Desto brattere man kjører, desto mer er man utsatt for heel/toe drag. Og som regel er konsekvensene større ved ukontrollerte fall i bratte fjellsider.
Jeg har selv hatt noen mindre hyggelige opplevelser med heel/toe drag i forbindelse med frikjøring/toppturer, og det setter sine spor i form av at man ikke stoler på utstyr og dermed backer ut fra linjer man egentlig vil kjøre.
Tiden er nå inne for å skaffe seg et nytt splitboard, og jeg har vel blitt enig med meg selv om hvilket jeg vil ha. Men så er spørsmålet, er det brett nok?
Jeg registrerer at folk jevnt over ser seg blind på oppgitt "Waist Width". Men i forhold til problemer med heel/toe drag så må man regne ut brettets bredde der man monterer bindingene. Så desto mindre radius er på sidecut desto større forskjell er det i bredde mellom "waist" og inserter.
Uten å påstå at dette blir korrekt for hvert eneste brett så kan man regne ut brettets bredde ved insertene med følgende formel:
Width = WaistWidth + (2 x (Radius- (SQRT((Radius^2)-(1/2 Stance Width)^2))))
For å bruke mitt utslitte splitboard som eksempel (Voilè Mojo RX 171 ('10/'11 mod):Waist Widt på 259mm og 9000mm Radius + Center Stance Width = 533.5mmgir 266.9mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.
Jeg har veldig lyst på et Jones Carbon Solution 168W (lengste og breieste modell).Med Waist Width på 263mm og 9300mm Radius + Center Stance Width = 580mm gir dette 272.045mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.
Furberg 173 trekkes ofte frem, men grunnet en radius på 20m bli resultatet slik:Med Waist Width på 270mm og 20000mm Radius + Center Stance Width = 600mmgir dette 274.5mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.
Har ikke full oversikt over alt det som kommer til høsten, men når det gjelder splitboard såkommer Venture Zelix best ut av dette regnestykket. 168-utgaven har følgende specs:Waist Width på 270mm og 8750mm Radius + Center Stance Width = 560mmgir 278.962mm bredde ved sentrert Stance foran og bak.
Jeg har ikke verdens største føtter, men 44.5 EUR / 10.5 US gir likevel drag her og der.Jeg har heller ikke enorme boots, har denne sesongen kjørt på Nike Lunarendor som jeg utvendig måler til 313mm i lengde. Så uansett er støvelen lenger enn det breieste splitboardet på markedet.
Er fullstendig klar over at dette er en superkompleks problemstilling, men om noen har innspill eller ønsker en diskusjon så er jeg mer enn åpen for det.Jeg står mest directional shape brett, 15-18 foran, 0 bak.Jeg ønsker å ta frikjøringen min lenger, og jeg ønsker meg et Jones Carbon Solution 168W, men er litt småredd for å investere i et så dyrt brett uten å vite om det kommer til å gi meg den samme utryggheten i forhold til drag.