Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Camox Freebird, G3 Findr 94 eller Helio 95?
#183243 04/03/2017 8:56 PM
NinaSG Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hjelp! Hvordan velger man riktig ski når man ikke helt vet hva man trenger?

Jeg var god på telemark en gang, men etter mange år tilbrakt langt fra snø har både bein og ski blitt rustne. Er tilbake i Norge nå og ønsker å investere i toppturutstyr. Hovedplanen er å gå i fjellet her hjemme (sannsynligvis mer på våren enn i januar), kanskje litt randonee i alpene også. Kondisen er grei, men bena er ikke rå sterke så jeg trenger at turen oppover er så lett som mulig slik at jeg (nesten) klarer å henge med på gutta. Nedover står jeg ganske aggressivt i preppet bakke, men er dårligere off piste (har ikke stått så mye) så vil gjerne ha en ski det er enkelt å stå på, men som man kan trøkke på med også. Tre ting på en gang, er det mulig...?!

Foreløpig står valget mellom Black Crows Camox Freeride, Black Diamond Helio 95 og G3 Findr 94 (TLT7 støvler og Radical ST2 bindinger; er jente ca 173 cm og 58 kg om det har noe å si på ski valget). Har du noen innspill på disse skiene / egne erfaringer eller synspunkter basert på behovene / ønskene mine?

Tusen tusen takk for alle tips! Jeg gleder meg til tur  :)

Re: Camox Freebird, G3 Findr 94 eller Helio 95?
NinaSG #183244 04/03/2017 10:43 PM
Fersking
Fersking

Camox freebird er ei utrolig god ski for norske forhold og for turer på våren (og ellers på året). lett og fin opp, og overraskende stabil og lettkjørt nedover, selvom man legger litt ekstra trøkk og fart i skia. Anbefales! 

NinaSG #183245 05/03/2017 10:44 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg regner med det er Freebird du mener fra BC?

Men ja, det er fullt mulig med tre ting på en gang, og alle de skiene du har listet opp er gode alternativer. Men blant dem ville jeg utvilsomt ha gått for G3 Findr, som har blitt tatt i mot med jubel fra både nye og drevne brukere. Den er den mest allsidige av dem, lettkjørt, og kan dras på med. Camox er mykere, og vil for noen oppleves mer lettkjørt.Men den myke fleksen merkes også sideveis, slik at skia slipper litt om du legger litt kraft i svingene på hardere føre. Om du har ambisjoner om å dra på litt i lengden, tror jeg du vil sette mer pris på en ski som gir mer støtte om du tråkker til litt, og som er mer kontante. De vil også gi deg mer fart ut av svingene, og ta landinger bedre. 

Helio legger seg litt midt i mellom disse to, men fra hva jeg har hørt er G3 mer lettkjørt, og har større bredde i allsidigheten jeg nevnte innledningsvis. Helio og G3 er også de letteste. 

NinaSG #183246 05/03/2017 10:49 PM
Fersking
Fersking

Du trenger ikke være redd for at BC Camox Freebird skal slippe, verken på hardt eller isete føre! Med mine 88 kg beit Freebird 183 seg kontant inn i isen på Strandafjellet, både i kortsving og i storslalomfart, uka før vinterferien, mens det fortsatt kun var knallhard kunst -og natursnø der oppe. -Camox Freebird er de mest stabile og samarbeidsvillige toppturskia jeg har opplevd på vanskelig føre, nesten som en racing bakkeski. 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå