Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til valg av frikjøringsski (og topptur).
#183621 14/12/2016 1:35 PM
Duluoz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er en brettkjører på jakt etter et par allroundski, som kan være en variasjon til dager med brettet, men også brukes til en og annen topptur.

Har lest litt rundt på forskjellige tester og artikler som Fri Flyt sin Slik velger du frikjøringsski, for å finne det "perfekte" paret. Et par allroundski frikjøringsski for leken kjøring over hele fjellet. 

Jeg tenker at lek utenfor preparerte løyper er det jeg liker best, både på brett og ski. Jeg kjører like gjerne i lavere fart i skogen, som i stor fart oppe på fjellet. Og jeg vil gjerne trikse, snurre og spinne litt i puddersnøen. Jeg er ingen park-h**e, og vil nok ikke satse på de store triksa i en preparert park. Men jeg kan godt kjøre preparert bakke, de dagene man ikke finner pudder. Bor i Hallingdal, så det blir ganske mange dager i bakken i løpet av en sesong. Tenker også at skiene bør kunne brukes til et par toppturer på slutten av sesongen.

Etter å ha søkt litt rund om kring på nettet har jeg funnet brukbare tilbud på:

• LINE Sick Day 110
  • SALOMON Q-105
  • K2 Shreditor 112
  • 4FRNT Hoji 112
  • 4FRNT Devastator 105
  • ATOMIC Automatic 109

Er det noen som har noen tips, anbefalinger eller råd å komme med? Om disse eller eventuelt andre ski som kunne passe?

Re: Hjelp til valg av frikjøringsski (og topptur).
Duluoz #183622 14/12/2016 2:41 PM
kkh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Noen forslag til: Black Crows Atris/Anima, Faction CT 3.0/4.0, Line Mordecai. 

Duluoz #183623 14/12/2016 4:12 PM
Fersking
Fersking

Hi sorry to answer in english but my norwegian is too weird :) 

All those skis are good and i'll talk about the ones I know or tryed. 

The Sick day is probably the one i'll recommend, you can do everything - maybe possible to sleep on it. :) 

the Shreditor is great but if you'll powder, put the binding bit front (3,5 on the scall will do - 7 would be too freestyle), my second choise, really easy to handel

Hoji, bit more expensive, take maybe a bit more time to get use to it but really good ski - depend of your level. If you feel up to, it's a nice alternative. 

Mordecai, haven't tryed it yet but looking forwards too. 

I would have couple of other skis, but the ones you have are quite good and has the prefect ski only exist for you... 

There all a bit heavy wieght for touring seriously but if you get a touring skis at the end off the season, i wouldn't mind. 

I would have couple of other skis, but the ones you have are quite good and has the prefect ski only exist for you... 

well, i'll try https://www.telemark-pyrenees.com/ski/zag-bakan-ski in couple of week.... :) 

Duluoz #183624 14/12/2016 9:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror jeg ville ha strøket Hoji fra lista med de kriteriene der. Det er en knallski jeg kjører mye på selv, men den trives nok best i høy fart og større linjer. Funker fint i skogen også, men det finnes så altfor mange andre bedre alternativer til det du er ute etter.

Med Line kan du ikke gjøre feil. Skal du rusle litt opp på toppene, vil Sick Day være knall. Ellers Opus, herjeplank så det holder. Du står et par knepp lenger bakpå Opus enn Mordecai, noe som gjør den noe mer allsidig til BC-jibber å være.

En annen superkul ski er Rossignol Super 7, evnt også Stereo Paramount. Sistnevnte har jeg ute til salgs om dagen, du finner den på bruktmarkedet her om det skulle være interessant. Absolutt en knall ski det også!

Duluoz #183625 15/12/2016 8:19 AM
Duluoz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for gode svar. Hoji-skiene er nok strøket fra listen ja, og ble det ganske tidlig.

Sitter igjen med disse i følgende prioritert rekkefølge:

[*]
[*]K2 Shreditor 112
[*]LINE Sick Day 110
[*]ATOMIC Automatic 109
[*]SALOMON Q-105

Må ellers takke for tilbud om brukte ski, men med mine 171 cm over bakken, så er jeg ikke lysten på ski som er lengre enn 180 cm.

Er det noen som har testet både Sick Day og Shreditor? Førstnevnte er vel litt stivere, men med mindre svingradius. Noen pros and cons mellom skiene?

Duluoz #183626 15/12/2016 11:30 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

bytt 4FRNT Hoji med 4FRNT Raven (den nye) så er du der

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå