Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Oppsettet av Furberg Spilt
#13864 26/01/2014 10:35 PM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. 

Fått meg splitboard laugh

Hoppende glad fant jeg frem alt son trengtes for å montere det, men kom raskt ned på jorden igjen når jeg skjønte at jeg egentlig ikke har den fjerneste anelse om hvor på brettet jeg bør sette bindingene. Kan noen gi litt tips? Evt forklare basicen. 

Re: Oppsettet av Furberg Spilt
rsd #13865 27/01/2014 10:15 AM
Fersking
Fersking

Gratulerer med flott brett!

Det er vel Voile hardware med spark bindinger du har? Her er montering av Voile hardware. Du har nok litt forskjellig, men samme praksis. Begynner fra ca 3 minutter.http://m.youtube.com/watch?v=lWRbmWbrySw

rsd #13866 28/01/2014 1:08 AM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for video!Har fått på bindingene. Problemet er mer stance relatert. Brettet er langt, men jeg håper jo på puddersnø. Bør jeg da stå langt bak på brettet?

rsd #13867 28/01/2014 3:18 PM
Fersking
Fersking

Jeg prøver selv å holde meg rundt referansepunktet som er i senter av bindings insertene foran og bak.Om jeg føler det er for smal stance flytter jeg på bakfoten lenger bak. Om jeg vil ha smalere stance flytter jeg framfoten nærmere bakfoten. Brettet er jo ikke twin shapet. Slik at det har en front og hale. Og med disse brettene ligger du allerede noen centimeter bakpå ved bruk av referansepunket for bindingene. Husker ikke speccen i hodet for akkurat disse brettene, men det ligger på nettsiden. Edit: ca 4 cm setback

rsd #13868 30/01/2014 5:09 PM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nydelig!Nå snakker vi :)Er mye lengre enn jeg er vant med. Så ble litt usikker på hvor mye noe jeg burde ha. Merket også at jeg bare forsvant ned i puddersnøen når jeg var på Norefjell. Så jeg kan sikkert ha fremfoten litt lengre bak. Er det helen du bruker når du tenker referanse punktet i midten av bindingene?

rsd #13869 30/01/2014 10:31 PM
Fersking
Fersking

Nei. Senter av binding.Om du monterer begge bindingene ved å bruke de fire hullene i midten foran og bak har du brukt referansepunktene. Unasett hvor mange grader du vrir bindingen, vi du fremdeles har senter av binding på referansepunkt. Så kan man derfra har man et utgangspunkt å justere fra.

rsd #13870 04/02/2014 12:02 AM
Fersking
Fersking

Alt henger sammen, justerer du det ene så vil det ha innvirkning på det andre.

Skal du finne rett stance, tar du utgangspunkt i hvor bredt du ønsker å stå, og plasserer deretter dette i forhold til sidecuten på brettet.

Det er ingen sikkerthet at midten på insertsene er plassert rett sted, og flytter du bindingene individuelt kommer du feil ut i forhold til innsvingen på brettet. Dette blir mer fremtredent på hardt underlag og i bakken, men gjeldende under andre forhold også - spesielt når det begynner å gå fort.

Etter mye leting og læring har jeg kommet frem til følgende:

1. Finn lengden på sidecuten: Plasser brettet på høykant på et bord el., gjerne med litt lys i bakkant, og merk (f.eks. med blyant på maskeringstape) bredeste punkt på brettets nose og tail (dvs de punktene som treffer bordkanten).

Når du nå har funnet lengden på sidecuten, må du gjøre det samme på motsatt side slik at du kan markere lengden på sidecuten akkurat midt på brettet. La oss for eksempelet sin del si du måler den til 130cm.

2. Mål deg nå til midten av sidecut lengden, som i dette tilfellet blir 130/2=65cm. Trekk deretter fra det som er oppgitt som brettets setback, la oss si det er 40mm; mål deg 4 cm bakover fra midten av sidecuten - der har du utgangspunktet som skal være midten av stancen din.

3. Dersom du f.eks. ønsker en stance på 50 cm, måler du 25cm hver vei fra utgangspunktet du fant i steget over, og markerer punktene. Plasserer bindingene dine der og justerer vinkel etter ønske.

Bruker du den alignment guiden fra voile skal du kunne se punktet du merket gjennom det lille hullet.

rsd #13871 04/02/2014 9:33 PM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mye bra svar her. Skal slenge frem brettet og målet en av kveldene. Spiller det noen rolle om det er rocker? Slet nemlig litt med å få brettet stabilt i løypa og få svingt der mellom trærne i Hemsedal. Selv om det var sykt mye pudder.... Veldig uvant brett når jeg ellers kjører Costum 66 som jeg synes er veldig stivt.

rsd #13872 04/02/2014 10:50 PM
Fersking
Fersking

Synes selv brettet er dønn stabilt i bakken. Carver store svinger. I løssnø trenger det litt fart for å være "lekent" Men da er det til gjengjeld igjen meget stabilt. Er spesielt i vanskelig snø slik som oppkjørt og vindpakket jeg synes dette brettet virkelig er enklere å håndtere en et brett med mindre sidecut uten taper.

Pass på at skoen din står noelunde sentrert på brettets bredde. Altså like mye overheng på tåsiden som på hælsiden

rsd #13873 05/02/2014 10:13 AM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Får prøve å justere bindingene på ny. Bør jeg ta svingene på en annen måte på dette brettet?

rsd #13874 05/02/2014 11:12 PM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Pjotrgeist: Da har jeg satt opp brett etter din beskrivelse. Veldig spent på å teste det. Står mye lengre frempå enn jeg hadde satt det opp selv.

Fant også ut at jeg hadde klart å sette opp brettet uten sentrerte bindinger. Ikke rart det føltes litt anderledes å kjøre det. Nå må det bli helg så jeg kan teste!

rsd #13875 05/02/2014 11:39 PM
Fersking
Fersking

Kult, lykke til, håper det smaker.

Husk uansett hvor stort brett du har, så må du ha fart for å flyte på løssnøen. Tenk båt som planer.

Øverst på Norefjell er jo ikke så bratt - så det, sammen med den lette, luftige snøen vi hadde forklarer kanskje hvorfor du følte du brøytet og ikke fløt?

rsd #13876 06/02/2014 7:20 AM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kan godt være. Farten spilte garantert inn der.

rsd #13877 10/02/2014 7:41 AM
rsd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg testet brett i Røldal-pudder. Når bindingene sitter rett er det er helt fantastisk brett. Aldri følt meg så stabil før. Utrolig gøy å kjøre, selv med skiftende forhold. Følte at jeg lå med samme tyngdepunkt uansett underlag. Overgang fra pudder til is var null stress. Det samme gjalt overgang fra pudder til "kulekjøring". Vurderer å ha med splitboardet fremfor mitt gamle brett selv om jeg skal kjøre preparert.

rsd #13878 10/02/2014 8:30 AM
Fersking
Fersking

Kult å høre smile

Mest lest på FRIFLYT.NO