Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Heel/Toe Drag - Boot Size VS Board Width
#13911 20/05/2014 6:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Desto brattere man kjører, desto mer er man utsatt for heel/toe drag. Og som regel er konsekvensene større ved ukontrollerte fall i bratte fjellsider.

Jeg har selv hatt noen mindre hyggelige opplevelser med heel/toe drag i forbindelse med frikjøring/toppturer, og det setter sine spor i form av at man ikke stoler på utstyr og dermed backer ut fra linjer man egentlig vil kjøre.

Tiden er nå inne for å skaffe seg et nytt splitboard, og jeg har vel blitt enig med meg selv om hvilket jeg vil ha. Men så er spørsmålet, er det brett nok?

Jeg registrerer at folk jevnt over ser seg blind på oppgitt "Waist Width". Men i forhold til problemer med heel/toe drag så må man regne ut brettets bredde der man monterer bindingene. Så desto mindre radius er på sidecut desto større forskjell er det i bredde mellom "waist" og inserter.

Uten å påstå at dette blir korrekt for hvert eneste brett så kan man regne ut brettets bredde ved insertene med følgende formel:

Width = WaistWidth + (2 x (Radius- (SQRT((Radius^2)-(1/2 Stance Width)^2))))

For å bruke mitt utslitte splitboard som eksempel (Voilè Mojo RX 171 ('10/'11 mod):Waist Widt på 259mm og 9000mm Radius + Center Stance Width = 533.5mmgir 266.9mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.

Jeg har veldig lyst på et Jones Carbon Solution 168W (lengste og breieste modell).Med Waist Width på 263mm og 9300mm Radius + Center Stance Width = 580mm gir dette 272.045mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.

Furberg 173 trekkes ofte frem, men grunnet en radius på 20m bli resultatet slik:Med Waist Width på 270mm og 20000mm Radius + Center Stance Width = 600mmgir dette 274.5mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.

Har ikke full oversikt over alt det som kommer til høsten, men når det gjelder splitboard såkommer Venture Zelix best ut av dette regnestykket. 168-utgaven har følgende specs:Waist Width på 270mm og 8750mm Radius + Center Stance Width = 560mmgir 278.962mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.

Jeg har ikke verdens største føtter, men 44.5 EUR / 10.5 US gir likevel drag her og der.Jeg har heller ikke enorme boots, har denne sesongen kjørt på Nike Lunarendor som jeg utvendig måler til 313mm i lengde. Så uansett er støvelen lenger enn det breieste splitboardet på markedet.

Er fullstendig klar over at dette er en superkompleks problemstilling, men om noen har innspill eller ønsker en diskusjon så er jeg mer enn åpen for det.Jeg står mest directional shape brett, 15-18 foran, 0 bak.Jeg ønsker å ta frikjøringen min lenger, og jeg ønsker meg et Jones Carbon Solution 168W, men er litt småredd for å investere i et så dyrt brett uten å vite om det kommer til å gi meg den samme utryggheten i forhold til drag. 

Re: Heel/Toe Drag - Boot Size VS Board Width
LarsWeyer #13912 21/05/2014 1:36 PM
Fersking
Fersking

Kjenner til problemet ditt og det er vanskeligere å tilpasse jo større føtter en har. Er mange småting en kan gjøre for å forbedre dette, uten å nødvendigvis ty til så mye bredere brett. Men Voile Mojo er jo litt smalt, kjørte på det selv før. En kombinasjon av et litt bredere brett en dette, risers eller endring i stance vil muligens hjelpe på problemet.

Når du kjører directional med 0 på bakfoten så står foten optimalt i forhold til å skape tå og hældrag. Ved å påføre duckstance vil det hjelpe på problemet ved at bindingene står mer diagonalt.

Måler du barfot kan du sammenlikne størrelsen på foten med bredden på brettet ved insertsene. Hvis du kjører med 0 grader i stance vil du at foten din skal være samme bredde som brettet ved insertsene eller opptil en centimeter større. Hvis du kjører med en vinkel på stancen så kan du måle brettet på tvers av den vinkelen du kjører. Igjen skal det være maks en centimeter større. Dette er barfot så når du har skoene på er det ønskelig med litt overheng for å få maks kraftoverføring til kantene når du kjører. Dette er en fin balanse å finne ut av for å få maks kraft uten å få tå/hældrag. Sko som er korte for størrelsen eller er litt forhøyd mot tå og hæl vil også hjelpe på.

