Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker Kingpin i alpinbakken
#183408 21/01/2017 4:36 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, jeg er nysgjerrig på egenskapene til bindingen Marker Kingpin og håper dere kan hjelpe meg med et par svar. Jeg er 183cm, 93kg.

Hvor godt fungerer Marker Kingpin i preppa løyper? Jeg ønsker å kjøpe meg ETT oppsett i første omgang til løyper (Nordefjell, Hafjell) og til topptur. Jeg har et par Black Crows Camox som jeg vil kjøre relativt hardt i løype (for en middels god alpintkjører) og kose meg med på topptur, tross vekten.Så igjen, klarer bindingen trykket fra løypa?

Jeg står også mellom støvlene Dynafit Radical CR / K2 Pinnacle / Dalbello Lupi TI. Kan jeg forvente en god opptur OG nedtur med disse eller noen liknende?

På forhånd takk.

Re: Marker Kingpin i alpinbakken
tkharvei #183409 21/01/2017 5:13 PM
Fersking
Fersking

eg trur du skal køyre kingpinsa nokså hardt før du merkar nokon forskjell frå ein vanlig alpinbinding. eg har ihvertfall ikkje merka det. det eineste eg kan se for meg nokon pirke på frå eit køyremessig perspektiv, er utløysarverdien. men for oss dødlege mennesker er 13 rikeleg.

tkharvei #183410 21/01/2017 11:30 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kjempegod tilbakemelding, det setter jeg pris på :))

Noen som har tanker om støvlene eller ytterligere tanker om bindingene?

tkharvei #183411 22/01/2017 12:57 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Henger meg på Anders over her, synes det virkelig er en knallbinding!

Blant støvler velger du den som passer foten din best. Eneste jeg har kjørt selv av de er K2. Den er både tung og har lite gåutslag, men er en veldig kraftig og god kjørestøvel. Bruker den med relativt kraftige ski og Kingpin smile

tkharvei #183412 22/01/2017 8:54 AM
Fersking
Fersking

Heisann. 

Eg har samme oppsett. Black Crows Camox m/marker kingpin 13 og kjører med Black Diamond Factor. 

bindingene er montert med Quiver Killers så bruker samme binding på Black Crows Nocta. 

Har aldri følt behovet for noe kraftigere og føler skiene løser ut når det er nødvendig.

Eg veier 98kg og er 185cm. Synes Camox fungerer til alt:-)

tkharvei #183413 22/01/2017 10:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du skal ikke være redd for at de ikke skal tåle å bli kjørt hardt! Har de selv på black crows anima, og fikk testet de på skikkelig knallhardt/isete føre 2 dager nå i helga i røldal! Når det gjelder støvlene så har jeg hatt dynafit mercury før (passet ikke foten) Anbefale på det sterkeste lange xt 130 freetour som jeg kjøpte denne sesongen! Utvilsomt den beste støvelen jeg har hatt, så jeg hadde sjekket ut den  

tkharvei #183414 23/01/2017 11:53 AM
Fersking
Fersking

Eg er 188 og 105kg , kjører med marker king pin på fleire ski , og syns dei fungerer veldig bra . Unntaket er vel når eg bruker dei i gå modus på breie ski der det er lett for skia å komme bort i kverandre . Då det skal veldig lite til før skistopperane detter ned.

tkharvei #183415 23/01/2017 3:55 PM
Medlem
Medlem

Du skal ikke være redd for at de ikke skal tåle å bli kjørt hardt! Har de selv på black crows anima, og fikk testet de på skikkelig knallhardt/isete føre 2 dager nå i helga i røldal! Når det gjelder støvlene så har jeg hatt dynafit mercury før (passet ikke foten) Anbefale på det sterkeste lange xt 130 freetour som jeg kjøpte denne sesongen! Utvilsomt den beste støvelen jeg har hatt, så jeg hadde sjekket ut den  

Jeg har også gått for xt130 freetour i år, superfornøyd!

tkharvei #183416 23/01/2017 7:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

bruker noen låsen foran under kjøring? sliter med bindingen løser ut lett under kjøring i bakke og uten noe stor belastning offpiste. føler det er fremme den løser ut men kunne kanskje kjørt opp din på bak bindingen... er 85kg

tkharvei #183417 23/01/2017 8:55 PM
Fersking
Fersking

Å låse den framme vil vel være noke risky mtp at den ikkje vil kunne løyse ut skikkelig .  Er du sikker på at bindingen er i orden ? 

