kort svingradius (14-18 m), men allikevel veldig fartsstabil.Ellers har jeg gitt opp å lese skitester hvor skiene kun er rigget for randonee. Skiene kan gi en rimelig annerledes opplevelse på telemark.Selv foretrekker jeg forholdsvis smale ski til allround telemark med moderat frontrocker, lett midtspenn og en liten tail rocker/ flat tail.

Mest lest på FRIFLYT.NO