Skarejern! -Det er løsninga når føret gir deg dårlig magefølelse for festet. Å stole på fellene er bare dumt i sånne situasjoner, uansett om de så skulle være basert på en såle av piasavastrå.
Videre vil jeg påstå at du går for bratt opp bakkene, om fellene ikke gir deg feste, (forutsatt at fellene er riktig dimensjonert og tilpassa skia).
Jeg har hatt mange feller i både reine moahair, og av nylon, og forskjellige kombinasjoner av de to. Det er opplagt forskjeller i både heft og glid, hvor min er erfaring er at glid er viktigst av de to nevnte, men mindre viktig enn å ha tilpassa fellene, og å ikke ha for breie ski. Moahair blir sagt å klabbe mindre enn nylon, men det tror jeg er et mindre problem på standard norsk drittsnø, enn i Alpene, hvor sola mye raskere gjør nysnøen søkkblaut. Fellevoks eliminerer uansett mesteparten av dette problemet,
Fellene som har gitt meg desidert best heft er Black Diamond Acensions, men også desidert mest opplevd gåmotstand.
Fellene jeg har vært mest fornøyd med er antakelig Dynafit Speedskins, men jeg mistenker denne opplevelse for å skyldes vel så mye optimalt tilpassa feller og gode ski å gå på, (som i fleksible og moderat bredde).
BTW: Gled deg til å teste skia! De er faktisk heilt rå!! :D