Første king pin bindingene mine hadde eg store problem med at dei løyste seg ut en dag eg skulle gå oppover . 

Eg skjønte ikkje bæret før eg tok av meg eine skoen oppe i bakken , kobla den på bindingen og observerte ka som skjedde. Kver gang eg løfta foten so roterte pinanen foran og skrudde seg en kvart/halv tørn ut , nok til at den smatt ut av skoa.   

Dette var vel noke som kunne skje på dei første king pin bindingane som kom .

tkharvei #183418 23/01/2017 10:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

@mortenmo, da er det noe som ikke stemmer. Enten noe galt med bindingen, monteringen, eller DIN-innstillingen. Veier nok kjapt 110 kg med utstyr, og og har aldri hatt noen problemer med dem, og har brukt dem i 2 sesonger (også i bakke). Og det der skal heller ikke være noe problem med dem. Men nei, jeg ville heller aldri låst tåbindingen under kjøring!

tkharvei #183419 24/01/2017 7:42 AM
Fersking
Fersking

tkharvei #183420 24/01/2017 1:40 PM
Medlem
Medlem

182cm 110kg logga 90km/t i hemsedalsløypa nå i helga, og føler iofs att denna kingpin bindingen ikke står tilbake for hverken duke eller STH16 som jeg har på de andre skia :p  

såfremst skia og bindingene er montert rett iforhold til skoa, så kan den stoles på,  dette med toe pins som løsner er jo den første generasjonen som sleit med det. 

montert på 1par Sir Francis Bacon 2017 modell 184 lengde, ikke de raskeste skia i byen, men det var det jeg klarte på fredagens kveldskjøring laugh  påskesløsjh og nypreppa = den mykeste fløyel men blei fort oppkjørt etter 1.5time 

tkharvei #183421 22/02/2017 1:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, jeg har de siste 5-6 årene kjørt telemark med NTN-binding, men har nå gått til innkjøp av Volkl Nanuq med Kingpin. Jeg har ikke kjøpt sko enda, og det er her jeg trenger tips. Bruksområde blir både topptur og bakke, vekt er ikke spesielt viktig, men derimot kjøre- glede og egenskap. Hvilke sko anbefaler dere? På forhånd takk!

tkharvei #183422 27/02/2017 12:01 PM
Fersking
Fersking

Hei, jeg har de siste 5-6 årene kjørt telemark med NTN-binding, men har nå gått til innkjøp av Volkl Nanuq med Kingpin. Jeg har ikke kjøpt sko enda, og det er her jeg trenger tips. Bruksområde blir både topptur og bakke, vekt er ikke spesielt viktig, men derimot kjøre- glede og egenskap. Hvilke sko anbefaler dere? På forhånd takk!

- kan anbefale Salomon MTN Lab på det sterkeste. gode å gi i også har jeg kjørt ganske hardt i hardpakkete utforløyper med disse og jeg klarer ikke merke at de er noe spesielt dårligere å kjøre med en vanlig alpinstøvler. skiene er black crows navis med king pin 

tkharvei #183423 27/02/2017 12:26 PM
Fersking
Fersking

Jeg ser at trådstarter bare er ute etter en binding, så dette blir bare en fun fact.

Det er forresten ikke bare utløserverdien som har noe å si for kjøreegenskaper. Den elastiske vandringen i bindingen (tå og hælbinding), er litt som demperen på en sykkel. Alpinbindinger har generelt en god del vandring før de løser ut på f.eks. DIN 13. Dvs. at man har litt "slingringsmonn" man kan bruke til å gjenvinne balansen før man løser ut. Elastikken gjør at støvelen blir sentrert igjen.

