Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Råd til valg av jakke
#183465 16/01/2017 1:48 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Jeg tenker å gå til innkjøp av skalljakke og/eller dunjakke til bruk på topptur. Først lurer jeg på hva dere ville anbefalt å kjøpe om valget står mellom skalljakke eller dunjakke til bruk på topptur (med tanke på økonomi)? Er det virkelig nødvendig å gå til innkjøp av begge deler? Holder det å kjøpe skalljakke og så bare regulere varmen med flere lag under jakken alt etter hvor varmt/kaldt det er eller er det uansett greit å ha en dunjakke å slenge over skalljakka? Har også lest at noen ikke mener det er nødvendig med skalljakke, da den kan bli ganske tett og at de heller bare går i dunjakke - hva tenkes det rundt dette? Når det kommer til valg av merke, så har jeg hørt/lest mye bra om Norrøna når det kommer til det meste av klær til toppturbruk. Er det noen som kan anbefale både en god skalljakke og dunjakk til bruk på topptur fra Norrøna? Noen som har efaring fra andre merker som de vil anbefale? Da jeg er student ønsker jeg ikke å gå for det som er aller dyrest, men vil likevel ha noe av bra kvalitet når jeg først skal kjøpe meg ny jakke. Har sett litt på Bergans da det ikke er så dyrt, men har lest flere plasser at mange har hatt dårlig erfaring med deres skalljakker, feks Glittertind. Noen som har Bergans skalljakke/dunjakke og kan dele noen erfaringer her? Håper noen kan hjelpe en litt forvirret nybegynner med noen gode råd, hadde virkelig satt pris på det!

Re: Råd til valg av jakke
Haronsen #183466 16/01/2017 2:00 PM
Medlem
Medlem

Disclaimer: Jeg har ikke vært på topptur med dette utstyret, men det har fått en god del dager i bakken.

Jeg har selv Lyngen (lyngen driflex3 Jacket), jeg synes den er helt fantastisk. Den er utrolig myk, og jeg synes den holder veldig godt.

I tillegg har jeg falketind PrimaLoft100 Hood Jacket , som jeg synes er veldig god og varm, og pakker veldig greit. falketind PrimaLoft60 Jacket  er mye tynnere, men forsatt god. Pakker ekstremt godt.

Hvordan det er med bekledning, har jeg ikke så stor peiling på, men jeg bruker ikke dunjakker på vei ned. Da synes jeg det blir litt for mye vind gjennom, så da går det i skalljakke. Når jeg setter meg ned i bakken for å spise eller liknende, så finner jeg gjerne frem dunjakka. Enten så bytter jeg ut skalljakka, eller så tar jeg den over/under for å holde varmen.

Får satse på at noen andre kommer med bedre og kanskje litt mer erfarne råd til deg. Personlig hadde jeg nok heller gått for billigere og begge typene, kontra dyrere og bare en av dem.

Haronsen #183467 16/01/2017 2:55 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei!

Går en del topptur, men har ikke prøvd veldig mye forskjellig så det er sagt.

Bruker nå både bukse og jakke fra Norrøna, da Lyngen Hybrid. Er veldig godt fornøyd med disse i fra -15 til +5, da de puster godt men likevel er vindtett og delvis vanntette. Svett blir en uansett, men syntes det blir ekstra klamt med en 3-lags skalljakke. Har alltid med en mellomtykk jakke i enten dun (Arcteryx Thorium AR hoody) eller syntetisk fyll ( Arcteryx lt / Rab strata hoody ) i sekken i tillegg til tørre ulltrøyer/fleece. 

Så etter min mening bør en ha en av hver mtp temperaturregulering. Går utelukkende i skall / hybrid opp og regulerer under og med ventilasjonsglidelåser.

Er rimelig deilig å få på seg tørt innerst når toppen er nådd, for så å slenge på seg en god varm jakke under skalljakken og nyte en bedre matbit om været er der før morroa starter ned igjen... laugh

Haronsen #183468 16/01/2017 2:53 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Jeg mener du bør ha både skalljakke og dunjakke. Har aldri prøvd å gå med dunjakke, men vil tro det fort blir alt for varmt og klamt. En skalljakke, med ull og fleace under fungerer som regel alltid bra, så kan man justere varmen med fleacen og jakken. De fleste Gore tex skalljakker puster bra.

En dunjakke som kan pakkes liten bør alltid være med i sekken. Den er digg å ta på med en gang man skal ha en matpause eller når man skal nyte utsikten på toppen. Her tror jeg dunjakke er bedre enn primaloft fordi dun kan pakkes mindre. 

Av skalljakker har jeg hatt Sweet, Norrøna og Arc'teryx. Alle disse har fungert utmerket. Vil tro at litt rimeligere merker også fungerer helt fint. Av dunjakker tror jeg du kan kjøpe et rimeligere merke, og det vil fungere like bra. Det viktigste er at det er dun, og ikke alt for stor. Ville nok heller lagt pengene i skalljakken enn dunjakken. 

Haronsen #183469 17/01/2017 1:26 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Enig med oivindw. Legg mest penger i skalljakken. Norrøna har flere "tettheter". Til toppturbruk trenger du ikke den tetteste. Viktig med gode luftemuligheter. En lettpakket primaloft eller dun er gull verdt. De billigste dunjakkene får du fra ca 500,-, og de gjør jobben greit nok. Hvis ikke det blåser mye, og ikke er for kaldt bruker jeg selv varianter av softshell-jakker. Er det kaldt og blåser bruker jeg tettere skall. Sjekk ut Norrønas Lyngen-serie. Hybrid-jakken er ikke så sinnsyk dyr, og er antagelig den beste for topptur. Blir det for kaldt forer du opp, eller slenger på deg dunjakka. 

Lykke til!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå