Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye støvler/ski/bindinger - fra old school til new school
#183268 01/03/2017 5:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter lang tid i tenkeboksen har jeg bestemt meg for å førtidspensjonere mine Tua Cirque og Asolo Extreme anno 1990, og ta steget inn i det 21. århundre og konvertere til plastsko og 10 cm skibredde. Med skostørrelse 30,5 innskrenkes bindingsvalget en smule. Scarpa TX Pro går til Mondo 29,5/30. Av Scarpa sine støvler er det vel bare 75 mm T2 Eco eller T1 som er aktuelle. 13/14-modell Scarpa T1 er mulig å få tak i, men de er kanskje i stiveste laget? Vil T2 Eco gi støtte nok til 10 cm brede ski?

Crispi har imidlertid både Evo NTN, Shiver NTN. XP Man og XR i størrelse 30,5, men jeg vet ennå ikke om de er å få tak i så sent i sesongen. Ingen butikker jeg vet om her i Bergen har Crispi på hylla, men jeg tror de kan skaffes.

Jeg står aldri i skitrekk og benytter heller ikke helikopter eller andre motoriserte fremkomstmidler, så skoene bør egne seg til å gå med. Høyde/vekt: 194/100 gjør det fristende med relativt brede og lange ski som egner seg for løssnø, vindblåste skavler og råtten kornsnø. Har foreløpig kastet mine øyne på G3 Findr 94 eller 102.

Av 75 mm bindinger har jeg sett på 22 Designs AXL og Bishop 2.0. Bishop kommer også med en ny modell til høsten; BMF R. Kanskje verdt å vente på? Bishop virker solide, da de er uten plast som ellers lett kan sprekke i kulda under belastning. Litt ekstra tyngde i bindingene er bare sunt.

Er det noen som har synspunkter på dette? Gode råd mottas med takk.

Re: Nye støvler/ski/bindinger - fra old school til new school
Øystein Monsen #185093 01/03/2017 10:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei! Virker ikke som om du er helt sikker på hvor "new school" du skal være... NTN er utrolig stabilt og stødig, men du mister en del av den klassiske telemarks-feelingen. Jeg synes det er verd det, men andre sverger til plast og 75mm. Siden du skal gå med skiene, er jeg veldig enig med deg i at du holder deg under 100mm. Bedre å gå opp i lengde. De nye skiene med rocker og taper er vanvittig lettkjørte. Etter min mening får du ski med mer allround egenskaper dersom du ligger unna fullrocker-skiene. 

Selv har jeg et par eldre Scarpa TX Pro, og er svært fornøyd. Føttene mine passer til Scarpa (har Scarpa randonee også). Så du kommer ikke utenom å prøve de ? særlig siden du skal gå en del med de. Feil støvler er et helvete. Heldigvis finnes det muligheter om du ikke finner noe som passer deg 100%... For det første er det Intuition innerstøvler i en del av de dyrere støvlene, som varmetilpasses foten. Også skallet kan jobbes med, så det spørs litt om du befinner deg i nærheten av en butikk som har litt peiling. 

Lykke til med valget :-)

Øystein Monsen #185094 02/03/2017 11:35 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Øystein.1. SKO: Du sier du først og fremst skal gå topptur, så da er det nærliggende å tro at du ikke ønsker mer vekt enn nødvendig, dvs 3-spenners sko. Samtidig er du en relativt kraftig kar på 100 kg, så en sko med høy flexverdi vil være relevant å vurdere inn i dette bildet, altså en 4-spenners sko. Alt vil være stivere enn Asolo skoen din, så du vil oppgradere på alle mulige vis. Scarpa T2 eco, Crispi XP og Evo shiver er alternativene med lavest vekt i 30.5. Scarpa T1, Crispi EVO og XR er alternativer med høyest downhill preformance, i str 30,5 mondo. Scarpa lager ikke sine modeller i 30.5/31 i NTN per dags dato pga det koster så mye å utvikle en ny skallstørrelse mtp på salgstallene telemark har. Crispi har derimot EVO / EVO shiver i NTN. Din største utfordring er å finne det du trenger i butikk. Erfaringsmessig tror jeg du må innstille deg på en bestillingsvare. Hvis du kjøper en pakke et sted er det mulig å få rabatter, men du har dårlig forhandlingskort på handen når det gjelder sko=( En dårlig vinter gir mye rabatt på ski de fleste steder, så kan hende det ikke er noe å hente. Enten du velger 3-spenner eller 4-spenner, så vil de klare å gi tilstrekkelig kraftoverføring til skiene, uansett bredde. Du bør heller velge utifra a) litt lettere sko/oppgi litt stivhet eller b) ekstra vekt / max stivhet3. BINDINGValg av sko definerer bindingstype, eller bindingstype gir valg av sko. Gitt at du skal kun gå topptur ville jeg hatt en med "gåfunksjon". 75mm: AXL er tried n tested, nesten ingen er missfornøyd, og mange mener 22design har den beste feel'n av alle bindinger. BMF-R er ikke produsert engang enda, var ikke klar over at Bishop hadde noe på gang, men det er ofte barnesykdommer med 1.utgaver av mange bindinger. Så det blir en viss risiko. Ellers har du Voile switchback, Black diamond o1 eller g3 ascent som har gåfunksjon. De 2 siste er mykere enn f.eks switchback, så hvis du har litt agressiv kjøring vil nok switchback være best av disse 3.NTN: Du har rottefella Freedom og 22design outlaw. vektmessig ligger disse noe over 75mm bindinger, men du får til gjengjeld f.eks skistoppere, step-in, etc. Praktisk sett bedre. Outlaw har (som AXL) fått stråelende kritikker forøvrig. Har selv både Freeride og Freedom, de fungerer utmerket. Men den mangler litt feel, svingen er ikke så smooth som f.eks 22design sine bindinger. Men hadde jeg brukt penger i dag, så hadde jeg nok investert i Outlaw pga strålende kritikk, men den ligger fort vekk på full pris. Så er spørsmålet, hva veier mest: Kvalitet eller budsjett?TTS: Kjent som telemark-tech-system. Du må ha sko med tech-inserst foran (dvs NTN-sko, i ditt tilfelle Crispi EVO eller EVO shiver). Moonlight TTS og OMG TTS lager en patent med vaier(kandahar-binding), mens MTN equipment lager Meidjo, med NTN feste. Det er markant lettere enn det meste telemarksutstyret på markedet, og koster også mest. Vet Meidjo har hatt litt problemer, fester har ikke holdt, etc - og gitt du er ca 100kg, så kan den føles for spinkel? Google it!

3. SKIHer igjen har vi flere variabler. Din vekt/høyde, formål (topptur) og ønsker. Hvis vi tar utgangspunkt i høyde/lengde, så ville jeg sagt at selv om du vil være på minst mulig vekt, så er du litt avhengig av å ha noe bredde på skien for å kompensere, for å få tilstrekkelig ønsket flyt. Dvs du vil ha litt mer midje enn f.eks 80kg kar, for at dere skal flyte ca likt. Men 100mm midje vil gi bra flyt, samtidig som du ikke ofrer egenskaper på hard snø fullstendig. Alt med ski er trade-off. Øker du lengde, får du egenskaper, men du oppgir også egenskaper. Samme med økt/mindre midje, stivhet, mykhet. Men lang historie kort. Ca 100 er "all-mountain", med det mener jeg at produsenter prøver å gi skiene sine mest mulige egenskaper, for at de skal takle flest mulige forhold. Så det er "trygge" kjøp hvis du vil ha ski som takler ulike forhold. Skal ikke komme med for mange føringer, men ski fra G3 er slike type ski, samme hvis du skulle plukke opp Black Diamond modeller. Akkurat som med bindingene deres, er de laget for hele fjellet. Går du for mer bredde blir ofte skiene mykere, pga de er tiltenkt mykere forhold. Alternativt der er tyske ski, type Blizzard  (Zero-G) og Volkl (BMT-series). De lager noen vilt lette ski som er ganske stive fortsatt, selv om bredden øker. Lengdemessig, så er man litt mer utsatt på telemark enn f.eks randonee, pga press på ytterski i sving. Så prøv å finne lengst mulige modeller! Hvert fall pga de fleste ski i dag kommer med rocker, gjerne foran og litt bak. Dvs at den relative lengden på skien er kortere enn før, da rocker gjør at deler av skien søker opp. F.eks G3 ROAMr finnes i 192 mens G3 FINDr94 kun kommer i 187. Med din høyde/vekt, så merker du forskjellen. Skal ikke krisemaksimere her, men greit å ha i hodet;)Husk: finn dine behov. Det finnes sjeldent et fasitsvar, pga ulike ønsker/behov. Mange som kommer med tips/anbefalinger, men har ikke samme behov som deg. Ikke se deg blind (ei heller på mine tips, f.eks når det gjelder bindinger). Håper du finner ut av ting=)

Øystein Monsen #185095 02/03/2017 5:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Dropp telemark,  gå for randonee

Og velg lett utstyr.

Du kommer aldri til å angre

Øystein Monsen #185096 02/03/2017 7:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Mange takk for uførlige råd.

