Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp med størrelse på støvler
#183353 12/02/2017 8:33 PM
torhaa Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg kjøpte i fjor et par støvler, Black Diamond Quadrant, i MP 28.5. Jeg har slitt med å finne støvler som er bred ved lesten, men disse var perfekte. Men de kipper litt i hælen med en middels tykk sokk. Så jeg kjøpte i tillegg et par i samme modell, i str 28.0. De passer bedre i hælen, men er på grensen til å klemme for mye i bredden framme. Og de fordrer at tåneglene er klippet, så jeg har ikke mye å gå på der framme. De er ikke varmetilpasset ennå, så forhåpentligvis kan det gjøre susen.

Et annet aspekt er at Dynafit-bindingene er tilpasset 28.5 (de største). De må vel kanskje plugge og drille på nytt. Redd hullene blir for tett på...

Hva ville dere valgt å gjøre? Er i villrede her.

Re: Hjelp med størrelse på støvler
torhaa #183354 13/02/2017 1:26 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

De fleste støvelprodusenter har likt skall på hel og halv størrelse, for eksempel 28 og 28.5, unntaket er Scarpa, som har like skall på halv og hel, for eksempel 28.5 og 29. BD hører til førstnevnte, og har likt skall på 28 og 28.5. Quadrant i 28/28.5 har 320mm sålelengde. Så bindingene dine står på riktig plass. Du kan stort sett justere 10-12mm hver vei på dynafit radical-bindinger, så om det er slike du har måtte du gått ned til 26 før det var nødvendig å flytte bindingene. 

Forskjellen på en 28 og 28.5 er volum og lengde på innerstøvel, den i 28 vil ha større volum og være litt kortere(har i alle fall målt det hos enkelte produsenter, usikker på BD). Om du gjør en god jobb med varmetilpasningen så vil de nok passe fint. Bruk rikelig med "tåhetter" når de skal tilpasses, så får du plass til tærne. Det fins mange videoer på youtube som forklarer hvordan man bør tilpasse støvler, det kan fint gjøres hjemme. 

Re: Hjelp med størrelse på støvler
torhaa #183355 13/02/2017 11:47 PM
torhaa Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

De fleste støvelprodusenter har likt skall på hel og halv størrelse, for eksempel 28 og 28.5, unntaket er Scarpa, som har like skall på halv og hel, for eksempel 28.5 og 29. BD hører til førstnevnte, og har likt skall på 28 og 28.5. Quadrant i 28/28.5 har 320mm sålelengde. Så bindingene dine står på riktig plass. Du kan stort sett justere 10-12mm hver vei på dynafit radical-bindinger, så om det er slike du har måtte du gått ned til 26 før det var nødvendig å flytte bindingene. 

Forskjellen på en 28 og 28.5 er volum og lengde på innerstøvel, den i 28 vil ha større volum og være litt kortere(har i alle fall målt det hos enkelte produsenter, usikker på BD). Om du gjør en god jobb med varmetilpasningen så vil de nok passe fint. Bruk rikelig med "tåhetter" når de skal tilpasses, så får du plass til tærne. Det fins mange videoer på youtube som forklarer hvordan man bør tilpasse støvler, det kan fint gjøres hjemme. 

Hei! Perfekt! Dette hjalp meg veldig, tusen takk :)