Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til toppturjakke
#183754 15/11/2016 2:26 PM
Rougier Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har sett etter en ny toppturjakke. Har fått øynene opp for en Amundsen Peak Jakke og en Norrøna Trollvegen Light GTX Pro. Noen som har noen erfaringer med disse?Er det noen som anbefaler noen andre? Ønsker en jakke som er slitesterk og varer lenge.

Pris, opp til 5000,-

Re: Tips til toppturjakke
Rougier #183755 15/11/2016 2:56 PM
Medlem
Medlem

Re: Tips til toppturjakke
Rougier #183756 18/11/2016 9:01 AM
Fersking
Fersking

Hei, jeg har prøvd en del jakker før jeg fant noe som funket for meg og de tingene jeg har kommet fram til er at hvor godt stoffet i seg seg selv puster er lite relevant. Store glidelåser under armene er mye viktigere da det er dette som gir de beste pustende egenskapene. Mange sier også at plagget ikke trenger å være vanntett fordi man aldri går på tur i regnvær, men jeg opplever dette som meget viktig fordi snøen noen ganger kan være tung og fuktig og fordi hvis du får snø på kroppen vil plagget trekke vann dersom det ligger for nære kroppen og plagget ikke er vanntett. 

Oppsummert er det viktigste for meg i en jakke:

-gode tekniske løsninger

-goretex eller annet system som gjør plagget vanntett og vindtett

-store glidelåser som gir gode muligheter for lufting

På denne måten får jeg en allsidig jakke jeg kan bruke på varme vårdager uten å bli våt eller for varm og på kalde vinterdager uten å fryse fordi det er gjennomtrekk på innsiden av jakka.

De to jakkene jeg har endt opp med er Arcteryx alpha sv og Marmot alpinist.

Grunnen til at jeg har begge jakkene er fordi jeg ikke klarte å bestemme meg da de har litt forskjellige tekniske løsninger, men begge jakkene er like gode og jeg hadde fint klart meg med en av dem.

Håper dette hjelper litt.