Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Såle i teknika mach 1 MV 130
#183558 02/01/2017 12:58 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Har kjøpt meg nye frikjøringssko (teknika mach 1 MV 130) og liker de veldig godt, utenom sålen under foten, den er litt hard og flat. Har ikke varmetilpasset de, men det mente antonsport ikke var nødvendig. Har hørt at det er mange som bytter ut sålen i skoen. Hva er det lurt og bytte til? Takker på forhånd for tips og innspill smile

Re: Såle i teknika mach 1 MV 130
Håkon Hansen #183559 02/01/2017 11:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Varmetilpassing gjør ikke noe med sålen.

Kjøp deg en støpt såle. Det lønner seg alltid. 

Håkon Hansen #183560 03/01/2017 12:00 AM
Sek Offline
Fersking
Fersking

Formstøpte såler. Verdt hver krone.

Håkon Hansen #183561 03/01/2017 12:43 AM
Avhengig
Avhengig

Hei Håkon! 

En bra støvel du har kjøpt deg der! Det høres jo ut som at du har funnet en sko som paser din fotform bra noe som gjør at du slipper å bruke masse tid på tilpassing. Hvis denne er kjøpt av en kompetent selger hos Anton syns jeg det er veldig rart at han ikke foreslo for deg å kjøpe en såle som er tilpasset foten din i samme slengen.

I alle alpin sko ligger det en "footbed" i bunnen av skoen og denne er ikke ment som en permanent såle da de er flate og ikke gir noen form for støtte. Om jeg ikke husker feil er disse veldig tynne og helt flate i denne skoen. Jeg er litt usikker,men mener å huske at Antonsport skal føre Superfeet. De har både Trim to fit såler og custom såler. Personlig ville jeg fått en støpt såle som passer foten din perfekt. Den vil minske både lengde og bredde økning på foten din når den belastes og vil støtte på de rette plassene. Selv har jeg både trim to fit og Custom såle fra Superfeet som begge funker veldig bra for min del og flytter de mellom frikjørings skoene mine og rando skoene. Om du skulle behøve å justere noe på skallet etter litt bruk vil det være så og si umulig uten en såle som støtter foten din da din fot vil fortsette å sige mot press punktene om du ikke blokker så mye at du igjen får for mye rom. Om jeg var deg ville jeg også tatt ut innerskoen og satt foten i. La stortåa så vidt berøre skallet fremme og bøy kneet fram. Om du da titter bak helen hvor mye rom har du? det samme med å sentrere foten i skallet for så å flytte foten sideveis. Hvor mye kan du bevege den før du tar i skallet på sidene? Dette for å sjekke at du har fått en sko som passer og ikke er for stor. Mach 1 er en sko med masse muligheter for justering både på skall og innersko som har et materiale på utsatte plasser som er laget for å slipe på om det trengs mere rom og som kan formes med varme. Innerskoen ville jeg også fått varmetilpasset så den passer din fot. Det er stor forskjell fra å prøve en sko i butikk til det å kjøre med den. Nå ble det mye på en gang her,men gi en lyd om du lurer på mere! :) /OleK

Håkon Hansen #183562 04/01/2017 9:16 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for kjempegode svar, tror jeg begynner med og tillpasse såle i skoen, og kanskje varmetilpasser innerstøvelen om nødvengig :-)