Hvis det er den stancen du utelukkende vil kjøre med kan det og fungere å forhøye skoene litt slik at du kommer høyere opp fra brettet slik at vinkelen fra kanten til tå og hæl blir mindre. Eller finne sko som er særdeles korte i forhold til størrelsen.

Du burde være oppmerksom på at det kommer ulemper på veien opp med brede planker i gåfunksjon, spesielt på hardt underlag. En må jobbe mer med å vri hoften for å få tyngdepunktet til å være over kanten. Så ved å fjerne et problem kan det hende et nytt oppstår...

Håper noe av dette kan være til hjelp:)

LarsWeyer #13913 21/05/2014 2:35 PM
Fersking
Fersking

Bytt sko! Jeg ble kvitt 13mm skosåle når jeg byttet sist! Burton Driver-X har samme sålelengde som skoa du har nå, i størrelse 46! Der sparer du en hel centimeter! :)Dropp Jones carbon, med mindre du bare MÅ ha det for å vise at du er storkar med my peng og liten litjkar. wink Venture lager mye bedre brett enn de aller aller fleste der ute. Men ville valgt FURBERG om det er et bad ass frikjøingsbrett du er ute etter. Du er inne på det selv, og det er med god grunn nettopp Furberg ofte trekkes frem. Sooooo smooooth ride! Har kjørt 173 split med samme stance som deg i vinter. Dessuten tror jeg det er en bug i formelen din da de fleste frikjørings brett ikke er true twin. Kan overhodet ikke matte, men selv med sentrert stance vil bakerste binding (som gir dragproblemet) stå over et smalere del av brettet en fremste binding da brettet har taper..Uansett, detaljer og små millimeter. Bytt sko til noe smartere. Brettet du til slutt havner på vil uansett være bedre enn det du kjører på nå. Furberg split 173 har i allefall gjort meg til en lykkeligere og bedre splitboarder. Og jeg har større føtter enn deg! Neste år blir det montert med Phantom bindinger og harde boots. Gleder meg allerede! Lykke til! smile

LarsWeyer #13914 21/05/2014 2:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for meget bra innspill. Jeg liker veldig godt når det blir satt tall på ting, og 1cm-regelen din høres fornuftig ut.Når det gjelder stance og 0 grader på bakfot så er jeg klar over at det eksponerer tå/hæl maksimalt, men for det meste så gir det ikke mening (for meg og min kjørestil) å vinkle foten bakover på et 'directional shape' som feks Voilè Mojo eller Jones Hovercraft.Eier ett twin-tip (Lib-Tech T.Rice Pro Hp), med det benytter jeg opp til -9 bak, ihvertfall hvis jeg tøyser litt med kite, men knærne mine er ikke superglad i duckstance.

Det blir nok uaktuelt for min del å 'bygge opp' slik at jeg kommer 'lenger vekk' fra brettet, men jeg skal undersøke hva effekten vil være av å gå ned en størrelse i selve bindingen. Ettersom jeg er en 10.5 US så havner jeg som regel midt mellom en Medium og en Large binding. Jeg har i alle år kjørt med forskjellige Large-bindinger, og det har fungert fint, men når mer eksponerte linjer ble tilgjengelig (og interessant for meg) gjennom splitboarding så har jeg innsett at finjustering av utstyr kan spille en stor rolle i forhold til hva som er(føles) trygt.

Når det gjelder stance så pleier jeg å ta utgangspunkt i senter-insertene, og dersom senter-stance er litt for smalt så flytter jeg bakfoten bakover.

Jeg skal måle fotsålen min, regne ut hvor bakbindingen havner på et Jones Carbon Solution og så regne ut bredden på brettet her, så kan jeg poste tilbake.