En techbinding på DIN 13 (sertifisert) løser ut ved like mye kraft som alpinbindingen, men man har mindre margin/demping før den løser ut. En del skriver at techbindinger har en mer rigid og hard kjørefølelse i forhold til alpinbindinger (på harde forhold). Visstnok ikke særlig merkbart når det er mykt.

tkharvei #183424 27/02/2017 9:30 PM
Ringrev
Ringrev

Utløserverdi har vel strengt tatt ingenting å si for kjøreegenskaper, ellers enig i hva du skriver om elastisitet.  Jeg synes tech-bindinger har vært bedre å kjøre med enn marker duke/tour med rando-sko, fordi de har mindre slark.   Forstår godt de som sier at de kan være litt harde - kjenner godt små vibrasjoner.   

Har ikke prøvd Kingpin selv.  Hovedgrunnen er at jeg har blitt veldig skeptisk til fronten på tech-bindinger, og at jeg ikke klarer å se at kingpins er annerledes.  Utfordringene ligger i at de i motsetning til alpinbindinger kan løse ut ved skråslag.  Etter å ha skadet meg på en tech-binding som løste ut på isføre, låser jeg alltid frontbindingen når det er hardt.  Helen hjelper sikkert en god del på kingpin...men jeg skulle ønske jeg visste hvor mye.  Om ikke annet hjelper den helt sikkert på holdbarheten når det kjøres mye i bakke.  Med tradisjonelle tech-bakbindinger har jeg opplevd knekk og utvikling av slark i bakpinnene.   Av dialogen over virker det som jeg kanskje bør revurdere mitt syn.  

(Har brukt tech bindinger i større eller mindre grad siden 2000)

tkharvei #183425 27/02/2017 11:50 PM
Fersking
Fersking

litt meir køyremessig om kingpinsa. som eg sa tidlegare, ingenting å utsette på kraftoverføring og stabilitet, men det må bli sagt at utløysinga, dog mykje betre en andre tech bindingar, ikkje er like smud som ein vanlig alpinbinding. det er jo berre å forvente med tech-tåstykke. 

eg fekk ein ide som er veldig dyr, men som eg trur kan gi deg eit tech-setup som matchar ein vanleg alpinbinding på både køyre-egenskapar og utløysing, er å bruke helstykke frå ein Kingpin (for rå kraftoverføring) og tåstykket frå ein Dynafit Beast, som er roterande og vistnokk skal løyse ut like smud som ein alpinbinding.

dette innebærar jo såklart at ein må kjøpe 2 bindingar. det vert jo jævlig dyrt, så eg trur ikkje fattig- student anders skal prøve det med ein gong. men viss nokon av dykk andre her som er loada i gryn kanskje kunne prøvd det og gitt ein tilbakemelding so hadde eg blitt happy smile

tkharvei #183426 28/02/2017 8:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Liker tanken på Franken-binding! Men da ville jeg i såfall tatt tåbindingen fra Vipec, der har du både DIN og elastisitet, uten noe knot med at huset roterer. Samtidig er den så stygg at det hele vil se skikkelig hjemmesnekra og profft ut :P

Og ble nesten litt frista til å prøve nå, har de to bindingene på hvert sitt skipar! Noen som har et par ski å ofre, som kan borres litt?

Men spørs likevel på hvordan det ville blitt, mtp at du står generelt lavt med KP, mens høyt med Vipec. Tommestokk og øyemål ga med en differanse på underkant av en cm, det er mye!

tkharvei #183427 28/02/2017 12:04 PM
Fersking
Fersking

Btw, et annet aspekt hvor ulike bindinger påvirker kjørefølelsen er stand height (bindingshøyden over skien) og ramp angle (hvor mye høyere står hælen enn tåen i den bindingen). Netto forward lean påvirkes i tillegg relativt i forhold til støvelstørrelsen (kortere støvel, mer angle, kontra lengre støvel, i samme binding). Dette uavhengig av alle vinkler støvelen har i cuff og boot board.

