Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Feller: Mohair vs. nylon
#183324 15/02/2017 10:55 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei dere

Jeg har akkurat fått meg et par nye Black Crows Camox Freebird som jeg ser frem til å prøve ut. I den forbindelse har jeg behov for nye feller. Her ser det derimot ut som det har skjedd ting siden sist jeg kjøpte nye feller (mange år siden) hvor det egentlig bare var G3 Alpinist som gjaldt.Jeg ser mange skryter av mohair-feller. F.eks. Black Diamond Glidelite Mohair eller Black Diamond Ultralight Mohair Mix. Disse typene får skryt for å være lettere enn de klassiske fellene, ha veldig mye bedre glid, og være langt mykere og mer komprimérbare når man skal putte de i sekken. Og dette høres jo helt fantastisk ut. Bakdelen virker å være at enkelte mener at dette går på bekostning av festet. Og det er det som bekymrer meg.Som oftest går jeg toppturer hvor innmarsjen ikke er særlig lang slik at man kan starte oppstigningen tidlig. Jeg går ikke stupbratte turer, men ofte er det jo likevel et parti som er forblåst/skarete/isete hvor man må traversere og virkelig stole på fellene. Og nettopp derfor er jeg skeptisk til disse mohair-fellene siden enkelte som nevnt mener at festet ikke er det beste.Så spørsmålet mitt går ut til dere som har prøvd begge deler og kanskje til og med akkurat disse BD-fellene jeg nevnte som jeg oppfatter er blant de beste av mohair-feller: Har du opplevd dårlig feste? Føler du deg utrygg i bratte harde partier i forhold til en typisk G3 Alpinist-felle?Tusen takk for svar! smile

Re: Feller: Mohair vs. nylon
KristianL #183325 15/02/2017 11:00 PM
Fersking
Fersking

Skarejern! -Det er løsninga når føret gir deg dårlig magefølelse for festet. Å stole på fellene er bare dumt i sånne situasjoner, uansett om de så skulle være basert på en såle av piasavastrå.

Videre vil jeg påstå at du går for bratt opp bakkene, om fellene ikke gir deg feste, (forutsatt at fellene er riktig dimensjonert og tilpassa skia). 

Jeg har hatt mange feller i både reine moahair, og av nylon, og forskjellige kombinasjoner av de to. Det er opplagt forskjeller i både heft og glid, hvor min er erfaring er at glid er viktigst av de to nevnte, men mindre viktig enn å ha tilpassa fellene, og å ikke ha for breie ski. Moahair blir sagt å klabbe mindre enn nylon, men det tror jeg er et mindre problem på standard norsk drittsnø, enn i Alpene, hvor sola mye raskere gjør nysnøen søkkblaut. Fellevoks eliminerer uansett mesteparten av dette problemet, 

Fellene som har gitt meg desidert best heft er Black Diamond Acensions, men også desidert mest opplevd gåmotstand. 

Fellene jeg har vært mest fornøyd med er antakelig Dynafit Speedskins, men jeg mistenker denne opplevelse for å skyldes vel så mye optimalt tilpassa feller og gode ski å gå på, (som i fleksible og moderat bredde).

BTW: Gled deg til å teste skia!  De er faktisk heilt rå!!  :D

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå