Jeg og mine kamerater og 2 søsken ar brukt Fritschi Diamir av forskjellige modeller med stort hell...... Dessuten er den veldig rimelig... Men anbefales og kjøpe den dyreste modellen som koster max 1500 paret fordi de er litt mer robust ang. utløsning på gåfunksjon.
Salomon Guardian er også en brukbar binding som begynnerbinding til rimelig pris.....1499,-
Om du stikker innom Oslo Sportslager, så har di flere bindinger enn utvalget på nett ang. Diamir og Guardian bindinger!!!
Marker bindinger er rimeligere på XXl fra 2600-3500 ca.
Oslo Sportslager har i butikk enkelte produkt til nedsatt pris og produkter som ikke er lagt ut på nett pga. rest/gamle/utgående modeller, produkt som skal selges ut....
Noen vil komme drassende med at en bør gå for Dynafit lignende bindinger til dyrere priser, men det er ikke nødvendig i begynnerfase.... Jeg har brukt samme binding (Diamir Explore) i 9 år uten at den ble ødelagt og brukt den i bakken, toppturer og annen pudderoffpist med stort hell! :-)
Diamir funker ikke så veldig bra på klippedropp, men funker å småhoppe med selvfølgelig! ;-)
Min erfaring på støvler er at det er mye som funker, men det er jo litt individuelt hva slags toppturstøvler som passer for en..
... På skimodell er jeg (personlig) ikke så nøye på modell og bruksområde... Siden jeg har erfart at alt funker, men selvfølgelig ikke optimalt, men mitt råd er... Ikke for lange ski og kanskje ikke di breieste skiene... Lengde så ville jeg (personlig) hatt litt under kroppshøyde...
Dette er jo selfølgelig mine personlige synspunkt og som fungerer for meg, Kanskje for du/dere, om dere ikke absolutt skal ha det mest fancy utstyret!
Angående støvler er jo en løsning å kjøpe brukte støvler og heller kjøpe nye innerstøvler til dem om det er av kjempedyr modell... Du sparer vel fra 1000,- og oppover om du får kjøpt brukte støvler billig og evt bruke di som di er, eller kjøpe nye innerstøvler til dem.... Da må du jo sef. sjekke opp mot butikk hva innertøvler til din støvel koster på eks. oslo sportslager!