Jeg liker best flate bindinger som ligger lavt, men det er en smakssak.

tkharvei #183428 28/02/2017 1:07 PM
Medlem
Medlem

litt meir køyremessig om kingpinsa. som eg sa tidlegare, ingenting å utsette på kraftoverføring og stabilitet, men det må bli sagt at utløysinga, dog mykje betre en andre tech bindingar, ikkje er like smud som ein vanlig alpinbinding. det er jo berre å forvente med tech-tåstykke. 

eg fekk ein ide som er veldig dyr, men som eg trur kan gi deg eit tech-setup som matchar ein vanleg alpinbinding på både køyre-egenskapar og utløysing, er å bruke helstykke frå ein Kingpin (for rå kraftoverføring) og tåstykket frå ein Dynafit Beast, som er roterande og vistnokk skal løyse ut like smud som ein alpinbinding.

dette innebærar jo såklart at ein må kjøpe 2 bindingar. det vert jo jævlig dyrt, så eg trur ikkje fattig- student anders skal prøve det med ein gong. men viss nokon av dykk andre her som er loada i gryn kanskje kunne prøvd det og gitt ein tilbakemelding so hadde eg blitt happy smile

-til den bindingen kan du jo frankenmodde 1 par fulltilts så har du jo nesten 0 i forskjell :p   

tkharvei #183429 28/02/2017 8:09 PM
Fersking
Fersking

fysøren den dagen fulltilt lage støvlar med gåmodus så komme eg til å gråte av glede

tkharvei #183430 01/03/2017 8:41 AM
Fersking
Fersking

Bjørn:

(Hei, jeg har de siste 5-6 årene kjørt telemark med NTN-binding, men har nå gått til innkjøp av Volkl Nanuq med Kingpin. Jeg har ikke kjøpt sko enda, og det er her jeg trenger tips)

Hei, uten at jeg har direkte erfaring med denne skoen kan jeg trygt anbefale den basert på egenskapene du søker. Den svir litt i lommeboka men den nye carbonversonen av dalbello lupo overgår vist det meste. Verdt å sjekke ut! Hvis lommeboka protesterer for mye kan jeg også anbefale scarpa maestrale rs som jeg bruker selv på både völkl nanuq (forresten en undervurdert ski) og völk v-werks katana.

PS! Neste gang jeg kjøper støvler blir det lupoen, evt. tilsvarende modell hvis det kommer noe nytt.

tkharvei #183431 01/03/2017 8:41 AM
Fersking
Fersking

Bjørn:

(Hei, jeg har de siste 5-6 årene kjørt telemark med NTN-binding, men har nå gått til innkjøp av Volkl Nanuq med Kingpin. Jeg har ikke kjøpt sko enda, og det er her jeg trenger tips)

Hei, uten at jeg har direkte erfaring med denne skoen kan jeg trygt anbefale den basert på egenskapene du søker. Den svir litt i lommeboka men den nye carbonversonen av dalbello lupo overgår vist det meste. Verdt å sjekke ut! Hvis lommeboka protesterer for mye kan jeg også anbefale scarpa maestrale rs som jeg bruker selv på både völkl nanuq (forresten en undervurdert ski) og völk v-werks katana.

PS! Neste gang jeg kjøper støvler blir det lupoen, evt. tilsvarende modell hvis det kommer noe nytt.

tkharvei #183432 03/03/2017 7:35 PM
Fersking
Fersking

Liker tanken på Franken-binding! Men da ville jeg i såfall tatt tåbindingen fra Vipec, der har du både DIN og elastisitet, uten noe knot med at huset roterer. Samtidig er den så stygg at det hele vil se skikkelig hjemmesnekra og profft ut :P

Og ble nesten litt frista til å prøve nå, har de to bindingene på hvert sitt skipar! Noen som har et par ski å ofre, som kan borres litt?

Men spørs likevel på hvordan det ville blitt, mtp at du står generelt lavt med KP, mens høyt med Vipec. Tommestokk og øyemål ga med en differanse på underkant av en cm, det er mye!

-bruk ein treplate!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå