Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til lette telemark freeride ski
#183697 03/12/2016 11:28 PM
Mfufu Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

Sitter å leser litt tester av forskjellige ski, men hadde likt å få litt tips.

Jeg er på utkikk etter lette telemarkski som er lekne og lette "å hive rundt". Er 68kg og 180 cm høy, så ikke noe tungvekter. Har kjørt telemark "i alle år" og vært fornøyd med lett utstyr før. (Fischer Watea 84) Gikk over til NTN freedom og Zag Slap 186 (2013) ifjor. Disse veier 2140 per ski, og med NTN freedom (ca 1 kg per binding) ble de rett og slett for tung for meg. Ifjor røyk korsbånd i kne, og jeg mistenker at det skjedde litt fordi utstyret rett og slett ble for tungt å flytte på. (Har kjørt telemark i alle de år før dette uten å ha problemer med kne av den grunn). Kne er nå trent opp og snart klar til bruk igjen.

Liker teknisk skogskjøring/lekende kjøring og er sjelden opp i noe veldig høy fart. Sånn sett er jeg ikke avhengig av ei veldig stiv ski. Kjører stort sett utenfor løypene, men nye ski bør fungere litt for løype også. Driver ikke med klippehopping og kjører ikke switch! Ser for meg ski som veier opptil 1800 per ski. Kommer til å bruke gode gamle 75mm bindinger igjen som også vil hjelpe på vekta.

Ser jo at det har kommet masse toppturski som er veldig lett, men disse er muligens for pinglete for rein nedoverkjøring igjen?? (Selv om jeg også har lyst til å ta opp toppturer igjen etterhvert. smile

Synes Volkl 90eight ser interessant ut i 177cm, og ser jo den har vunnet noen tester. Noen som har erfaringer med den?

https://www.volkl.com/skis/freeski/all-mountain/90eight.html

Dersom noen hadde kommet med noen gode tips hadde det vært magisk! smile

Re: Tips til lette telemark freeride ski
Mfufu #183698 23/12/2016 1:46 AM
Fersking
Fersking

Sjekk ut DPS Wailer 112rp2 Tour1

Mfufu #183699 23/12/2016 12:21 PM
Fersking
Fersking
Hi, 

I'll recommend the Scott Superguide 95. lighter than the Völkl and around the same price

https://www.telemark-pyrenees.com/ski/scott-superguide-95-ski

Lars is right the DPS is great but a bit expensive. 

I think Scott would have a fabric, as I see, as good as DPS, but will be a bit lighter and much cheaper. 

Mfufu #183700 14/01/2017 9:58 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Mfufu #185072 20/01/2017 2:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Freedom veier 750g per binding (freeride ligger på ca 1050g), så da er du på ca 2900g per ski. Det er i utgangspunktet ikke en så tung setup, mange starter med tilsvarende vekt f.eks på allmountainski, før de kommer seg over på lettere utstyr. Har ingen medisinsk utdanning, men synes det høres ut som en tvilsom "diagnose".

Når det gjelder anbefaling av ski, så har du sagt litt om behov (men det er fortsatt veldig mye usagt). Du har egentlig bare sagt at ikke trenger/ønsker stiv ski. Hvis du ikke er veldig tung kjører eller kjører hardt er det ingen store grunner til å annskaffe stive ski. De har som regel høyere svingradius enn alternativene, og det er det motsatte av det du ønsker i leken skogskjøring. Da trives du kanskje bedre med en noe kortere svingradius (rundt 20m kanskje?), og normal stivhet som gjør at skien responderer raskere. Men gitt at du ikke tyngre enn du er og liker teknisk skogskjøring, er det naturlig og tenke 85-100 i midje. Ser ikke helt hva en så lett kjører skal med 112mm midje, så sant han ikke etterspør ski til løssnø/pudder. Jo nærmere 100mm midje, jo mer flyt gir ski, men den blir tregere fra kant til kant. Høyere vekt. Vica versa, jo nærmere 85mm midje, mindre flyt, men rask fra kant til kant. Og vekten holdes lavere.De 2 siste årene har vekten på allmountain ski falt 10%. Så allmountain ski rundt 100mm midje som før var 2kg er nå blitt slanket til 1800 (rundt regnet), så jfr ditt ønske om max 1800g --> maxmidje rundt 100. Men smalere modeller klarer å holde vekten enda lavere, samtidig som de ikke ofrer kvaliteter nedover. Jfr "gamle" 75mm referansen, så vil vekten være ganske lik freedom.Har et tips, finn deg en ski med "flat" baktupp. De mener jeg er en fordel som telemarkskjører, da man har mer press på baksskien av ytterski i sving kontra paralellsving. Da er det greit å ha litt lengde. Fleste modeller kommer med en early rise e.l bak - bare pass på at det er laverst mulig, slik at du beholde effektiv lengde. Og ikke kutt lengden for mye heller=) Rocker gjør at skiene blir effektivt sett kortere, fort å glemme