Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur klær
#183764 14/11/2016 8:49 PM
kjbakke Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Jeg lurte på om det var noen anbefalinger innen klær for topptur til dame? Har sett litt på Norrøna Lyngen. Er veldig viktig for meg med gode pusteegenskaper. Noen som har erfaring med Dynafit eller Sweet Protection eller andre anbefalinger?

På forhånd, takk smile

Re: Topptur klær
kjbakke #183765 14/11/2016 10:12 PM
Ringrev
Ringrev

Kjenner ikke dameklær.  Alt jeg har hatt fra dyanfit har vært veldig bra for topptur, men de har ikke vært de sterkeste hvis turen også inneholder klatring på stein.

Jeg svetter mye på tur.  Oppover synes jeg ofte at det er greit å la jakken ligge i sekken, og kun gå med netting og en sykkel-vindvest dersom det er litt vind.  På toppen og nedover tar jeg på jakken.  Jeg har to Norrøna jakker: falketind og Lofoten.  Lofoten-jakken er bemerkelsesverdig mye varmere, tross at det er samme material.  Elsker armene som dekker hendene på Lofoten jakken.  Kunne godt ha klart meg med noe mindre vanntett enn goretex - drar tross alt ikke på tur i regnvær, så det er mest vindskydd jeg er ute etter.  På vinteren bruker jeg gjerne softshell bukse (pategonia guide).  Synes den fungerer bra, men blir våt dersom jeg kaver i vannbestandig snø.  For meg er den eneste form for pusting som fungerer den jeg får gjennom åpne glidelåser.

kjbakke #183766 15/11/2016 9:17 AM
Medlem
Medlem

Har veldig liten erfaring med topptur, men har Norrøna Lyngen-jakka med driFlex3. Og det stoffet, herre, det er så godt! Det er vel mindre vanntett enn goretex, men det er til gjengjeld mye mykere og mer behagelig. Dessuten har jakken tre glidelåshanker (?) under armene, slik at man selv kan bestemme hvilken del man ønsker å lufte fra. Den nye modellen fra Norrøna har jo kommet med snøskjørt også. Personlig synes jeg den puster passelig godt, men har ingenting liknende å sammenlikne med.

kjbakke #183767 15/11/2016 9:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ville definitivt ha sett på Houdini! De har mye kult, langt mer miljøvennlige, og svært gode egenskaper i produktene sine. 

http://www.houdinisportswear.com/no/

Mye bra med Norrøna og Sweet også, men mine personlige erfaringer er at det bare detter fra hverandre. 

kjbakke #183768 15/11/2016 11:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

så lenge du ikke går topptur i pissregn trenger du ikke vanntett bekledning. se på Dynafit sine Mercury og Chugach jakker7bukser. mye bedre ventilerene egenskaper.

Norrøna sin lyngen hybrid er også ganske nice, men den lages bare til Herre tror jeg.