Flyt:

Nei, helt sikker på hvor mye "new school" jeg skal være, er jeg nok ikke. Tilgjengelighet til valg av utstyr er kanskje det største problemet. Har ikke erfaring med nyere utstyr. Har prøvd et par Scarpa TX Pro. De ga meg krampe, men de var kanskje et nummer for små. To ting peker mot 75 mm: De er vanskelig å skaffe i min størrelse, dessuten virker det som om NTN gir en kjøreopplevelse enn 75 mm, skal man tro de som uttaler seg om saken. Kanskje ikke nødvendigvis  en dårligere opplevelse, men likevel. Det er et par butikker her i Bergen som kan gi den hjelpen jeg trenger ? hvis de da kan skaffe passende sko?

mfjelddalen:

Generelt er jeg ikke veldig redd for vekten på skiutstyret. Toppturer er et slit uansett, så noen kilo fra eller til spiller ikke avgjørende rolle. Det jeg er mest opptatt av er for det første at skiene gir god flyt i løssnø og godt kantgrep på hardt føre. For det andre at skoene gir tilstrekkelig bevegelsesfrihet på flata og i oppoverbakke, og selvsagt at de passer på foten. En ting jeg lurer på, er om Scarpa T1 kan være brukbar til tur/topptur, eller om denne vil bli vesentlig mer ubehagelig å gå med enn f. eks. T2 Eco.

Valg av ski er kanskje det enkleste.

Ra****née er utelukket.

Øystein Monsen #185097 03/03/2017 6:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har bestemt meg for Scarpa T2 Eco og 22 Designs AXL. Vakler mellom K2 105 Pinnacle (litt myk bakski?) og G3 Findr 102 (2000.- dyrere).

Øystein Monsen #185098 08/03/2017 3:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Øystein. Jeg trodde heller ikke vekt skulle bety noe, før jeg skaffet meg lett utstyr. Nå er jeg ikke i tvil om at lav vekt er verdt pengene (gikk fra Allroundski + NTN Freeride til randoneeski + NTN Freedom = 750 gram spart per fot). Men du må vurdere behovene dine. Tror uansett du vil trives bedre med T2 over T1, med tanke på antall timer oppover man går=)Når det gjelder ski vil du ha god flyt på løssnø OG godt kantgrep. Disse egenskapene er langt på vei motsatte poler. Ski som gir god flyt er brede ski (gjerne med mykere fleks for løse forhold), mens ski med godt kantgrep er smale ski (gjerne stivere fleks for hardt underlag). Fysikk som avgjør, langt på vei. Prøver å unngå å være for bombastisk, men du får ikke pose og sekk i dette tilfellet. I beste fall, en gylden middelvei. Har ikke noe brukserfaring med verken Pinnacle 105 eller FINDr 102, men Pinnacle105 har mye mer rocker i front målt opp mot FINDr102, derav Pinnacle er mer løssnøorientert enn FINDr. Samsvarer med inntrykk jeg har fått fra personer som har stått på Pinnacle (men har ikke fått spurt de om allroundegenskaper, så ta sistnevnte kommentar med en klype salt). G3 markedsfører FINDr som touringski, mens K2 markedsfører Pinnacle som alt-muligski. Ut fra det hadde jeg alltid valgt touring, hvis jeg skal bedrive touring (rett verktøy til rett jobb), men meg om det=) Håper du finner ut av skitwisten din=)

Øystein Monsen #185099 09/03/2017 8:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har for så vidt vært klar over at én ski ikke kan gi full uttelling på alle ønskede egenskaper - så et kompromiss har jeg nok tenkt at det måtte komme til å bli. Det viktige blir vel da å unngå de mest spesialiserte skimodellene.

Nå hentet jeg et par K2 105 Pinnacle/22 Designs Axl på posten i dag, og jeg lot meg vel overbevise av den positive omtalen skia i siste nummer av Fri Flyt, der denne skia blir fremhevet som nettopp en god telemarkski, uten for mye rocker bak. Den var flere tusenlapper rimeligere en G3 FINDr, som jeg nok kanskje hadde foretrukket, hvis prisen hadde vært omtrent den samme. I parentes må jeg nok også innrømme at det er ganske mange ski på markedet som jeg ikke hadde orket å iføre meg av estetiske grunner, så det var i grunnen til stor hjelp i eliminasjonsprosessen.

Den høyere vekten på K2 ser jeg som en fordel i nedoverbakke, da en tyngre ski stort sett vil være litt mindre nervøs og mer stabil enn en lett ski.

Så nå venter jeg bare på sko og litt mer snø.