Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Binding til breie ski
#183441 17/01/2017 6:54 PM
nico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har Mistral sko og planlegger nye ski på ca.110 (Atomic Backland 109 eller Volk MT Werks 109?). Kjøring offpist samt topptur. Hvor kraftige tec bindinger bør jeg kjøpe? Kingpin , evt hvilken Dynafit som tåler hardkjøring i skogen med noe dropp. 

Re: Binding til breie ski
nico #183442 17/01/2017 8:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

alle tech-bindinger, bortsett fra "superlette" vil funke. 

Men om du vil kjøre på litt hadde jeg ikke giddet bruke en eneste kalori på å vurdere annet enn Kingpin, evnt Diamir Vipec 12. Begge kjører bedre enn f eks Dynafit. KP pga skikkelig alpin bakbinding, Vipec pga at bakbindingen ikke roterer sideveis. Pluss at sistnevnte har utløser på linje med vanlig alpinbindinger, og sånn sett er et teoretisk tryggere valg. Har kjørt mye å ulike varianter av Dynafit, både gamle og den nyeste, men ikke sett meg tilbake etter å ha konvertert hele parken til de ovennevnte.

De veier nok litt mer, men det er det verdt! Spør du meg wink

nico #183443 19/01/2017 9:20 AM
Medlem
Medlem

byttet fra duke binding til kingpin, og må si jeg føler meg like trygg viss ikke tryggere på kingpinsa smile herjing i skogen er ingen problem, jeg veier 110kg+ utstyr og de har ikke svikta meg en eneste gang, løser ut når de skal, kjøre fort og hardt ingen problem, herje i skogen med alt det innebærer av slag og raske retningsendringer er ingen match for kingpin, nydelig binding med skikkelig bakbinding med fremover trykk, bare å handle ;) 

nico #183444 19/01/2017 5:41 PM
Fersking
Fersking

Problmet med å kjøre med tech type bindinger på ski som skal brukes i bakken er , sånn eg ser det , at støvlene er forfærdelig mjuke etter en 3-4 turer med heisbasert kjøring.. Så ja , då blir det 2 par ski då ;) 

nico #183445 19/01/2017 6:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Problmet med å kjøre med tech type bindinger på ski som skal brukes i bakken er , sånn eg ser det , at støvlene er forfærdelig mjuke etter en 3-4 turer med heisbasert kjøring.. Så ja , då blir det 2 par ski då ;) 

- 2 eller flere par ski er en selvfølge uansett! wink

Men blir støvlene om du bruker dem i tech-binding kontra alpin.....?

nico #183446 19/01/2017 6:48 PM
Fersking
Fersking

Uavhengig av binding , men velger en tech binding so har en på en måte låst seg til å kjøre med slike støvler .

Eg synest dei rando baserte støvlane eg har prøvd til no ikkje har vært spesielt gode til en heil dag med kjøring i anlegg . No er dei vel ikkje berekna på dette heller sånn sett.  Tanken min var å kunne ha eit par støvler til alle skipara , men det måtte eg gi meg på då eg syns dei vart for mjuke på slutten av dagen ved kontinuerlig heisbasert kjøring .  Forøvrig har eg Salamon quest pro tr 110 som ikkje akkurat er kjent for å være særlig stive støvler , men opplevde det samme med Technica støvlene og scarpa. 

nico #183447 20/01/2017 9:27 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg kjører selv Dynafit Beast14 bindinger på Revision Subtraction ski 139-116-133 og støvler: Maestrale 100 eller 110 i flex.... Bruker dem til alt fra løype, skikiting til pudder... Syns personlig det funker veldig bra.. Støvlene føles like stive som alltid/tidligere... som di alltid har gjort hele dagen!..... Men det kan jo være at di likevel blir noe mykere i strukturen i løpet av dagen, men det har ihvertfall jeg IKKE lagt merke til!

... Men så er jeg heller ikke så nøye på at utstyret er optimalisert, beregnet på en viss type kjøring eller underlag/føre.... Jeg er tross alt "den glade amatør" ;-)

Er selv 100 kg og føler støvlene sitter som støpt i bindingene med DIN innstilling på 8-10 ;-) :-)

nico #183448 20/01/2017 9:51 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det kommer bare flere og flere støvler med alpin-egenskaper og tech-maljer. De kraftigere tech-støvlene vi har fra før, eks Maestrale, er også veldig gode til den type bruk, selv om de ikke når helt opp til alpinstandard. Om de lettere støvlene mykner utover dagen aner jeg ikke, har ikke kastet bort kjøring på den slags :P

Men man må også tenke på hvilke ski man kjører på, der må det være en harmoni. Det hjelper ikke med kraftplugger på føttene om skia er lette randoski, de vil bare "kollapse" under deg, og du mister følelsen med skia. Samtidig vil du ikke klare å kjøre en stor tung hardskalleski med lette mye randosko, de overfører rett og slett ikke nok kraft. Da snakker jeg for oss midt-på-treet kjørere, vel og merke. 

nico #183449 20/01/2017 10:23 AM
Entusiast
Entusiast

Det er jeg i grunnen helt enig med deg Fredrikn.... Der har jeg noe å lære... og er noe å tenke på når jeg ved senere anledninger skal kjøpe noe nytt utstyr!

nico #183450 20/01/2017 2:13 PM
Fersking
Fersking

Eg har ikkje prøvd så veldig mange tech støvler pga ugrei fot , men ser at veldig mange kjører mykje på rando utstyr i preparerte løyper også so her er vel utstyr som er bedre en annet.  Under gode snøforhold funker no det meste, men når forholda er litt ugreie so synest eg det er godt å ha noke som sitter litt bedre på foten, og ihvertfall når eg kjører heis der det blir mangen turer. 

Sjølv kjører eg på kingpin bindinger,  som eg blei anbefalt mtp vekt på kjører og breie ski . 

nico #183451 20/01/2017 3:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

et er flere og flere som skaffer seg randoutstyr, og bruker det også de gangene de er i bakken. Ikke alle som har skjønt verdien av flere ski i stallen :P

Men det er store variasjoner, i alt fra det superlette randoutstyret, til blytunge alpinutstyret med gåfunksjon. Sistnevnte vil nok være det mest optimale i bakken, husk også at kraftigere støvler gir rom for bedre tilpasninger om du har krangleføtter! Som meg, mine "rando"støvler pr dags dato veier ca 2,5(!!) kg pr stk (K2 Pinnacle), tilpasset så det holder. Men de skal byttes ut så snart jeg finner en annen støvel som er lettere, like god å kjøre med, og ikke gir meg lyst til å gnage av meg føttene for hver tredje sving. 

Uansett så bruker jeg de på ski som Hoji og DPS RPC med Kingpin, og det fungerer helt konge! Tungt å gå opp, men det er bare å gjøre det nok ganger så går det seg til. Og desto bedre til heisbasert frikjøring. Har lettere oppsett også, men det blir stort sett liggende til fordel for mer kjøreglade oppsett (som jeg helst prioriterer)

nico #183452 24/11/2017 4:55 AM
Fersking
Fersking