Skal også høre med Karakoram hva de tror om Medium vs Large binding for min boot-str. Ikke sikkert det har noe å si for hvor høyt hæl/tå havner med disse bindingene, men vet jeg har noen faste bindinger der det vil gjøre utslag. Problemet med for "kort" splitboardbinding er at tåa tar i skien når man går på feller......

LarsWeyer #13915 21/05/2014 3:59 PM
Fersking
Fersking

Voile har egne risers en kan kjøpe for å unngå å trå tåa nedi når en går, tipper karakoram har liknende og. Å bruke medium binding tror jeg ikke er dumt og det bearbutt sier om å bytte sko vil og være til god hjelp!

LarsWeyer #13916 21/05/2014 9:32 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Angående formelen jeg har laget, så stemmer den meget bra for de fleste brett, dersom de er produsert til spec;) Det er egentlig bare trekantregning. Men den må justeres for eventuel set-back. Ved å regne på den nevnte måten tas det utgangspunkt i at brettets 'Waist' ligger midt mellom insertene. Brettet kan fortsatt ha taper (i form av feks "stor" nose/kort tail etc) og være 'directional'. Og selv om insertene er plassert lenger bak enn "sentrert på brettet" så vil ikke det si at brettet kommer med set-back. Det er slik jeg forstår det ihvertfall. Men anyways;

Bearbutt, jeg tror vi ser i litt forskjellige retninger mtp utstyr, men det er forsåvidt ok.Burton Driver-X makser vel ut stivhetsskalaen til Burton (10), og jeg mener at de påstod den var stivhet 13(!?) med "tunge-inserten". Jeg har prøvd denne på, og den er alt for stiv og lite leken for min smak (får du stivere støvel?)Jeg har ikke prøvd hardboots og Phantom-bindinger til splitboard, dette blir for meg å gå feil vei. Jeg ser at dette er en fordel i "ski-mode" på vei opp, men jeg er av den typen som heller sliter litt mer oppover for å få det slik jeg vil ha det nedover, og det involverer ikke hard boots.

Ser at jeg bommet litt med den utvendige "tommestokk-målingen" av Nike bootsa, de er ikke fult så lange, men det var bare ment som en pekepinn uansett. Problemet her er ikke at jeg har en støvel som er nevneverdig stor i forhold til størrelse, men jeg kommer nok til å se nøyere på støvlers utvendige mål ved neste innkjøp. Det må nevnes at Nike Lunarendor er de beste bootsa jeg har eid. Jeg står som regel uten inserter i liner, men har muligheten til å stive opp med både 'medium' og 'stive' inserts. Om ønskelig er det ikke noe stort problem å gå opp uten inserts for så å stive av støvel max før nedkjøring.

Når det gjelder selve brettet jeg har sett meg ut så ligger det et drøyt år bak den vurderingen, så det blir litt mye å gå inn på. Venture og Furberg skiller seg ganske drastisk fra Carbon Solution på alle måter. Jeg har troa på det brettet, og hva pris angår så kommer det til å koste meg like mye, faktisk en del mindre tror jeg, enn et feks Furberg.

LarsWeyer #13917 22/05/2014 12:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

@Løøv:Ved å anvende "1cm-regelen" du beskrev, vil det kanskje bli mer korrekt å bruke det målet som er oppgitt i støvel, i stedet for å måle fotsålen?

Så ettersom mine Lunarendor-boots gir 28.5cm såle så må brettet være absolutt minimum 26.5cm der jeg forventer å plassere bakfoten.

Jeg ser at andre måler vinkel mellom brettets kant og ytterste punkt på støvel/binding. Da for å simulere feks 60 graders helning og ligge innenfor dette for å sikre seg mot drag. En god måte å gjøre det på, men det innebærer at du allerede eier brettet:)

LarsWeyer #13918 23/05/2014 1:58 PM
Fersking
Fersking

Den er generelt til for å gi en pekepinn for hvor bredt brettet ditt skal være. Men når alt er sagt så er ikke skostørrelsen din noe enormt, har bare halvt nummere mindre selv. Voilè Mojo er et smalt brett og jeg tipper at du vil eliminere problemet med et brett som er litt større. Kan jo alltids gå innom lokale sjappa og se på brett av ca. like dimensjoner med det du ønsker deg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå